1.0 Pendahuluan
Tatabahasa merupakan unsur paling utama dalam
sesebuah bahasa. Tatabahasa merupakan
peraturan berdasarkan sesuatu teori tertentu yang menghuraikan ayat-ayat dalam
sesebuah bahasa dengan kaedah yang paling mudah, tepat, dan lengkap. Terdapat
pelbagai tafsiran tentang maksud ayat yang diberikan oleh tokoh-tokoh
bahasa.
Zaaba dalam bukunya Pelita Bahasa Melayu Penggal 1 (1958) menyatakan bahawa ayat ialah susunan
perkataan yang sekumpul-kumpul dengan tentu hujung pangkalnya dan tempat-tempat
berhentinya serta memberi faham yang sempurna tiap-tiap sekumpul kata yang
dikatakan itu. Maka tiap-tiap sekumpul
perkataan itu ialah susunan yang sempurna maksudnya.
Menurut Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga
pula, ayat ialah unit pengucapan yang paling tinggi letaknya dalam susunan
tatabahasa dan mengandungi makna yang lengkap, yang pengucapannya dimulai dan
diakhiri dengan kesenyapan, serta mengandungi intonasi yang sempurna. (Nik Safiah Karim et al. 2010)
Selain itu, ayat merupakan unsur yang
paling tinggi dalam tatabahasa. Dalam
ayat itu terdapat unsur-unsurnya seperti kata, frasa dan klausa. Penggabungan unsur-unsur inilah yang
membentuk binaan yang dikatakan ayat. (
Abdullah Hassan. 2007).
Manakala
dalam Kamus dewan Edisi Ketiga menyatakan bahawa ayat ialah satu perkataan atau
(lebih kerap lagi) serangkai perkataan yang merupakan kesatuan yang membawa
sesuatu maksud. (Kamus Dewan.
2002).
Sementara
Asmah Haji Omar (1993) pula berpendapat bahawa ayat adalah unit yang paling
tinggi dalam skala tatatingkat nahu. Ayat terdiri daripada klausa yang disertai
dengan intonasi ayat yang lengkap, yakni yang dimulai dengan kesenyapan dan
diakhiri dengan kesenyapan dan intonasinya menyatakan bahawa ayat itu sempurna
dan selesai.
Daripada
pendapat-pendapat yang dikemukakan oleh tokoh-tokoh bahasa itu dapatlah kita
membuat kesimpulan bahawa ayat merupakan susunan yang tertinggi dalam
tatabahasa bahasa Melayu. Ayat boleh
terdiri daripada dua atau lebih perkataan yang dimulai dengan kesenyapan dan
diakhiri dengan kesenyapan.
2.0 Perbandingan
tentang jenis ayat majmuk antara Tatabahasa
Dewan (Nik Safiah Karim et al. 2010) dengan Linguistik Am ( Abdullah Hassan.
2005)
2.1 Definisi ayat majmuk
Ayat majmuk ialah
ayat yang dibina dengan mencantumkan dua ayat tunggal atau lebih, dan
percantuman ayat-ayat itu disusun mengikut cara tertentu sehingga menjadikannya
ayat baharu. (Nik Safiah Karim et al. 2010).
Contoh percantuman ayat tersebut dapat dilihat seperti di bawah:
‘Ayah sedang menyiram pokok bunga dan ibu
sedang menyapu sampah di halaman rumah.’
Sementara itu Abdullah Hassan (2005) pula menyatakan bahawa
ayat majmuk terbentuk daripada dua ayat atau lebih. Percantuman beberapa ayat tersebut
menggunakan kata hubung. Contoh:
‘Ibu saya pergi ke pasar dan bapa
saya pergi ke pejabat.’
Dalam ayat di atas terdapat dua
ayat, dan ayat dalam ayat dipanggil klausa.
Ayat majmuk di atas
dicerakinkan seperti berikut:
Klausa 1: Ibu
saya pergi ke pasar.
Kata
hubung: dan
Klausa
2: Bapa
saya pergi ke pejabat.
Kedua-dua ayat ini mempunyai
mempunyai subjek dan predikat masing-masing serta dua klausa yang
berlainan. (Abdullah Hassan. 2005). Oleh itu apabila kedua-dua ayat ini
dicantumkan menggunakan kata hubung maka terbentuklah ayat majmuk.
Daripada definisi serta contoh
ayat yang diberi kedua-dua tokoh di atas, dapatlah kita membuat kesimpulan
bahawa ayat majmuk ialah ayat yang terhasil daripada percantuman dua ayat atau
lebih dengan menggunakan kata hubung.
