1.0 Pengenalan.
Sekolah
Bestari merupakan salah satu daripada tujuh aplikasi utama yang direncanakan
dalam Koridor Raya Multimedia sejajar dengan hasrat mantan Perdana Menteri Malaysia yang
keempat Tun Dr. Mahathir bin Mohamad dalam mencapai Wawasan 2020. Pernyataan rasmi yang menjadi dasar kepada
pembentukan Sekolah Bestari ini ialah “Smart School Flagship Application : The
Malaysian Smart School A Conceptual Blueprint oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
(1977).
Sebanyak 87 buah sekolah telah terlibat dalam projek Rintis Sekolah
Bestari yang bermula sekitar tahun 1999 hingga 2002. Kemudian projek ini telah diperluaskan lagi
kepada 10,000 buah sekolah yang bermula pada tahun 2002 hingga 2010 di bawah
Rancangan Malaysia Ke-8 (RMK8) dan Ke-9 (RMK9) dalam Program Pembestarian
Sekolah.
Matlamat
utama pembestarian sekolah ialah untuk melahirkan pelajar yang holistik,
berfikiran kritis dan kreatif serta mampu membuat pertimbangan yang wajar dan
bijak mengikut acuan Malaysia. Justeru itu bagi memastikan matlamat ini
tercapai, maka pelbagai perubahan dan pembaharuan perlu dilakukan terutama dalam kurikulum
sekolah. Elemen utama bidang kurikulum
yang menjadi fokus dalam program Pembestarian
Sekolah ini ialah pedagogi.
Pedagogi bestari menurut acuan Malaysia
adalah berpandukan kepada Sukatan
Pelajaran yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Bagi memastikan kejayaan Pedagogi Bestari ini, keberkesanan proses pengajaran
dan pembelajaran adalah perkara utama yang perlu dititikberatkan. Oleh itu pemilihan strategi yang sesuai
adalah amat penting. Strategi
Pembelajaran Bestari mengutamakan
pembelajaran yang berasaskan aktiviti dan berpusatkan pelajar. (Tuan Jah Tuan Yusof , 2010)
2.0 Strategi
Pembelajaran Bestari
Strategi
pengajaran dan pembelajaran yang disarankan adalah untuk membina dan
mengukuhkan minat murid-murid terhadap pembelajaran serta membimbing mereka
supaya bersedia menerima pelajaran dan seterusnya berupaya meneruskannya
sendiri. Strategi yang disarankan ini dapat membantu setiap murid untuk
mengambil bahagian
secara aktif
dalam pelbagai kegiatan meliputi pelbagai unsur daripada komponen-komponen
kemahiran asas, kerohanian, nilai dan sikap, kemanusiaan dan persekitaran serta
kesenian dan rekreasi. Teknik pengajaran yang digunakan mesti sesuai dengan
perkembangan diri dan kebolehan murid-murid supaya pembelajaran adalah menarik,
berkesan dan bermakna. Bagi menggunakan strategi yang disarankan, guru perlu
menjalankan pelbagai kegiatan dan menggunakan bahan pengajaran dan pembelajaran
yang sesuai mengikut kebolehan, keupayaan, bahan dan minat murid-murid.
Oleh
itu bagi tugasan ini, saya akan membincangkan dua strategi pembelajaran bestari
yang dipilih secara khusus. Kajian akan dijalankan terhadap dua orang guru di
Sekolah Kebangsaan Bandar Bukit Kayu Hitam yang menggunakan strategi
pembelajaran kooperatif dan direktif dalam pengajaran dan pembelajaran mereka.
Sebelum menyatakan dapatan kajian tugasan ini, saya akan terlebih dahulu
mendefinisikan strategi pembelajaran kooperatif dan strategi pembelajaran
direktif.
2.1 Strategi
Pembelajaran Kooperatif
Strategi
pengajaran guru boleh dipelbagai dengan adanya teknik, kaedah, strategi dalam
pengajaran dan pembelajaran. Guru-guru boleh menggunakan mana-mana teknik yang
difikirkan sesuai untuk sesuatu sesi pengajaran mengikut mata pelajran yang
diajar
oleh guru
terlibat. Pembelajaran kooperatif merupakan satu strategi pembelajaran yang
mula terkenal sejak tahun 80-an. Banyak kajian telah dijalankan berkaitan
dengan pembelajaran kooperatif.
