Ulasan filem Nur Kasih The Movie
Filem: Nur Kasih The Movie
Genre: Drama
Penulis
Skrip: Mira Mustaffa
Pengarah: Kabir Bhatia
Terbitan: Filmscape
Sdn. Bhd., Juita Viden Sdn Bhd., Primeworks Sdn. Bhd.
Pelakon: Remy Ishak,
Fizz Fairuz, Tiz Zaqyah, Ayu raudhah, Liza Othman, Munif Isa,
Sara Ali, Adik mia sara Nasuha, Adik Ilyas
Suhaimi.
Tarikh di Pawagam:
19 Mei 2011
1.0 Pengenalan
Dunia perfileman Melayu pada era ini menyaksikan
lambakan filem-filem Melayu tempatan dari pelbagai genre yang menghiasi pawagam
seluruh tanahair. Sebahagian
besar filem-filem tempatan menelan belanja jutaaan ringgit telah ditayangkan
untuk tontonan umum. Namun masih ada
sebahagian lagi masih menunggu giliran untuk ditayangkan dan ada juga yang
masih tersangkut akibat tidak menepati syarat-syarat wajib tayang yang telah
ditetapkan oleh pihak FINAS.
Apabila
sesebuah filem telah ditayangkan, saat-saat yang paling mendebarkan bagi para
penggiat filem ialah untuk melihat hasil kerja mereka melalui sambutan penonton
dan juga ulasan-ulasan sama ada memuji atau mengkritik. Semua ini adalah asam garam di pentas
perfileman yang harus ditempuhi sama ada suka atau tidak.
Justeru,
bagi tugasan kali ini, kami dikehendaki membuat ulasan secara kritis untuk
sebuah filem Melayu masa kini. Untuk
tujuan ini kumpulan kami telah memilih sebuah filem Melayu yang tidak kurang
hebatnya pada pandangan kami iaitu Nur
Kasih The Movies. Filem ini mula ditayangkan dipawagam seluruh
Malaysia pada 19 Mei 2011. Walaupun filem
ini merupakan filem genre drama, ia masih mampu mendapat kutipan pecah panggung
(box office) dengan kutipan RM4.93 juta dan filem ini mampu menimbulkan perdebatan
serta perbincangan hangat di kalangan peminat filem tempatan.
Pelbagai reaksi positif dan negatif dapat dilihat
menerusi komen-komen sama ada di dada akhbar, majalah mahupun media
elektronik.
Filem ini merupakan sebuah filem bergenre
drama arahan Khabir Bhatia. Skrip filem ini ditulis oleh penulis skrip terkenal
Mira Mustapha. Filem ini bertitik tolak
daripada kesinambungan drama bersiri Nur Kasih yang disiarkan di TV3 dan
berjaya menarik minat lebih 19 juta penonton.
Suatu pencapaian yang amat membanggakan bagi sebuah filem Melayu
yang biasa tanpa perlu ada babak-babak aksi
yang mengundang kontroversi sebagai pelaris filem. Daya penarik filem ini terletak kepada
populariti yang diperolehi semasa tayangan drama bersirinya sebanyak 26 episod.
Berdasarkan laporan sebuah akhbar tempatan, drama bersiri Nur Kasih berjaya
mengumpul sejumlah 64 juta penonton yang mengikuti drama ini secara ‘online’.
Filem
Nur Kasih The Movie ini merupakan filem arahan pengarah terkenal Kabir Bhatia
terbitan bersama Grand Brilliance, Film Escape Sdn.Bhd dan Juita viden Sdn.Bhd.
Filem ini berdurasi selama 1 jam 34 minit.
Teraju utama filem ini terdiri daripada tiga watak utamanya iaitu
Adam(Remy Ishak), Nur Amina ( TizZagqyah) dan Aidil( Fizz Fairuzz), dan dibantu
oleh watak-watak lain seperti ibu(lakonan Liza Othman),anak-anak Aidil (Mia
Sara dan Ilyas Suhaimi) dan remaja ( Munif Isa, Sara Ali dan beberapa lagi).
2.0 Plot
Di
dalam sesuatu karya sama ada karya bertulis atau filem dan drama, plot
memainkan peranan penting kerana ia merupakan penceritaan peristiwa yang
berasaskan sebab musabab. Ia juga boleh
ditakrifkan sebagai kisah berangkai yang bersebab, disulami dengan konflik atau
permasalahan dan disudahi dengan penyelesaian. (Harun Jaafar, 2011). Terdapat dua jenis plot iaitu plot yang
disusun secara kronologi dan tidak kronologi.
Pengarang atau pengarah filem akan cuba mengembangkan plot cerita
sebaik mungkin bagi menarik minat khalayak dengan menggunakan pelbagai teknik
seperti teknik imbas kembali, imbas muka, unsur suspen, konflik, kejutan dan
juga melalui dialog.