Dalam buku Tatabahasa Dewan
(2010), terdapat empat jenis ayat majmuk
iaitu ayat majmuk gabungan, ayat majmuk pancangan, ayat majmuk campuran,
dan ayat majmuk pasif. Sementara
Abdullah Hassan melalui buku Linguistik Am (2005) juga telah mengkelaskan ayat
majmuk kepada empat jenis iaitu ayat majmuk gabungan, ayat majmuk pancangan, ayat majmuk campuran
dan ayat majmuk pasif
Daripada huraian di atas kita
dapati terdapat persamaan dari segi definisi antara kedua-dua buku tentang ayat
majmuk. Kedua-duanya menjelaskan bahawa
ayat majmuk ialah dua atau lebih ayat tunggal yang dicantumkan menjadi satu
ayat menggunakan kata hubung. Didapati
juga terdapat empat jenis ayat majmuk dalam kedua-dua buku tersebut.
2.2 Jenis- jenis ayat majmuk
2.2.1 Ayat majmuk gabungan
Ayat majmuk gabungan berdasarkan
Tatabahasa Dewan (Nik Safiah Karim et al. 2010) ialah ayat yang terdiri daripada dua
ayat atau lebih yang dijadikan satu dengan cara menggabungkan atau mencantumkan
ayat-ayat tersebut dengan kata hubung seperti dan, atau, tetapi dan sebagainya.
Contoh:
a.
Murid-murid berlari dan
bernyanyi.
b.
Ahmad kurus tetapi
adiknya gemuk.
Ayat-ayat yang digabungkan
merupakan ayat-ayat yang sama taraf dan boleh berdiri dengan sendiri. Selain itu ayat-ayat yang digabungkan
merupakan ayat yang setara dan sama taraf sifatnya serta boleh berdiri sendiri dan disusun
berturut-turut.
Walau bagaimanapun ayat-ayat ini juga boleh disambung tanpa menggunakan
kata hubung tetapi menggunakan nada suara yang berperanan sebagai penanda iaitu
disuarakan sebagai deretan pernyataan.
Manakala dalam bentuk tulisan pula, ayat-ayat tersebut dipisahkan oleh
tanda baca koma (,).
Dari segi teori, ayat majmuk
jenis ini boleh terdiri daripada percantuman lebih daripada dua ayat. Dalam ayat majmuk gabungan, kata hubung
bertugas sebagai penyambung untuk menghubungkan ayat-ayat supaya menjadi ayat
yang lebih besar. (Nik Safiah Karim et al. 2010).
Contoh 1:
a. Saya
minum teh dan Aminah makan nasi lemak. (Ayat majmuk gabungan)
b. Saya minum teh. (Ayat 1)
c.
Aminah makan nasi
lemak. (Ayat 2)
Contoh 2:
a.
Ali berdiri tegak, memerhatikan gerak geri
mereka. (Ayat majmuk gabungan)
b.
Ali berdiri tegak. ( Ayat 1)
c.
Ali memerhatikan gerak geri mereka. (Ayat
2)
Nik Safiah et al. (2010) juga turut menyatakan
bahawa jikalau ayat-ayat yang digabungkan itu mempunyai unsur yang sama dan
diulang, maka bahagian yang sama itu boleh digugurkan. Contoh:
a.
Ali pandai bermain bola.
b.
Ali pandai bermain hoki.
c.
Ali pandai bermain
bola dan hoki.
Buku Tatabahasa Dewan (Nik Safiah Karim et. al.
2010) juga menyatakan proses penggabungan ayat boleh digunakan untuk deretan
beberapa ayat. Contoh:
a.
Pada cuti sekolah yang lalu, saya melawat
datuk, nenek, pak cik, mak cik dan saudara-mara di kampung.
Ayat di atas mengandungi lima ayat tunggal yang telah dijadikan satu
ayat majmuk. Empat frasa yang berulang-ulang
iaitu ’Pada cuti sekolah yang lalu saya
melawat .......’ Begitu juga
kehadiran ’dan’ yang berulang-ulang
turut dihilangkan kecuali yang akhir.
Begitu juga dengan buku Linguistik Am (Abdullah Hassan. 2005),
yang turut menyatakan bahawa ayat majmuk merupakan gabungan yang terbentuk hasil daripada
gabungan dua ayat atau lebih ayat tunggal menggunakan kata hubung. Beliau juga turut menyatakan bahawa ayat yang
hendak digabungkan mestilah sama taraf, dan sama binaannya. Ayat-ayat ini dihubungkan dengan kata hubung seperti dan, atau, tetapi, maka, lalu, sambil, sebaliknya dan
lain-lain. Selain itu, ayat-ayat ini
juga boleh dihubungkan dengan tanda baca koma (,) sahaja.