2.1.1 Definisi
Strategi Pembelajaran Kooperatif
Masyarakat
Malaysia
merupakan sebuah masyarakat yang sering mengamalkan sikap bekerjasama antara
satu sama lain. Ini disebabkan masyarakat
Malaysia
merupakan sebuah masyarakat yang unik kerana terdiri daripada pelbagai
kaum. Sikap bekerjasama ini melibatkan
kerja secara bersama, tolong-menolong antara satu sama lain dalam suatu sistem
yang dipanggil ‘berderau’ (Ismail Samad, 2009).
Justeru, konsep bekerjasama ini telah diterapkan dalam sistem pendidikan
kita sejak dahulu sehingga sekarang. Dalam
konteks
pendidikan masa kini, konsep bekerjasama ini dikenali sebagai strategi
pembelajaran
kooperatif yang bermaksud murid-murid belajar bersama-sama dalam satu kumpulan
yang kecil. Kumpulan ini mempunyai
matlamat yang perlu dicapai pada akhir pembelajaran (Ismail Samad, (2009).
Menurut Wong & Wong, (1998), pembelajaran kooperatif bukan belajar untuk bekerjsama
tetapi bekerjasama untuk belajar. Kenyataan Wong & Wong ini bermakna
pembelajaran kooperatif bukan salah satu strategi belajar untuk bekerjasama
tetapi pembelajaran kooperatif lebih menitikberatkan bekerjasama untuk belajar
bagi mencapai tujuan dan hasil pembelajaran.
Bagi
Slavin (1995) dan Johnson & Johnson (1994) dipetik dalam Killen (2007),
kedua-dua penulis ini mempunyai pendapat yang sama tentang pembelajaran
kooperatif iaitu terdapat dua komponen penting dalam kaedah pembelajaran
kooperatif iaitu tugasan pembelajaran koperatif(yang merupakan satu ciri yang
terdapat dalam kebanyakan kerja berkumpulan) dan struktur insentif koperatif
(yang merupakan satu ciri unik yang terdapat dalam pembelajaran koperatif).
2.1.2
Perinsip Asas Strategi Kooperatif.
Johnson
& Johnson (1994) dipetik dalam Killen (2007), telah mengutarakan lima prinsip utama dalam
pembelajaran kooperatif iaitu positive
inter-dependence iaitu saling kebergantungan positif. Prinsip ini menerangkan bahawa ahli kumpulan
mempunyai
peranan yang
penting dalam mencapai hasil pembelajaran.
Prinsip kedua pula on going,
direct interaction iaitu interaksi serentak di antara ahli kumpulan. Ahli kumpulan boleh berbincang bersama-sama
secara serentak tidak seperti pembelajaran tradisional di mana perbincangan
berlaku secara tersusun.
Prinsip
ketiga pula ialah individual
accountability iaitu kebertanggungjawab individu. Dalam prinsip ini guru perlu memberikan
keyakinan kepada pelajar bahawa pelajar mempunyai kebertanggungjawab dalam
kumpulan. Kebertanggungjawab ini wujud
apabila setiap ahli kumpulan mempunyai tanggungjawab terhadap pembelajarannya
sendiri dan sumbangan yang diberi kepada ahli kumpulannya.
Prinsip
keempat pula appropriate interpersonal
skills. Prinsip keempat ini
memerlukan pelajar menggunakan kemahiran interpersonal digunakan dengan
betul. Kemahiran bersosial dan kemahiran
bekerja secara kumpulan membolehkan kumpulan
berfungsi dengan
baik. Sebagai contoh, perlu ada
kepimpinan yang berkesan, kemahiran membuat keputusan, komunikasi yang berkesan
dan kemahiran mengurus sebarang konflik yang timbul dalam kumpulan
masing-masing.
Prinsip
yang kelima pula iaitu prinsip terakhir ialah reflective learners. Prinsip
ini berkaitan dengan refleksi yang dijalankan oleh ahli kumpulan dan guru untuk
mengetahui kejayaan pembelajaran yang telah dijalankan. Melalui prinsip ini,
maklum balas daripada kumpulan lain, guru dan rakan-rakan kumpulan dapat
membantu kumpulan untuk menilai diri mereka sama ada berjaya atau tidak dalam
melaksanakan tugasan yang diberikan.
