1.0 PENGENALAN
Shahnon
Ahmad adalah seorang tokoh yang cukup istimewa. Ini disebabkan beliau adalah
seorang tokoh sastera Melayu yang dikagumi, dihormati dan disayangi. Beliau
juga turut dikenali sebagai seorang pengarang, penyelidik, pengkritik dan pengajar
kesusasteraan yang memperlihatkan pemikiran sebagai seorang Melayu yang penuh
nasionalisme Melayu, sebagai seorang Islam yang penuh ke-Islamannya, dan
sebagai seorang pengarang yang amat kental dengan teknik, inovasi dan
kreativitinya.
2.0 ISI
Menurut Mohd.
Yusof Hasan (1990), Dato’ Haji Shahnon Ahmad dilahirkan pada 13 Januari 1993,
di Kampung Banggul Derdap, sebuah kampung pedalaman di daerah Sik, Kedah
Darulaman. Beliau merupakan anak bongsu daripada dua adik-beradik. Bapanya,
Haji Ahmad bin Haji Abu Bakar atau gelaran sehariannya Pak Mat adalah berasal
dari Medan, Sumatera dan telah meninggal dunia pada tahun 1981. Waktu muda,
Haji Ahmad telah mengembara dari tempat asalnya dan berkahwin dengan ibu
Shahnon serta menetap di Sik. Pada mulanya, dia bekerja di Jabatan Ukur dan
kemudian menjadi posmen. Pada masa Perang Dunia Kedua, dia menjadi perisik
kepada pihak British bagi mencari maklumat-maklumat rahsia tentang
gerakan-gerakan pihak Jepun. Sesuai dengan tugasnya sebagai posmen, dia bebas
masuk ke kubu-kubu[1]
tentera Jepun untuk membantu pihak British ketika itu. Kubu-kubu pihak Jepun
ketika itu terletak di Gurun dan Guar Chempedak.
Sebagai orang yang agak berpelajaran, Haji
Ahmad sedar akan kepentingan menyekolahkan anak-anaknya. Haji Ahmad adalah
golongan yang berpendidikan kerana telah banyak merantau sebelum sampai dan
bermastautin di kampong tersebut. Justeru itu, Shahnon Ahmad mendapat
pendidikan asas di Sekolah Melayu Sik pada tahun 1941. Tindakan menyekolahkan
kedua-dua[2]
anaknya ke sekolah Inggeris di Alor Setar yang jauhnya 72 kilometer dari
kampungnya telah dipandang serong oleh orang-orang kampung. Mereka menganggap
perbuatannya itu agak luar biasa kerana sebelum ini belum ada lagi orang yang
menghantar anak-anak mereka ke sekolah Inggeris. Biasanya, seseorang anak di
Kampung Banggul Derdap yang tamat sekolah Melayu akan diserah untuk melanjutkan
pelajaran di sekolah agama pondok[3].
Pak
Mat menggunakan wang hadiah perkhidmatannya yang diterima daripada kerajaaan
British untuk perbelanjaan sekolah kedua-dua orang anaknya. Ini kerana apabila
pihak Inggeris berkuasa semula pada tahun 1945, telah menawarkan wang hadiah
kepadanya atas perkhidmatannya sebagai perisik. Oleh kerana dia tidak mampu
menyediakan wang untuk anak-anak bersekolah di luar daerah, Pak Mat mahukan
wang hadiah itu ditukar dalam bentuk biasiswa untuk anak-anaknya. Dia berjaya
dalam permohonan itu dan kedua-dua orang anaknya merupakan anak Kampung Banggul
Derdap yang pertama sekali mendapat pendidikan Inggeris. Pak Mat meninggal
dunia pada 1981.