Contoh 1:
’Saya pergi ke bandar dan dia pergi
ke pasar.’
Klausa
1: Saya
pergi ke bandar.
Kata
hubung: dan
Klausa 2: Dia
pergi ke pasar.
Contoh 2:
‘Orang
berbudi kita berbahasa, orang memberi
kita merasa.’
Klausa
1: Orang
berbudi kita berbahasa.
Klausa
2: Orang
memberi kita merasa.
Penghubung: tanda
koma (,)
Dalam contoh ayat 2 kata penghubung tidak
digunakan sebaliknya ayat-ayat tersebut dihubungkan menggunakan tanda baca koma
(,).
Abdullah
Hassan (2005) juga menyatakan semua unsur yang terdapat dalam ayat tersebut
akan dikekalkan jika subjek dan predikat ayat-ayat yang hendak digabungkan itu
tidak serupa. Namun, sekiranya ayat-ayat yang hendak
digabungkan itu mempunyai subjek dan predikat yang sama, maka hanya satu unsur
yang sama akan dikekalkan manakala yang lain akan digugurkan.
Proses 1.
Subjek dan predikat ayat-ayat yang
digabung dikekalkan.
Ayat majmuk: Datuk
saya menoreh getah dan nenek saya menuai padi.
Klausa 1: Datuk
saya menoreh getah.
Klausa 2: Nenek
saya menuai padi.
Kata hubung: dan
Proses 2.
Satu daripada subjek yang sama digugurkan.
Ayat majmuk: Dia suka bersukan dan bermain
bola.
Ayat 1: Dia suka bersukan.
Ayat 2: Dia
suka bermain bola
Kata hubung:
dan
Proses 3.
Satu daripada predikat yang sama digugurkan.
Ayat majmuk:
Razif dan Jailani bijak bermain
badminton.
Ayat 1: Razif bijak bermain badminton.
Ayat 2: Jailani
bijak bermain badminton.
Kata
hubung: dan
Berdasarkan
perbandingan yang dibuat antara dua buah buku di atas, didapati kedua-dua buku
menyatakan bahawa ayat majmuk gabungan merupakan
gabungan ayat-ayat yang sama taraf dan setara binaannya. Selain itu persamaan dapat juga dilihat
melalui penggunaan tanda koma (,) boleh menggantikan kata hubung dalam ke
dua-dua buah buku tersebut. Begitu juga
dengan ayat-ayat yang digabung boleh
digugurkan unsur-unsur yang mempunyai persamaan dan diulang-ulang.
2.2.1.1 Jenis-jenis Gabungan
Mengikut
Tatabahasa Dewan (Nik Safiah Karim et. al., 2010), terdapat tiga jenis gabungan
utama iaitu gabungan yang susunan faktanya berurutan dengan menggunakan kata
hubung gabungan seperti dan, lalu, lagi,
serta dan sambil.
Contoh:
‘Beliau memandang saya sambil tersenyum.’
Jenis kedua ialah gabungan yang susunannya
memberikan maksud pertentangan fakta dalam ayat-ayat yang digabungkan. Kata hubung yang digunakan adalah seperti tetapi,
sebaliknya, padahal, dan melainkan.
Contoh:
‘Ayahnya rajin berniaga tetapi
anaknya tidak berminat sama sekali.’
Gabungan ketiga ialah yang susunannya menggabungkan dua ayat atau lebih,
menggunakan kata hubung yang berpasangan seperti lebih baik … daripada, apakah …
ataupun, adakah … atau (pun), sama ada … atau, dan sebagainya.
Contoh:
‘Daripada kita makan gaji, lebih baik bekerja sendiri.’
Manakala Abdullah Hassan (2005) pula menyatakan terdapat dua jenis
gabungan iaitu gabungan susunan dan gabungan pertentangan. Gabungan susunan ialah ayat majmuk yang
terbina daripada ayat-ayat yang disusun satu selepas yang lain. Ayat-ayat itu digabungkan dengan menggunakan
kata hubung dan, lalu, lagi, serta,
sambil, tambahan pula, kemudian,
malahan, akhirnya, dan lain-lain. Ada juga ayat-ayat yang
tidak memerlukan kata hubung tetapi diganti dengan tanda koma (,) bagi
menggantikan kata hubung.
Contoh 1:
Ayat majmuk: Dia bangun lalu pergi.