2.2 Strategi
Pembelajaran Direktif
Selain pembelajaran kooperatif,
strategi kedua yang dipilih ialah strategi pembelajaran direktif. Strategi
pembelajaran direktif merupakan salah satu daripada sepuluh jenis strategi
pembelajaran bestari .(Tuan Jah Tuan Yusof , 2010) Contoh-contoh strategi pembelajaran direktif
ialah kuliah, latih tubi, penerangan dan
demonstrasi.
2.2.1 Definisi
Strategi Pembelajaran Direktif
Strategi pembelajaran direktif
merupakan satu strategi yang telah digunakan sejak dahulu lagi dalam sistem
pendidikan di Malaysia.
Pembelajaran direktif adalah pengajaran yang memberikan penerangan tentang
konsep atau kemahiran oleh guru dan diakhiri dengan ujian kefahaman atau
latihan yang dibuat dengan bimbingan guru. Strategi ini memberikan tugas kepada
guru sebagai seorang yang berkuasa penuh dalam kelas, iaitu guru lebih banyak
bercakap dan komunikasi yang berlaku hanya sehala, berbanding murid-murid.
Peranan guru amat penting dalam pembelajaran ini. Dalam pembelajaran direktif, keutamaan
diberikan kepada pencapaian objektif guru kerana guru mengajar bertujuan untuk
melihat pengajaran yang dijalankan pada hari itu berjaya dan menepati
sasarannya. Sesetengah murid mudah untuk
memahami dan menguasai sesuatu kemahiran atau pelajaran melalui bimbingan dan
arahan guru secara terus. Strategi
pengajaran direktif lebih menumpukan kepada penyebaran ilmu pengetahuan secara
demontrasi, kuliah, penerangan dan latih tubi. Murid menerima ilmu dan
pengetahuan tentang sesuatu perkara atau kemahiran melalui tunjuk cara,
bimbingan, dan latihan yang diberikan.
Ujian dijalankan untuk menilai kefahaman murid pada akhir
pengajaran. Seterusnya, strategi
pengajaran ini lebih mempraktikkan aktiviti penyampaian fakta secara menghafal
dan mengingat. Oleh itu penglibatan murid dalam aktiviti adalah minimum dan
pasif. Justeru itu guru menjadi
model kepada para pelajar dan
pengetahuan serta kemahiran yang diperolehi adalah replika kepada penyampaian
guru . Kebiasaannya kaedah yang sering digunakan untuk strategi ini adalah
kaedah kelas.
2.2.2. Prinsip
Asas Strategi Pembelajaran Direktif
Strategi pembelajaran direktif
merupakan satu kaedah pembelajaran tradisional, iaitu guru berperanan sebagai
penyampai maklumat.
Strategi ini berpusatkan guru dan bilangan pelajar yang terlibat adalah
besar. Selain itu, strategi ini mudah
dirancang dan diurus kerana penglibatan pelajar adalah amat rigid dan
bersruktuktur. (Rahil,Habibah dan Kamariah, 2009). Terdapat empat prinsip asas strategi direktif
iaitu:
i.
Penstukturan informasi
ii.
Penentuan matlamat dan kaedah yang digunakan
iii.
Penyediaan perancangan
iv.
Penyemakan terhadap pengetahuan dan ingatan
v.
Membuat peneguhan
Model
yang selalu digunakan sebagai asas kepada pelaksanaan strategi ini ialah model
yang direka oleh Robert Slavin. Model
Robert Slavin telah menggariskan beberapa langkah dalam strategi pembelajaran
direktif .
Langkah
yang pertama ialah menetapkan objektif
pembelajaran. Langkah ini bertujuan untuk memastikan
para pelajar diberi penerangan terlebih dahulu tentang pengetahuan baru yang akan dipelajari dan
mengaitkan dengan pengetahuan lalu yang telah dipelajari.
Langkah
kedua pula ialah mengimbas kembali pengetahuan sedia ada. Dalam langkah ini guru perlu memastikan
pelajar mempunyai pengetahuan sedia ada yang sesuai dengan pelajaran baru
melalui teknik mengimbas kembali tentang pelajaran sebelum ini yang berkaitan.