Filem
ini berrtemakan kasih sayang yang sarat, semangat kekeluargaan yang tinggi,
kesetiaan dan pengorbanan yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Untuk memahami filem ini kita memerlukan
penghayatan yang tinggi kerana kesinambungan dari satu plot ke satu plot
seolah-olah melompat-lompat.
Plot
filem ini keseluruhannya menggunakan teknik imbas kembali yang hanya dapat dilihat pada akhir cerita. Pada permulaan cerita, kita dihidangkan
dengan suara latar dari pelakon hebat Dato’ Rahim Razali yang sudah tentunya mengusik
perasaan dengan nada yang penuh emosi. Pada
permulaan cerita, kita bermain dengan emosi sedih menerusi babak para pelakon
sedang meratapi kematian isteri Aidil iaitu Aliya lakonan
Ayu
Raudhah. Babak sedih ini ditambah lagi
dengan kerenah anak-anak kecil Aidil yang masih belum memahami erti sebuah kehilangan seperti yang
dirasai oleh ayah mereka.
Seterusnya
plot filem ini berkembang kepada konflik jiwa dan rumahtangga yang dirasai oleh
Adam dan Nur Amina kerana setelah sekian lama berkahwin masih belum dikurniakan
cahayamata. Untuk mengatasi konflik ini,
mereka menghabiskan masa dengan menjalankan kerja-kerja sukarela membantu
remaja bermasalah dengan menubuhkan pusat perlindungan remaja dan
kanak-kanak. Untuk seketika, kita
dihidangkan dengan babak gembira apabila Nur disahkan mengandung dan sedih
apabila Nur keguguran.
Kemuncak
plot cerita ini bermula apabila Adam dan Nur ke Jordan. Bagi
mengubati kekecewaan dan kesedihan, Adam membawa Nur untuk menunaikan umrah dan
seterusnya melancong ke Jordan. Di sinilah
konflik kehidupan yang sebenar bermula apabila mereka ditimpa kemalangan semasa
menaiki keretapi dan seterusnya membawa
kepada kehilangan Adam di bumi Arab. Babak ini menyingkap tentang kesetiaan dan
pengorbanan seorang isteri yang bersusah payah berusaha mencari suaminya yang
hilang. Ia juga turut menggambarkan
kasih sayang seorang suami yang sanggup meredah padang pasir demi mencari
cincin isteri yang hilang dalam kemalangan tersebut. Seterusnya jalan cerita menjadi bertambah
klimaks apabila si suami terlibat dalam kemalangan yang menyebabkan
kehilangannya .
Jalan cerita semakin suspens apabila Adam
dijumpai, keadaannya agak kritikal akibat kemalangan dan kecederaan
lampaunya. Keadaan Adam semakin hari semakin kritikal dan
menuntut pengorbanan seorang isteri melakukan pelbagai usaha untuk menyelamatkan
suaminya. Namun begitu, segala kemelut
cerita bakal terungkai apabila
muncul penderma untuk menyelamatkan Adam disebalik
pelbagai konflik yang berlaku. Di sini peleraian plot berlaku.
Filem ini banyak menggunakan teknik imbas
kembali iaitu apabila Aidil yang teringatkan kenangan bersama isterinya ketika
ingin menyimpan pakaian di dalam almari.
Seterusnya ialah imbas kembali semasa Aidil terlihat layang-layang yang
berterbangan, dia teringatkan saat-saat isterinya kemalangan kerana mengejar
layang-layang. Pengakhiran cerita pula, kita dihidangkan dengan babak Aidil dan
Nur yang telah tua dan sedang mengimbas kembali zaman muda mereka melalui buku
catatan yang ditulis Adam.
Teknik imbas muka pula dapat dilihat dalam
babak mimpi Adam semasa mereka berada di Jordan. Dalam babak ini Adam bermimpi
mereka ditembak ketika berjalan-jalan di sebuah pasar. Mimpi ini membawa petanda buruk terhadap
peristiwa yang bakal menimpa mereka kerana selepas itu mereka terlibat dalam
kemalangan keretapi.
3.0 Teknik
Kerja kamera memainkan peranan penting
dalam sinematografi sesebuah filem atau drama.
Dalam kerja kamera, sudut kamera dan saiz bingkai membawa maksud
tersendiri dan sudut kamera yang baik tentu sahaja boleh memperkuatkan kesan
dramatik sesebuah filem. Sudut kamera
akan meletakkan penonton lebih dekat dengan aksi yang terdapat dalam sesebuah
filem misalnya dengan saiz bingkai close
up, traking dan lain-lain. Bagi filem ini, kerja-kerja sinematografinya
menepati citarasa bagi penonton yang ingin relaks sambil menonton dan boleh
dibanggakan. Pemilihan sudut kamera dan kerja kamera juga memperlihatkan
kefahaman pengarah bercerita dengan visual.