Klausa 1: Dia
bangun
Klausa 2: Dia
pergi
Kata hubung: lalu
Contoh 2:
Ayat majmuk: Siapa
makan nangka, siapa kena getah.
Klausa 1: Siapa
makan nangka?
Klausa 2: Siapa
kena getah?
Gabungan pertentangan pula merupakan
dua atau lebih ayat tunggal yang mempunyai makna yang bertentangan digabungkan
dengan menggunakan kata hubung pertentangan seperti tetapi, sebaliknya, melainkan, padahal, walau bagaimanapun, namun,
dan lain-lain.
Contoh:
Ayat majmuk: Ali belajar tetapi
Abu bermain.
Klausa 1: Ali belajar.
Klausa 2: Abu bermain.
Dalam
aspek jenis-jenis gabungan pula kita mendapati terdapat sedikit perbezaan
antara kedua-dua buku ini. Dalam buku
Tatabahasa Dewan (2010) terdapat 3 jenis gabungan iaitu gabungan susunan, gabungan pertentangan, dan gabungan dua ayat atau lebih
yang menggunakan kata hubung berpasangan.
Manakala Abdullah
Hassan (2005) pula menyatakan terdapat dua jenis iaitu gabungan susunan, dan gabungan
pertentangan.
2.2.2 Ayat majmuk pancangan
Dalam
ayat majmuk pancangan, terdapat satu ayat utama atau ayat induk dan satu atau
beberapa ayat kecil yang dipancangkan di dalam ayat induk dan menjadi
sebahagian daripada ayat induk (Nik Safiah Karim. et al. 2010). Menurut Tatabahasa dewan (2010) terdapat tiga
jenis ayat majmuk pancangan dalam bahasa Melayu yang ditentukan oleh cara
pembentukan dan jenis ayat yang dipancangkan iaitu ayat relatif, ayat
komplemen, ayat keterangan.
Sementara Abdullah Hassan dalam bukunya Linguistik Am (2005)
pula menyatakan bahawa ayat majmuk pancangan menggabungkan dua atau lebih
klausa yang tidak sama taraf. Dalam
ayat, terdapat klausa utama dan klausa
pancangan. Klausa pancangan dipancangkan
iaitu disisipkan ke dalam klausa utama.
Terdapat tiga jenis klausa kecil yang dipancangkan ke dalam klausa utama
iaitu klausa relatif, klausa komplemen
dan klausa adverba (keterangan).
2.2.2.1 Ayat relatif
Nik
Safiah Karim et al. (2010) menyatakan bahawa ayat relatif boleh dikenalpasti
melalui penggunaan kata yang seperti
contoh berikut:
‘Adik memakai baju yang
berwarna kuning.’
Dalam ayat di atas, sebenarnya
terdapat dua ayat iaitu:
a.
Adik memakai
baju.
b.
Baju itu berwarna kuning.
Dalam ayat di atas, ayat Baju itu berwarna kuning dipancangkan kepada ayat induk Adik memakai baju. Perkataan baju yang diulang dalam kedua-dua
ayat digugurkan dan digantikan dengan kata relatif yang. Oleh itu maka terbentuklah ayat majmuk
pancangan. Proses pembentukan ayat di
atas mengalami tingkat-tingkat perubahan seperti berikut:
Pertama: Adik memakai baju + Baju itu berwarna kuning.
Kedua: Adik memakai baju + baju itu berwarna kuning.
Ketiga: Adik
memakai baju yang berwarna kuning.
Dalam buku Linguistik Am pula, kita dapati klausa relatif berperanan sebagai
klausa yang menerangkan frasa nama dalam klausa utama. Dalam bahasa Melayu, klausa relatif ditandai
dengan ganti nama yang. Contoh:
Saya membeli baju yang berwarna
merah.
Klausa utama:
Saya membeli baju.
Klausa relatif:
yang berwarna merah.
Ayat asal: Saya membeli baju + Baju itu berwarna merah.
Dalam ayat ini, subjek klausa relatif
digantikan dengan ganti nama yang
kerana objek klausa utama dan subjek klausa relatif adalah serupa. Apabila terdapat kata nama menjadi predikat
dalam klausa utama, dan kata nama yang sama menjadi subjek dalam klausa
berikutnya, maka berlakulah proses pengrelatifan. Ia berfungsi menghubungkan satu klausa dengan
kata nama tersebut. Yang digunakan bagi menggantikan kedua-dua
kata nama yang sama. Jadi, klausa
relatif yang dipancangkan memberi penerangan kepada kata nama. (Abdullah
Hassan, 2005).