Seterusnya
langkah yang ketiga ialah menyampaikan bahan baru. Untuk menyampaikan bahan yang baru guru perlu bijak mempersembahkan pelajaran atau bahan baru tersebut secara tersusun
dan jelas dengan menggunakan contoh-contoh yang konkrit dan bersesuaian.
Langkah
keempat ialah meneliti tahap pembelajaran.
Ini bermakna guru perlu tahu tahap penguasaan pelajar terhadap
penyampaian guru. Oleh itu guru perlu mengajukan soalan yang sesuai dan perlu bagi memastikan tahap penguasaan dan
kefahaman pelajar.
Langkah
kelima pula ialah memberi latihan
kendiri.
Tunjuk ajar dan bimbingan perlu diberikan kepada pelajar sebelum
memberikan latihan kendiri. Latihan dan bimbingan yang berterusan serta maklum
balas diperlukan bagi memastikan kemahiran dan maklumat yang diperolehi pelajar
adalah tepat.
Langkah
keenam pula ialah menilai prestasi dan memberi maklum balas.
Melalui langkah
ini penilaian yang sesuai dan maklum balas semerta perlu diberikan supaya
pelajar tahu tentang prestasi kerja mereka.
Jika terdapat kesalahan , haruslah diperbetulkan dengan segera supaya
tidak menjadi kebiasaan.
Langkah
ketujuh iaitu langkah yang terakhir menurut model Slavin ini ialah memberi latihan tambahan. Ini
bertujuan supaya pelajar dapat menggunakan dan memperaktikkan pengetahuan dan
kemahiran yang dipelajari dalam situasi yang berbeza.
3.0 Kajian Pelaksanaan Strategi Kooperatif
dan Direktif Dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Bahasa Melayu.
3.1 Strategi
Kooperatif
Kajian
ini merangkumi proses pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan oleh
dua orang guru Bahasa Melayu di Sekolah Kebangsaan Bandar Bukit Kayu Hitam.
melalui kaedah pemerhatian. Dapatan kajian
yang pertama adalah hasil pemerhatian yang dilakukan terhadap proses pengajaran
dan pembelajaran yang dijalankan oleh Puan Rosmawati bt Samsu. Beliau mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu
Tahun 6 Genius. Tajuk yang diajar pada
hari tersebut ialah karangan yang bertajuk “Faedah Bersukan”. Peruntukan masa ialah selama satu jam dan
strategi yang digunakan ialah strategi kooperatif. Jumlah murid dalam kelas ini adalah seramai
36 orang.
Beliau
memulakan aktiviti dengan memperkenalkan tajuk karangan pada hari tersebut.
Langkah seterusnya ialah beliau meminta murid membentuk 6
kumpulan. Murid dikehendaki memilih 6
orang rakan sebagai ahli kumpulan .
Setiap ahli diberi kad nombor 1 hingga 6. Selepas itu
beliau menerangkan peranan setiap ahli berdasarkan nombor. Guru telah
menandakan nombor 1 hingga 6 pada lokasi
yang berlainan didalam kelas tersebut.
Setiap kumpulan akan bergerak ke lokasi yang telah ditetapkan untuk
berbincang tentang tugasan
masing-masing. Masa yang diberikan untuk
perbincangan ini ialah 20 minit.
Maklumat yang diperolehi akan ditulis di bahagian belakang kad nombor
masing-masing. Selepas tamat tempoh masa yang diberikan, setiap ahli akan
kembali kepada kumpulan masing-masing dan membentangkan hasil tugasan mengikut
urutan. Keseluruhan hasil perbincangan
akan dibentangkan di hadapan kelas oleh
seorang wakil yang dipilih bagi setiap kumpulan. Kumpulan yang dapat memberikan hasil
pembentangan terbaik akan diberi ganjaran atau hadiah.
3.1.1 Refleksi
Kajian
Hasil
pemerhatian sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran ini dijalankan, dapat
dilihat beberapa kekuatan apabila menggunakan strategi ini. Antara kekuatannya ialah aktiviti kumpulan
yang dijalankan dapat menyemai semangat bekerjasama dan bantu membantu antara
ahli. Sebagai contoh, ahli setiap kumpulan saling membantu terutama kepada ahli
yang lemah untuk menyelesaikan
tugasan. Inilah adalah kerana penilaian
dibuat berdasarkan hasil kerja kumpulan.