Ibunya,
Hajah Kelsum binti Haji Mohd. Saman, berasal dari Kampung Poseng, Pattani,
Thailand. Dia merupakan generasi kedua daripada keturunan Pattani yang
perpindah dan bermastautin di Kampung Banggul Derdap. Mak Kesum bekerja sebagai
petani di sawah pusaka tinggalan bapanya.Ibu bapa Shahnon merupakan orang yang
gigih, cekal dan tabah dalam mengharungi kehidupan.[4]
Sikap dedikasi Shahnon terhadap keluarga di sebelah bapanya yang masih menetap
di Medah, Sumatera digambarkan dalam novelnya.[5]
Shahnon
merupakan seorang kanak-kanak yang pendiam, pemalu dan tidak suka
bercampur-gaul dengan orang lain. Apa yang sering dilakukannya adalah mengikut
ibunya ke sawah. Di situlah dia bermain dengan air sawah, mencari ikan serta
menolong ibunya mencabut rumput dan sebagainya. Apabila masuk ke sekolah
rendah, Shahnon terpaksa menyesuaikan diri dalam suasana persekolahan yang
penuh dengan keriuhan, perlumbaan dan cabaran. Hal ini menunjukkan pahit manis
kehidupan Shahnon yang sejak dari kecil lagi telah dibesarkan dan dididik
dengan cara yang serba sederhana dengan hasil padi sawah dan ini telah
menyebabkan Shahnon cepat matang berfikir dalam melahirkan idea seperti novel
Seluang Menodak Baung yang diterbitkan di Kuala Lumpur oleh Heinemann Educational
Books (Asia) Ltd, pada tahun 1978.
Setelah lulus
Darjah V (1946), beliau menuntut pula di Kolej Sultan Abdul Hamid, Alor Setar
sejak dari tahun 1947 hingga 1953. Bagi beliau, kolej itu merupakan satu tempat
yang berlainan sekali dengan suasana di kampung atau sekolah asalnya. Di sini,
beliau bertemu dengan mereka yang pelbagai kaum dan dari beberapa daerah di
seluruh dunia. Pada zaman persekolahan ini, Shahnon tidak menunjukkan kecenderungan
pada kesusasteraan, tetapi lebih suka berlawak jenaka sahaja. Perwatakannya
sebagai orang yang datang dari ‘hulu’ dan cara pertuturannya pelat Pattani
menjadi bahan ketawa dan sindiran rakan sekolahnya. Secara psikologi, ejekan
dan sindiran itu telah menambahkan lagi keyakinan diri, dan apabila hal itu
sudah menjadi sebati, ini dijadikan pula sebagai bahan jenakanya.
Ketika di
sekolah menengah, Shahnon lemah dalam pelajarannya. Ini mungkin disebabkan dia
tidak berminat dalam pelajaran dan berasa dirinya seolah-olah dipaksa oleh
bapanya untuk belajar di sekolah itu. Kemungkinan juga disebabkan suasana
bandar yang tidak sesuai dengan jiwanya lebih bersifat kedesaan. Pernah
beberapa kali pihak British memberi amaran untuk menarik balik biasiswa
persekolahannya memandangkan kemajuan pelajarannya yang tidak memuaskan. Walau
bagaimanapun, dia berjaya menghabiskan persekolahannya dengan kelulusan gred
ketiga dalam Peperiksaan Sijil Persekolahan Senio Cambridge.
Setelah
tamat sekolah menengahnya, Shahnon memperlihatkan bakatnya sebagai penulis.
Kemunculannya mungkin daripada sebab-sebab peribadi dan alam sekitar yang
pernah dilaluinya. Sifatnya yang sensitif mendorongnya menulis kisah-kisah
hidup manusia yang berlaku di sekelilingnya. Keadaan keluarga dan latar
belakang hidupnya juga menjadi pendorong yang besar untuk dia menulis terutamanya
yang berkaitan dengan isu kemiskinan dalam kalangan masyarakat luar bandar.
Kemiskinan adalah keadaan di mana berlaku kekurangan terhadap
perkara-perkara yang biasa diperlukan oleh seseorang individu seperti makanan
dan minuman, pakaian serta tempat tinggal kerana keperluan ini sangat berkait
rapat dengan kualiti hidup manusia. Makna lain kemiskinan juga adalah apabila
sesuatu tempat itu tidak mempunyai jaringan pendidikan dan pekerjaan yang boleh
menjana pendapatan serta meningkatkan taraf hidup sekumpulan masyarakat.