2.2.2.2 Ayat komplemen
Ayat komplemen ialah ayat utama yang
dipancangkan dengan ayat kecil dan sterusnya menjadi komplemen kepada ayat
utama. Menurut Nik Safiah et al. (2010)
pembentukan ayat-ayat komplemen biasanya disertai beberapa perkataan tertentu
yang digunakan sebagai kata komplemen untuk menandakan hubungan berkenaan. Terdapat dua kata komplemen dalam bahasa
Melayu iaitu bahawa dan untuk.
Kata komplemen untuk hanya
hadir dalam subjek, manakala kata komplemen
bahawa pula dapat hadir dalam
subjek dan predikat. Contoh:
a.
Dia menyatakan bahawa Ahmad tidak
ke sekolah. (bahawa)
b.
Untuk Pak Mamat menyatakannya
amat sukar. (untuk)
Perkataan yang kadangkala digunakan sebagai kata
komplemen seperti ayat-ayat di bawah:
a.
Dia menyedari yang penjahat itu
telah melarikan diri.
b.
Orang ramai menyedari yang
peristiwa itu benar-benar terjadi.
Walau bagaimanapun, ayat-ayat di atas
tidak boleh diterima sebagai bahasa persuratan kerana ayat-ayat di atas terdiri
daripada dua ayat, iaitu satu ayat induk dan satu ayat komplemen yang
dipancangkan. Contoh:
Ayat: Dia
menyedari bahawa penjahat itu telah melarikan diri.
a.
Dia menyedari (sesuatu).
b.
Penjahat itu telah melarikan diri.
Kata komplemen: bahawa
Pengguguran kata komplemen bahawa kadang-kadang dibenarkan pada
kedudukan objek dalam predikat kerana tidak menjejaskan makna (ayat i). Namun,
kata komplemen bahawa dan untuk tidak boleh digugurkan pada
kedudukan dalam subjek (ayat ii). Contoh
ayat:
a.
Dia mengetahui bahawa Ahmad
telah bersara.
i. Dia mengetahui Ahmad
telah bersara.
b.
Untuk Pak Mamat
menyatakannya amat sukar.
ii. Pak Mamat menyatakannya amat sukar.
Untuk membicarakan tentang ayat komplemen,
telitikan ayat-ayat di bawah.
Contoh:
a.
Dia memberitahu sesuatu. (Ayat induk)
b.
Lukisan itu cantik. (Ayat komplemen)
Dalam ayat di atas, ayat (b) telah
dipancangkan ke dalam ayat (a) sebagai pelengkap kata kerja dalam ayat
berkenaan. Hubungan tersebut dinamakan
hubungan komplemen dan berbeza daripada hubungan ayat relatif. Dalam ayat Dia memberitahu bahawa lukisan itu cantik, ayat induknya ialah Dia
memberitahu sesuatu, manakala ayat komplemennya ialah Lukisan
itu cantik.
2.2.2.3 Jenis-jenis ayat ayat
komplemen
Secara umum, terdapat tiga jenis ayat
komplemen (Nik Safiah Karim et.
al., 2010), iaitu ayat komplemen frasa nama, ayat
komplemen frasa kerja dan ayat
komplemen frasa adjektif.
Nik
Safiah Karim et al. (2010) menyatakan frasa nama boleh menduduki empat tempat
dalam ayat, iaitu sebagai subjek,
predikat, objek tepat dan objek sipi.
Walau bagaimanapun, ayat komplemen frasa nama hanya boleh menduduki
tempat subjek, iaitu sebagai ayat komplemen frasa nama objek tepat. Contoh:
i. Ayat komplemen frasa nama subjek
a.
Keputusan bahawa kakitangan awam akan
menerima kenaikan gaji
adalah muktamad.
b.
Agak
sukar untuk Tok Penghulu mendapat
kepercayaan anak buahnya.
Binaan ayat b berbeza, namun bahagian yang
dicondongkan itu tetap merupakan subjek oleh sebab ayat tersebut merupakan ayat
songsang.
ii. Ayat komplemen frasa nama objek tepat
Objek dalam sesuatu ayat boleh wujud
sebagai objek tepat kata kerja transitif atau sebagai objek sipi. Walau bagaimanapun, dalam ayat komplemen
hanya objek tepat sahaja yang boleh wujud.
Contoh:
a.
Budak
itu menafikan bahawa dia mencuri barang
di pasar raya itu.
b.
Laporan
berita itu mengesahkan bahawa semua
mangsa kebakaran mendapat bantuan.
Dalam ayat-ayat di atas, ayat komplemen berfungsi
sebagai objek tepat kata kerja transitif pada ayat induknya.