Selain itu, wujud interaksi sosial yang baik antara satu sama lain apabila mereka perlu berbincang dan berkongsi idea
untuk mendapatkan maklumat. Sistem ganjaran yang diberikan kepada kumpulan
terbaik menyebabkan setiap murid memberi komitmen yang tinggi terhadap tugas
mereka kerana wujudnya rasa
tanggungjawab bagi memastikan kejayaan kumpulan mereka.
Walau
bagaimanapun terdapat juga beberapa kelemahan yang dapat dilihat sepanjang
pemerhatian ini. Antara kelemahannya
ialah aktiviti kumpulan yang dijalankan mengambil masa yang agak panjang. Murid perlu bergerak dari satu tempat ke
tempat yang lain untuk melakukan pelbagai aktiviti seperti perbincangan dan
pembentangan. Peruntukan masa selama 1
jam adalah tidak mencukupi. Ini
menyebabkan pembentangan hasil kerja
tidak dapat dijalankan oleh semua kumpulan. Selain itu tugasan individu iaitu
menulis karangan tidak dapat disiapkan pada hari tersebut. Murid perlu menyiapkan karangan tersebut
sebagai kerja rumah. Ini meyebabkan guru
sukar untuk membuat penilaian terhadap objektif pengajaran pada hari
tersebut. Di samping itu, lokasi atau
tempat yang dipilih untuk menjalankan aktiviti tersebut iaitu di dalam kelas
agak kurang sesuai. Ini adalah kerana
ruang di dalam kelas agak sempit berbanding jumlah murid yang ramai apabila
hendak menjalankan aktiviti. Pergerakan
murid menjadi sukar dan kelam kabut.
Kawalan kelas juga longgar kerana guru hanya bertindak sebagai
fasilitator dan tidak menghadkan pergerakan murid untuk menjalankan tugasan.
Oleh itu suasana kelas agak bising dan tidak terkawal. Kelemahan seterusnya yang dapat dilihat ialah
terdapat kumpulan yang ahlinya terdiri daripada kalangan murid lemah
sahaja. Hal ini berlaku kerana semasa
pembahagian kumpulan, guru membenarkan murid memilih sendiri ahli kumpulan
mereka. Terdapat kumpulan yang mempunyai ahli di kalangan murid pandai
sahaja. Oleh itu kumpulan ini tidak
dapat menjalankan tugasan yang diberi kerana kurang kemahiran dan
pengetahuan. Terdapat juga murid yang
menjadi ahli pasif dan hanya bergantung kepada pendapat dan idea orang
lain. Kelemahan lain yang dapat dikesan
ialah peranan guru yang bertindak sebagai fasilitator menyebabkan beberapa
orang murid keliru dan sering bertanya untuk memastikan kehendak tugasan. Kelemahan-kelemahan ini mengakibatkan proses
pengajaran dan pembelajaran yang dirancang tidak dapat berjalan lancar.
Berdasarkan
beberapa kelemahan yang dibincangkan di atas, saya dapati perlu diadakan
beberapa penambahbaikan bagi tujuan menjayakan dan memantapkan lagi proses
pengajaran dan pembelajaran yang dirancang dan seterusnya memastikan objektif
tercapai.
Antara
cadangan untuk penambaikan bagi strategi kooperatif ini, guru perlu memilih
peruntukan masa yang agak panjang.
Peruntukan masa 90 minit adalah sesuai bagi memastikan proses pengajaran
dan pembelajaran yang dirancang dapat
dijalankan dengan sempurna serta dapat menentukan pencapaian objektif pada hari
tersebut.
Seterusnya
cadangan yang kedua ialah guru boleh memilih lokasi atau ruang yang lebih luas
bagi mengelakkan berlaku kesesakan dan kesukaran untuk bergerak. Tempat yang sesuai ialah seperti di Pusat
Sumber atau dewan sekolah. Pemilihan
tempat yang luas dan selesa akan memudahkan pergerakan serta mengwujudkan
suasana pembelajaran yang kondusif.