Menurut
Shafie Abd Rahman (2007), Shahnon telah mendirikan rumah tangga dengan Wan
Fatimah iaitu seorang guru dan telah dikurniakan dengan empat orang cahaya
mata. Pada tahun 1976, beliau telah menunaikan haji ke Mekah.
Pada tahun 1968,
beliau telah berangkat ke Canberra, Australia dan bertugas sebagai pegawai
penyelidik di Australia National University (ANU). Di sana, beliau mengambil
kesempatan untuk terus menuntut di ANU sehingga memperoleh Ijazah Sarjana Muda
pada tahun 1971. Sekembalinya ke tanah air, Shahnon menjadi pensyarah di Maktab
Perguruan Sultan Idris, Tanjong Malim dan tidak lama selepas itu, beliau
ditawarkan berkhidmat di Universiti Sains Malaysia sebagai pensyarah dalam
tahun 1974. Minat dan kesungguhan beliau dalam bidang akademik terbukti apabila
beliau memperoleh Sarjana Sastera pada tahun 1975.
Mulai Jun 1980,
Shahnon dilantik sebagai Profesor Sastera Universiti Sains Malaysia. Pada tahun
1982, Shahnon dilantik pula menjadi professor penuh di universiti yang sama. Beliau
juga dilantik menjadi Pengarah Pusat Islam. Shahnon giat menulis sejak
pertengahan tahun 1950 dalam genre novel, cerpen, drama, kajian, esei/kritikan
dan wawancara. Antara novel terkenal beliau ialah Rentong, Ranjau Sepanjang
Jalan, Srengenge dan Shit. Antara anugerah yang pernah dimenangi beliau ialah
Hadiah Karya Sastera (1971-1973), "Pejuang Sastera" oleh Perdana
Menteri pada tahun 1976, Anugerah Sastera Negara (1982), dan Anugerah ASEAN II
Kebudayaan, Komunikasi dan Persuratan Kesusasteraan (1990).
Pada tahun 1980, beliau dianugerahi
Pingat Darjah Kebesaran Datuk Setia Diraja Kedah oleh Yang Maha Mulia Sultan
Kedah yang membawa gelaran Datuk. Beliau juga pernah mendapat anugerah Tokoh
Maal Hijrah dan pernah menjadi wakil rakyat Parlimen Sik. Shahnon mula berkarya pada pertengahan tahun 1950-an,
namun dalam masa 10 tahun, beliau telah muncul sebagai penulis berbakat besar.
Shahnon Ahmad kemudian
dilantik sebagai Profesor Kesusasteraan di Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
(PPIK) mulai tahun 1982. Disebabkan sumbangannya yang besar dalam bidang
kesusasteraan tanah air, Shahnon Ahmad telah dianugerahi Profesor Emeritus oleh
USM pada tahun 1993. Sejarah dan perkembangan pengajian kesusasteraan di PPIK
amat sinonim dengan peranan yang dimainkan oleh Shahnon Ahmad, termasuk
mengendalikan kursus kajian cereka, penulisan kreatif dan kesusateraan Amerika
Latin.
Dalam
novel Rentong , Shahnon dilihat cuba menganalisis masyarakat desa yang amat
memerlukan pembangunan. Shahnon Ahmad melahirkan simpatinya yang melimpah ruah
terhadap perjuangan kaum tani yang miskin di kampungnya sendiri iaitu Banggul
Derdap. Kebijaksanaan Shahnon Ahmad mengangkat watak-watak dalam novel tersebut
seperti Dogol, Semaun, Pak Senik, Jeha, dan Lahuma. Tujuan Shahnon mengetengahkan
konflik jiwa orang kampung ini adalah supaya golongan pemimpin sedar akan
kebuntuan dan keperluan masyarakat desa yang terus terpinggi oleh arus
pemodenan.