Ayat komplemen frasa kerja pula berfungsi
sebagai pelengkap kepada kata kerja. Frasa
kerja dalam ayat boleh terdiri daripada kata kerja tak transitif, iaitu yang
diikuti bukan oleh frasa nama tetapi oleh keterangan-keterangan lain yang
bertujuan melengkapkan frasa tersebut (Nik Safiah Karim et al. 2010).
Ayat komplemen frasa kerja ini tidak boleh dipasifkan.
Contoh:
a. Tok Wan berpendirian bahawa tanah pusaka itu harus dijual.
b.
Orang ramai seia-sekata bahawa projek pembangunan itu akan merugikan semua pihak.
Ayat komplemen frasa adjektif merupakan
ayat kecil frasa adjektif yang dipancangkan ke dalam ayat induk. Begitu juga
halnya, ayat komplemen boleh terdiri
daripada ayat komplemen adjektif, iaitu yang merupakan ayat kecil yang
dipancangkan ke dalam ayat induk (Nik Safiah Karim et al. 2010). Walau bagaimanapun, jumlah ayat jenis
ini dalam bahasa Melayu agak terhad.
Contoh:
a.
Ibu
yakin bahawa abang akan lulus dengan
cemerlang.
b.
Pelajar
itu insaf bahawa dia harus meningkatkan
usahanya.
2.2.2.4 Ayat Keterangan
Ayat
majmuk keterangan menurut Nik Safiah Karim et al. (2010) terdiri daripada satu ayat induk
dan satu ayat kecil atau lebih yang berfungsi sebagai keterangan kepada
predikat. Contoh:
a.
Dia
merupakan ketua pelajar ketika saya di
bangku sekolah dahulu.
b.
Dia gagal dalam peperiksaan kerana
dia tidak berusaha.
Terdapat dua ciri dalam ayat-ayat di
atas iaitu yang pertama, terdapat ayat induk dengan satu ayat kecil atau lebih
yang tidak dapat berdiri sendiri. Kedua,
adanya kata-kata hubung yang menjalinkan ayat induk dengan ayat-ayat kecil
(contoh: ketika, semasa, kerana, sewaktu).
Ayat-ayat kecil
ini disebut ayat keterangan. Hubungan
antara ayat-ayat itu digambarkan seperti berikut:
Ayat induk + Kata
hubung +
Ayat keterangan
Selain itu kedudukan ayat keterangan adalah tidak
tetap kerana boleh hadir sama ada di
belakang atau hadapan ayat induk.
Sekiranya ayat majmuk itu panjang, tanda koma ( , ) akan digunakan
selepas ayat keterangan. Contoh:
a. Oleh
sebab dia kesejukan, anak
kecil itu menangis.
b. Kerana dia tidak berusaha, dia gagal dalam peperiksaan.
2.2.2.4.1 Jenis-jenis keterangan
Ayat
keterangan berfungsi memberikan huraian lanjut kepada kata kerja ayat
induk Terdapat berbagai-bagai keterangan
yang disampaikan oleh ayat kecil ini, bergantung kepada jenis kata hubung yang
digunakan dan maksud yang terkandung di dalamnya (Nik Safiah Karim et al. 2010). Terdapat sembilan jenis keterangan
berdasarkan buku Tatabahasa Dewan (2010) iaitu:
- Keterangan musabab - menerangkan maksud bagi sesuatu perbuatan atau kejadian. Kata hubung yang digunakan ialah kerana, lantaran, sebab, dan oleh sebab.
- Keterangan akibat - menerangkan kesan atau hasil sesuatu perbuatan. Kata hubung yang digunakan untuk jenis ini ialah hingga dan sehingga.
c. Keterangan syarat - menerangkan sesuatu
tuntutan yang perlu dipenuhi. Kata
hubung bagi jenis ini ialah sekiranya,
andai kata, jikalau, jika dan kalau.
c. Keterangan waktu - menerangkan masa sesuatu perbuatan atau
kejadian. Kata hubung keterangan waktu
ialah sejak, semenjak, setelah, sewaktu,
sementara, tatkala dan ketika.
d. Keteranga waktu – menerangkan masa sesuatu
perbuatan atau kejadian. Kata hubung yang
digunakan ialah sejak, semenjak, setelah
sewaktu, sementara tatkala, dan ketika.
e. Keterangan pertentangan – menerangkan
sesuatu perbuatan atau kejadian yang berlawanan atau bertentangan. Contoh kata hubung ialah walaupun, meskipun, kendatipun,
biarpun, walau bagaimanapun, namun, sekalipun dan sedangkan.
f. Keterangan harapan – menerangkan sesuatu
perbuatan atau kejadian yang dihajati. Contoh kata hubung supaya, agar, semoga, moga-moga dan kalau-kalau.
g. Keterangan cara – menerangkan gaya atau
kaedah sesuatu perbuatan atau kejadian berlaku.