Cadangan lain ialah agihan ahli kumpulan perlulah dilakukan oleh guru
dengan menggabungkan murid dari pelbagai kebolehan seperti pandai, sederhana
dan lemah. Melalui kerjasama yang wujud
dalam kumpulan, ahli yang lebih pandai akan dapat membantu ahli yang
lemah. Dengan itu aktiviti yang
dirancang dapat dijalankan dengan lancar.
Di samping itu guru perlu menyampaikan maklumat secara terperinci dengan
menggunakan bahan bantu yang sesuai seperti tayangan LCD, gambar-gambar,
keratan rencana dan sebagainya bagi tujuan memudahkan kefahaman murid.
3.2 Strategi
Direktif
Dapatan
kajian yang kedua pula saya perolehi melalui pemerhatian ke atas proses
pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan oleh Puan Masni bt Jamin. Beliau mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu
tahun 4 Genius. Topik yang dipilih ialah
pemahaman yang bertajuk “Kraftangan Di Malaysia”. Beliau memulakan aktiviti dengan
memperkenalkan tajuk. Beliau bersoaljawab dengan murid tentang jenis-jenis
kraftangan yang biasa dilihat untuk mengaktifkan semula pengetahuan sedia ada
murid. Gambar-gambar turut digunakan bagi merangsang fikiran murid. Guru mengedarkan bahan petikan kepada semua
murid. Seterusnya beliau memilih
beberapa orang murid secara rawak untuk membaca petikan yang diberi.
Beliau menerangkan semula tentang kandungan petikan yang dibaca. Beliau juga mengajukan beberapa soalan secara lisan kepada murid
tentang petikan untuk menguji kefahaman mereka.
Langkah seterusnya murid menjawab soalan pemahaman berdasarkan topik
yang dibincangkan.
3.2.1 Refleksi
Kajian
Hasil
pemerhatian terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran ini, kekuatan yang
dapat dilihat ialah murid memperoleh maklumat secara langsung daripada
guru. Guru menyampaikan maklumat
berkaitan tajuk yang dibincangkan dengan terperinci dan tersusun. Penyediaan
bahan bantu seperti gambar-gambar dan petikan berjaya menarik minat murid untuk
terus mengikuti pelajaran. Di samping
itu aktiviti soaljawab secara lisan dapat merangsang minda dan meningkatkan
kefahaman murid. Kawalan kelas juga baik
kerana penglibatan murid dalam aktiviti adalah minimum dan berdasarkan arahan
guru.
Selain
daripada beberapa kekuatan yang dibincangkan, terdapat juga beberapa kelemahan
yang diperhatikan sepanjang aktiviti ini dijalankan. Antara kelemahan-kelemahan tersebut ialah suasana
pembelajaran agak pasif kerana fokus pembelajaran adalah kepada penyampaian
guru. Penglibatan murid dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran juga kurang aktif dan hanya tertumpu kepada
beberapa orang murid yang sama sahaja.
Murid lain lebih suka bersikap tunggu dan lihat. Tidak wujud semangat persaingan dan kerjasama
di kalangan murid kerana murid menjalankan aktiviti secara individu. Kelemahan lain adalah penggunaan bahan bantu
yang tidak relevan dengan jumlah murid.
Contohnya guru hanya menunjukkan gambar di hadapan kelas yang mempunyai
bilangan murid yang ramai. Ini
menyebabkan murid yang berada di bahagian belakang tidak memberi tumpuan dan
merasa bosan.
Justeru
itu, bagi mengatasi kelemahan-kelemahan ini beberapa cadangan untuk tujuan penambahbaikan
perlu dilaksanakan dan seterusnya memastikan pelaksanaan strategi direktif di
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu ini berjaya dan
berkesan.