Shahnon Ahmad, merupakan penulis yang amat prolifik
menghasilkan karya kreatif terutama cerpen dan novel di samping esei kritikan
dan terjemahan. Pendidikan Inggeris yang diperoleh adalah satu kelebihan yang
ada pada dirinya berbanding dengan golongan seangkatan dengannya pada ketika
itu. Beliau telah memberi sumbangan yang besar dalam cerpen terjemahan terhadap
karya-karya pengarang dari Barat dan Timur. Pada awal tahun 1960-an, Shannon telah
berusaha menyumbangkan cerpen terjemahannya. Antara contoh cerpen terjemahannya
ialah antalogi ‘Setanggi’ (Karya dari Timur dan Barat) dan ‘Cepu Kencana’
serta beberapa lagi hasil terjemahannya yang tedapat dalam majalah Mastika
ketika itu. Beliau bukan sahaja memperbanyakkan karya asing dalam bahasa
Melayu, tetapi juga telah berjaya memperkenalkan kesusasteraan luar kepada
masyarakat Melayu.
Selain dikenali sebagai penulis yang kerap
memenangi hadiah atas hasil karyanya, beliau juga merupakan penulis yang banyak
mengundang kontroversi disebabkan gaya bahasa yang digunakannya serta tema
karya-karyanya. Walau apa pun yang diperkatakan orang, namun Shahnon terus
menulis, bukan untuk bersastera semata-mata bahkan untuk mencari kepuasan dan
kebenaran. Esei-esei yang terdapat dalam buku-buku beliau meliputi penyelidikan
dan penulisan berdasarkan karya-karya yang telah dihasilkannya. Sebanyak 21
buah esei dimuatkan, yang memperkatakan novel kedesaan awalnya Rentong
hinggalah novel Shit yang dianggap satira politik.
Sebelum
Shahnon Ahmad, belum pernah ada
pengarang yang menyentuh isu-isu kemiskian secara terperinci. Shahnon berjaya
membawa pembaca merasa kesan kemiskinan hidup tersebut dan pembaca juga seperti
pemerhati sahaja dan tidak terdaya melakukan apa-apa sepanjang menghayati novel
Ranjau Sepanjang Jalan karya Shahnon Ahmad. Dalam novel tersebut juga kita dapat
merasai bagaimana kedaifan hidup golongan petani, walau apapun di sebalik
kesusahan dan kemiskinan tersebut telah terserlah sebutir permata yang bernilai
dan murni.
Karya-karya yang Shahnon Ahmad
hasilkan bukan sekadar hiburan dan ilmu untuk santapan masyarakat. Malah memberitahu golongan atasan bahawa kemiskian
dan kesusahan hidup masyarakat desa yang tidak pernah diambil peduli oleh
pihak-pihak yang bertanggungjawab. Shahnon Ahmad adalah seorang yang bersikap
revolusioner dalam mengangkat martabat masyarakat miskin di negara ini. Banyak
ahli politik mengatakan beliau mengucar-kacirkan masyarakat, namun tanggapan tersebut adalah
silap kerana Shahnon Ahmad memperjuangkan sesuatu yang murni dan tulus dalam
dunia sasteranya.
Bagi Shahnon Ahmad amat perlu pengarang-pengarang
lain bersikap revolusioner demi membangunkan sebuah negara yang maju dan adil.
Revoluisoner menurut pandangan Shahnon Ahmad ialah perlunya bersuara keras dan
bertindak keras untuk meruntuh dan menghancurkan sesuatu itu dan disertakan pula dengan daya cipta
untuk membina sesuatu yang baru sebagai ganti yang lapuk, yang diruntuh dan
dirubah. Pemikiran seorang intelek seperti Shahnon Ahmad kurang disukai oleh
barisan kepimpinan negara kerana boleh mengugat kedudukan mereka melalui
karya-karya kreatif Shahnon yang tajam serta memberitahu segala sesuatu yang
pincang dalam masyarakat terutamanya
golongan miskin.