Kata hubung yang digunakan ialah dengan.
h. Keterangan tujuan – menerangkan maksud
bagi sesuatu perbuatan atau kejadian. Kata hubung yang digunakan ialah untuk, demi dan bagi.
i.
Keterangan
perbandingan – menerangkan sesuatu kejadian yang menjadi persamaan. Kata hubung yang digunakan ialah seperti, macam, seolah-olah, seakan-akan, ibarat, bagaikan dan bak.
Jenis
seterusnya ialah ayat majmuk yang mempunyai klausa komplemen sebagai subjek
atau objek klausa utama. Klausa
komplemen merupakan pelengkap kepada klausa utama yang belum lengkap
maknanya. Kata hubung yang digunakan
ialah bahawa, untuk, demi, supaya, semoga, yang, agar, dan lain-lain.
Beliau juga turut menyatakan bahawa klausa yang menjadi kompemen
boleh terdiri daripada klausa nama, klausa adjektif, dan klausa kerja.
Ayat majmuk yang menggunakan klausa
adverba (keterangan) pula terbentuk daripada satu klausa utama dan satu atau
lebih klausa kecil adverba. Klausa
adverba menerangkan kata kerja dalam
predikat. Kata hubung yang digunakan
ialah sebab, kerana, dengan, apabila,
jika, jikalau, sejak, semenjak, sewaktu, sungguhpun, walaupun, ketika, setelah dan semoga.
Terdapat enam jenis klausa adverba iaitu klausa adverba musabab, klausa adverba waktu, klausa adverba syarat,
klausa adverba pertentangan, klausa adverba harapan dan klausa adverba cara.
(Abdullah Hassan 2005)
Dalam
ayat majmuk pancangan kita mendapati terdapat banyak persamaan di antara
kedua-dua buku. Kedua-duanya menyatakan
dalam ayat majmuk pancangan terdapat ayat relatif, komplemen dan
keterangan. Sementara dalam ayat
komplemen, kedua-dua buku turut menyatakan terdapat tiga jenis ayat komplemen
iaitu ayat komplemen frasa nama, frasa
kerja dan frasa adjektif.
Walau bagaimanapun perbezaan dapat dilihat
daripada segi nama seperti penggunaan ayat
oleh Nik Safiah Karim et al.(2010) manakala klausa
digunakan oleh Abdullah Hassan (2005).
Perbezaan juga dapat dilihat dalam ayat keterangan di mana Nik Safiah
Karim et al. (2010) menyenaraikan sembilan jenis keterangan berbanding Abdullah
Hassan (2005) yang hanya menyenaraikan enam jenis keterangan sahaja.
2.2.3 Ayat majmuk campuran
Ayat majmuk campuran ialah ayat yang
mengandungi lebih daripada satu jenis ayat, yakni terdiri daripada campuran
ayat tunggal dengan ayat majmuk atau deretan berbagai-bagai ayat majmuk. Ayat-ayat sedemikian biasanya panjang. (Nik Safiah Karim et al. 2010).
Contoh:
’Negara mengalami masalah ekonomi tetapi keadaannya bertambah baik apabila
pertumbuhan eknomi mula berkembang semula.’
Ayat campuran ini terdiri daripada
ayat gabungan dan ayat keterangan waktu, atau dua ayat utama dan satu ayat
kecil.
Ayat
utama: Negara mengalami masalah ekonomi.
Ayat
utama: Keadaannya bertambah baik.
Ayat
kecil: Apabila pertumbuhan ekonomi mula berkembang semula.
Sementara Abdullah Hassan (2005) pula
menyatakan bahawa ayat majmuk campuran mengandungi ayat majmuk gabungan dan
ayat majmuk pancangan sekaligus. Contoh:
’Ipoh
dan Taiping menjadi maju kerana bijih timah, sedangkan Kuala Sepetang
yang
terletak di Kuala Sungai Sepetang menjadi penting sebagai pelabuhan.’
Ayat di atas terdiri daripada dua ayat majmuk
iaitu ayat majmuk gabungan dan ayat majmuk pancangan.
2.2.4 Ayat majmuk pasif
Contoh-contoh
yang diberi daripada Tatabahasa Dewan (2010) di atas merupakan contoh ayat
majmuk aktif. Kesemua ayat majmuk aktif ini yang terdapat dalam ayat majmuk gabungan, ayat majmuk relatif, ayat
majmuk komplemen, dan ayat majmuk
keterangan jika mengandungi kata
kerja transitif boleh dijadikan ayat pasif.