Antara
cadangan penambahbaikan itu ialah, guru perlu memperbanyakkan aktiviti yang
melibatkan penyertaan murid. Contohnya
guru boleh mengadakan aktiviti seperti kuiz atau pertandingan bercerita dan
memilih pemenang. Ini bertujuan untuk
menggalakkan murid melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pembelajaran
yang dijalankan. Cadangan seterusnya
ialah guru perlu memastikan aktiviti yang disediakan memerlukan penglibatan
murid yang ramai dan tidak terhad kepada segelintir murid sahaja. Contohnya dengan mengadakan pertandingan kuiz
mengikut kumpulan di dalam kelas. Oleh
itu semua murid akan terlibat bagi memastikan kejayaan kumpulan mereka. Di samping itu guru juga perlu prihatin
terhadap murid yang lemah dengan menyediakan aktiviti yang sesuai dengan tahap
kebolehan mereka. Ini akan menyebabkan
murid –murid ini tidak merasa bosan dan terpinggir. Selain itu guru juga perlu bijak untuk
menarik perhatian murid dengan menggunakan bahan bantu yang menarik dapat
merangsang minda murid seperti tayangan slaid atau LCD berkaitan tajuk, bahan
maujud seperti benda atau objek yang boleh dipegang oleh murid dan
gambar-gambar yang menarik dengan pelbagai warna, besar dan jelas. Oleh itu murid akan merasa seronok dan
tertarik untuk mengikuti aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Cadangan berikutnya ialah guru boleh
mengadakan sistem ganjaran atau hadiah bagi murid yang dapat menjawab soalan
atau menyelesaikan tugasan yang diberi.
Langkah ini boleh memotivasikan murid supaya saling berlumba-lumba
merebut hadiah yang ditawarkan. Ini juga
dapat mewujudkan persaingan yang sihat di kalangan murid.
Dengan adanya
beberapa cadangan yang diberikan adalah diharapkan strategi yang digunakan ini
akan dapat dijalankan dengan lebih baik dan berkesan.
4.0 Rumusan
Kesimpulannya
strategi bestari merangkumi pelbagi kaedah dan teknik yang boleh digunakan
dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
Umumnya pelaksanaan strategi bestari ini bertujuan melahirkan insan yang
berpotensi, celik ICT, minda yang bijak, berdaya maju dan memiliki sahsiah
mulia. Justeru itu pelaksanaan strategi
kooperatif dan direktif dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu yang
dipilih adalah selaras dengan matlamat pembestarian sekolah. Keberkesanan pelaksanaan kedua-dua strategi
ini adalah bergantung kepada peranan guru dan murid. Dalam sesuatu proses pengajaran dan
pembelajaran bestari, penglibatan murid secara aktif dalam setiap aktiviti
adalah menjadi fokus utama. Strategi
kooperatif mementingkan kerjasama dalam kumpulan sehingga mewujudkan semangat
saling bergantungan secara positif antara satu sama lain. Kekuatan strategi ini ialah dapat membantu
murid membina interaksi sosial dan memupuk nilai-nilai murni seperti saling
membantu, bekerjasama, tanggungjawab dan sebagainya.
Sementara strategi direktif pula
berpusatkan guru sebagai penyampai maklumat.
Ia bertujuan membantu murid memperolehi maklumat, kemahiran dan
pengetahuan secara terus. Kekuatan
strategi ini ialah murid memperolehi maklumat secara optimum dan tepat. Selain itu penyebaran maklumat adalah lebih
luas dan pantas. Walaubagaimanapun
terdapat juga beberapa kelemahan dalam pelaksaanaan kedua-dua strategi ini di
sekolah. Antaranya ialah seperti
peruntukan masa yang tidak mencukupi, sikap dan respon murid dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran tidak
memuaskan.
Namun begitu
beberapa cadangan penambahbaikan yang dikemukakan diharapkan dapat meningkatkan
kualiti amalan pedagogi bagi mata
pelajaran bahasa Melayu secara bestari di sekolah ini.
RUJUKAN
Ismail Samad. 2009. Kaedah pemelajaran koperatif sekolah rendah. Shah Alam:
Karisma Publications Sdn. Bhd.
Killen, R. 2007. Effective
teaching strategies lesson from research and practice (4th ed.).
Melbourne:
Thomson Social Sciene Press.
Perkins, David,
(1992). Smart school, better thinking and learning for every child
(force press)
Rahil Mahyuddin,
Habibah Elias, Kamariah Abu Bakar, (2009):
Amalan pengajaran
berkesan. Shah Alam:
Karisma Publication Sdn. Bhd.
The Malaysian
Smart School An BSC Flagship Aplication:
Aconceptual blueprint
(1997). Ministry of Education: Malaysia.
Tuan Jah Tuan
Yusof. 2010. HBML2203
Pembestarian Pembelajaran Dan Pengajaran
Bahasa
Melayu. Seri Kembangan,
Selangor: Meteor Doc . Sdn.
Bhd.
No comments:
Post a Comment