Sumbangan Shahnon Ahmad yang sangat
ketara dan jelas dalam mengangkat isu-isu kemiskinan ialah dalam sebuah novel
autobiografi hasil tulisan beliau sendiri yang bertajuk Detik-detik Diri di
Daerah Daif (DDDD). Isi kandungan novel ini adalah berkisar kepada permasalahan
manusia yang hidup di kawasan desa. Beliau berusaha mengangkat keperitan hidup
seseorang individu yang mahu berjaya dan meloloskan diri dari kemiskinan untuk
bersaingan dengan orang luar ataupun golongan masyarakat yang mempunyai taraf
kehidupan yang mewah dan berharta. Nilai kasih Shahnon terhadap golongan yang
miskin sangat tinggi. Hal ini mendorong beliau untuk mengahsilkan karya
sebegini supaya masyarakat tahu, sedar dan ingat jika menghadapi kesenangan
kerana di dalam mereka mengalami kesenangan dan kenikmatan hidup, sebenarnya
ada segelintir lagi yang malang tidak dapat menikmati kebahagiaan yang sedia
ada.
Sumbangan yang paling agung dan unggul Shahnon dalam bidang
penulisan adalah kerana beliau seorang penulis yang begitu sensasi terhadap
peristiwa-peristiwa penting yang berlaku di dalam dan di luar lingkungan
masyarakat bangsanya. Beliau mempelopori sikap yang dinamakan Malay Power
(Hamzah Hamdani dan Zeti Aktar Jaffar : 2007) apabila melihat betapa lemahnya
orang Melayu apabila keadaan politik, ekonomi dan sosial menekan seperti
peristiwa 13 Mei 1969. Sebab dan akibat ini adalah mendorongnya meningkat dari
pemikiran membela orang yang miskin untuk berhadapan dengan kekejaman dan
kekuatan alam kepada pemikiran membela orang atau bangsanya apabila terpaksa
berhadapan dengan kekuatan manusia- manusia yang riak.
Ketokohan Shahnon dalam
mengangkat isu kemiskinan dengan berkesan dalam penulisan karya kreatif tiada
penggantinya sehingga ke saat ini.. Sumbangan Shahnon ini sebenarnya telah
berjaya meringankan beban yang membelenggu naluri dan jiwa masyarakat desa yang
tidak mampu bersuara. Hanya mata pena Shahnon Ahmad yang mampu menjerit dan
memanggil meminta pertolongan bagi mengubah nasib golongan hamba Tuhan
yang kurang bernasib baik ini.
Menurut Abdul Rahman Napiah di dalam Shahnon
Ahmad Tokoh Terbilang, Shahnon Ahmad telah membuktikan bahawa dirinya adalah
karyawan serba boleh. Malah kekuatan bahasa novelnya sangat kuat dan
mengasyikkan. Teks-teks novelnya menjadi wahana suatu kebangkitan umat
pascamerdeka dan wacana kuasa yang tidak ternilai. Seluruh pemikiran, imaginasi
dan ilusinya malah sepanjang hayat kepengarangannya, beliau tidak pernah
mengenal erti bersara, malah terus berkarya bagi memartabatkan kesusasteraan
Melayu dan takdir bangsanya. Sesungguhnya, Shahnon adalah novelis yang menjadi
kebanggaan umat Melayu, namanya seharum Tuah dan pemikirannya serasional Jebat.
Sumbangannya juga dapat dilihat apabila beliau telah mengemukakan gagasan
‘Sastera Islam’ pada tahun 1977. Beliau menegaskan sastera Islam perlulah
berhikmah untuk manusia sejagat sebagai satu ibadat.
Beliau
juga mendapat penghormatan dari negara luar untuk terlibat dalam aktiviti
kesusasteraan. Pada tahun 1973, beliau menghadiri Afro Asian Writers Conference
di Alma Ata, Soviet Rusia bersama-sama dengan Prof. Dato Ismail Hussein sebagai
wakil Malaysia dan GAPENA. Malah, beliau juga pernah dilantik menjadi ahli
panel pengadil bagi Peraduan Mengarang Cerpen anjuran majalah Asiaweek.
Tarikh
24 Disember 2004, hari Jumaat merupakan tarikh penting dalam kehidupan beliau.
Pada hari tersebut, Shahnon Ahmad dipilih sebagai penerima hariah bahagian
genre novel dalam Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2002/2003. Hadiah tersebut
disampaikan oleh YAB Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak, Timbalan Perdana
Menteri Malaysia di Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur diterima oleh
cucunya sendiri sebagai wakil beliau. (Mohd Yusof, 2009).