Contoh:
i.
Ayat
majmuk gabungan
a. Aktif: Saya minum teh dan Aminah makan nasi.
b. Pasif: Teh saya minum dan nasi dimakan oleh Aminah.
ii. Ayat
majmuk relatif
a. Aktif:
Mereka menonton wayang yang lucu itu.
b. Pasif: Wayang yang lucu itu ditonton oleh mereka.
iii. Ayat
majmuk komplemen: Komplemen objek
a. Aktif: Guru menerangkan bahawa ujian akan
dijalankan pada bulan hadapan.
b. Pasif: Bahawa ujian akan bermula pada bulan hadapan
diterangkan oleh guru.
iv. Ayat
majmuk keterangan
a. Aktif: Ali akan membeli buku itu kalau ayah
membenarkannya.
b. Pasif: Buku itu akan dibeli oleh Ali kalau ayah
membenarkannya.
Abdullah
Hassan (2005) juga menjelaskan bahawa ayat-ayat majmuk gabungan dalam binaan aktif
boleh dipasifkan untuk membentuk ayat majmuk pasif. Begitu juga dengan ayat majmuk pancangan
iaitu pancangan relatif, pancangan
komplemen, dan pancangan keterangan boleh
dipasifkan. Dalam ayat pmajmuk
pancangan, hanya klausa utama yang aktif dipasifkan. Contoh:
i. Ayat majmuk gabungan
a. Aktif: Saya membeli buku tetapi abang saya membeli
akhbar.
b. Pasif: Buku saya beli tetapi akhbar dibeli oleh
abang saya.
ii. Ayat majmuk pancangan relatif
a.
Aktif: Mereka menerima hadiah
yang lumayan itu.
b.
Pasif: Hadiah yang lumayan itu diterima oleh
mereka.
iii. Ayat
majmuk pancangan komplemen
a. Aktif:
Guru Besar menerangkan bahawa sekolah ditutup minggu ini.
b. Pasif: Bahawa sekolah ditutup minggu ini
diterangkan oleh Guru Besar.
iv. Ayat
majmuk pancangan keterangan
a. Aktif:
Abu akan membeli barang itu setelah mendapat wang.
b. Pasif: Barang itu akan dibeli oleh Abu setelah
mendapat wang.
Dalam
ayat majmuk campuran dan ayat majmuk pasif juga memperlihatkan persamaan di antara
kedua-duanya. Kedua-dua buku menyatakan
bahawa ayat majmuk campuran terdiri
daripada beberapa campuran ayat tunggal dengan ayat majmuk atau deretan
berbagai-bagai ayat majmuk yang panjang-panjang. Sementara itu kedua-dua buku juga turut
menyatakan bahawa majmuk gabungan, ayat
majmuk relatif, ayat majmuk komplemen, dan ayat majmuk keterangan
boleh dipasifkan jika mengandungi kata kerja transitif.
Kesimpulan
Daripada huraian di atas kita dapat
membuat satu kesimpulan bahawa ayat majmuk ialah beberapa ayat yang dicantumkan
sehingga menjadi ayat baharu menggunakan kata hubung. Berdasarkan perbandingan yang telah dibuat,
kami mendapati terdapat banyak persamaan di dalam kedua-dua buku yang dikaji
tentang ayat majmuk berbanding perbezaan yang hanya sedikit sahaja. Penggunaan ayat majmuk dapat menambahkan
keindahan berbahasa, memudahkan penyampaian dan penerimaan maklumat. Penggunaan ayat majmuk juga dapat menjadikan
penulisan lebih menarik, ringkas, dan padat dan digunakan dengan meluas dalam
bidang penulisan rencana.
Rujukan
Abdullah Hassan. (2005). Linguistik
am: Siri pengajaran dan pembelajaran
bahasa
Melayu. Kuala Lumpur:
PTS Professional Publishing Sdn.
Bhd.
Asmah Haji Omar. (1993). Nahu
Melayu mutakhir. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Dewan Bahasa dan Pustaka. (2002). Kamus
dewan edisi ketiga. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Dr. Ali Mahmood et al. (2010). HBML2103 Morfologi dan
sintaksis bahasa Melayu.
Selangor Darul Ehsan: Meteor Doc.
Sdn. Bhd.
Nik Safiah Karim et al. (2010).
Tatabahasa dewan edisi ketiga. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
No comments:
Post a Comment