3.0 KESIMPULAN
Shahnon Ahmad merupakan pengarang yang berani
menulis tentang apa-apa yang terasa dibenaknya tanpa mempedulikan sama ada
karyanya nanti menjadi kontroversi atau menyepi. Penulisannya berkembang
menurut zaman hidupnya dan fesyen sastera semasa. Sesungguhnya, sebagai
pengarang kreatif, Shahnon telah banyak menyumbangkan jasanya terhadap
perkembangan sastera. Betapa sukarnya untuk mencari penulis-penulis dalam
kalangan jenerasi baru yang berjiwa kemiskinan atau memartabatkan nilai
kemiskinan untuk disanjung di mata pena. Hanya mata pena beliau yang mampu
menjerit dan memanggil meminta pertolongan bagi mengubah nasib golongan hamba
Allah yang kurang bernasib baik ini. Terpulanglah kepada kita untuk menilai dan
meletakkannya menurut ilmu dan selera masing-masing.
RUJUKAN
Belkam
K. (1998, April ). Shahnon Ahmad sebagai penterjemah. Pelita Bahasa,
22-23.
Eng
Lye Ooi. (2007). Novel terpilih Shahnon Ahmad: satu kajian pendekatan
gender. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Hamzah
Hamdani & Zeti Aktar Jaafar. (2007). Shahnon Ahmad dalam esei dan
kritikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd. Yusof Hasan. (1990). Sasterawan negara:
Shahnon Ahmad. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Mohd. Yusof Hasan. (2005, Februari). Ziarah semula ke
atas Shahnon Ahmad. Dewan Sastera,7-11.
Mohd. Yusof Hasan. (2009). Pemikiran global
sasterawan negara, Shahnon Ahmad. Perak: Penerbit Universiti Pendidikan
Sultan Idris Tanjong Malim.
Shafie Abd Rahman, Kamarizan Hamzah & Suriana
Harun. ( 2007). Tokoh Sasterawan. Selangor: Penerbit Persepadu Ilmu.
Shahnon Ahmad. (2007). Ranjau sepanjang jalan.
Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributor Sdn. Bhd.
Shahnon Ahmad. (2006). Setitis embun semarak api.
Selangor: Alaf 21 Sdn. Bhd.
Siti Hajar Che Man. (2010). Resah manusia desa dan
kota, sebuah festschrift untuk Shahnon Ahmad. Pulau Pinang: Penerbit
Universiti Sains Malaysia.
Yahya Ismail. (1976). Bimbingan sastera Melayu moden.
Melaka: Toko Buku Abbas Bandong.
Sumber Internet:
Esei : Sumbangan Shahnon Ahmad dalam mengangkat isu
kemiskinan dalam novel pilihan, capaian Monday, July 19, 2010.
Nota
Srengenge dari
Research, Innovation & Creativity of humanities,
Rich, Volume 3, 2008-2009.
Sasterawan
Negara – Shahnon Ahmad, capaian Sabtu, 4 Jun 2011.
Shahnon Ahmad, capaian 25 May 2012
Laurent
Metzger. (2009, August). Continuity and
Change in the Itinerary of the Malay Novelist, Shahnon Ahmad, Journal of Southeast Asian Studies.
Mohd.
Zariat Abdul Rani. (2008, Disember). Poligami dan gender dalam Tok Guru karya
Shahnon Ahmad dan Pujangga Melayu karya Mohd. Affandi Hassan, Akademik 74.
[2] Abang Shahnon bernama
Mohd. Noh. Pernah memegang jawatan sebagai seorang pegawai tertinggi dalam
Polis Diraja Malaysia dan menjadi Yang Berhormat di Sik.
[3] Sekolah agama yang
bersistem pondok pada masa itu ialah Pondok Gajah Mati. Dekat Kampung Banggul
Derdap itu sendiri terdapat sebuah sekolah agama pondok iaitu di Kampung
Banggul Kiat.
No comments:
Post a Comment