Pemilihan lokasi iaitu suasana kampung dengan pemandangan sawah padi
yang terhampar luas menimbulkan mood romantik, tenang dan damai hingga meresap
dalam jiwa penonton. Seterusnya pengarah
menjadikan Jordan sebagai lokasi utama dengan suasana padang pasirnya
menimbulkan realiti keislaman yang
menarik dan seterusnya menjadi identiti filem ini.
Dewasa ini penggunaan teknik CGI (Imej
Janaan Komputer) merupakan sesuatu yang amat dipentingkan oleh pengarah filem
untuk melahirkan sebuah filem yang bermutu.
Walau bagaimanapun, filem ini tidak menggunakan teknik CGI yang banyak.
Dalam filem ini pengarah menggunakan teknik CGI melibatkan beberapa
babak seperti kejadian tembak-menembak di pasar, kemalangan keretapi yang melanggar lori tangki minyak dan
kemalangan kereta Adam.
Penggunaan muzik latar yang baik juga
dapat mempengaruhi sesebuah filem. Di
dalam filem ini, sentuhan Hafiz Hamidun dengan garapan muziknya yang mantap
telah memberikan kesan yang mendalam terhadap filem ini. Beliau menghasilkan muzik latar yang
mendayu-dayu serta pemilihan lagu yang memberangsangkan sesungguhnya mampu
membuai perasaan penonton agar terus menggengam emosi sedih sehingga ke
penghujung cerita.
4.0 Latar dan dialog
Latar masa filem ini meliputi jangkamasa
yang agak panjang memandangkan penggunaan teknik imbas kembali pada keseluruhan
cerita iaitu dari zaman muda hingga ke zaman tua. Latar tempat pula meliputi suasana kampung
Adam dan Nur yang berlatar belakangkan sawah padi, bandaraya Kuala Lumpur,
tempat kerja Adam dan Nur dan suasana tanah Arab dan padang pasir di Jordan.
Kebiasaanya filem genre drama mempunyai
atau menggunakan dialog yang panjang dan berjela-jela, atau pelakonnya banyak
bercakap. Namun, apabila menonton filem ini didapati filem
ini yang bergenre drama tidak seperti yang disangkakan. Dialog yang digunakan pendek-pendek dan tidak
membosankan penonton. Selain itu, filem
ini juga tidak mempunyai babak tengking menengking tetapi dipersembahkan dengan
garapan dialog yang baik dan kemas.
Sesuai dengan tema keislaman yang dibawa
menerusi filem ini dan penggunaan lokasi luar di tanah Arab, penggunaan bahasa Arab dan bahasa Inggeris dilihat amat
mesra dan serasi dengan para pelakon filem ini. Kesinambungan ini tidak
menampakkan kejanggalan apabila melihat babak Aidil bertutur dalam bahasa Arab
dengan pak Arab di Jordan biarpun pertuturannya agak kurang lancar tetapi tidak
begitu disedari oleh penonton.
Penggunaan bahasa Inggeris oleh Nur Amina dan Adam juga dilihat sebagai
kebiasaan bagi seorang pelancong bila berada di negara luar. Justeru penggunaan bahasa asing dalam filem
dilihat hanya sebagai pelengkap atau penyedap cerita sahaja. Tidak perlu kita
memandangnya sebagai mengangkat atau melebih-lebihkan bahasa lain sebagai
polemik filem ini.
5.0 Tahap Persembahan
Watak-watak dalam filem merupakan kekuatan
filem ini. Tiga tonggak utama yang menerajui filem sejak dari awal drama
bersiri lagi mengukuhkan plot yang dicipta untuk filem ini. Keserasian antara watak sememangnya telah wujud dan membuatkan penonton
sentiasa ternanti-nanti akan kemunculan mereka.
Watak Nur Amina yang dilakonkan oleh Tiz Zaqyah menggambarkan seorang
isteri yang setia dan sanggup berkorban untuk suaminya. Dalam kelembutan
seorang isteri terselit sifat cekal dan tegas di mana kita dapat lihat
kecekalannya yang tidak berputus asa untuk mencari suaminya di bumi
Jordan. Sementara ketegasannnya dilihat
semasa berhadapan dengan Jihan Miskin seorang yang agak prejudis dalam bisnes
di mana dia sanggup menolak tawaran kerja
kerana amat bertentangan dengan prinsipnya yang
mementingkan halal dan haram dalam mencari rezeki.
Watak Adam pula, sekiranya di dalam drama
sebelum ini memaparkan seorang anak muda yang suka memberontak dan sering
melakukan penentangan. Tetapi melalui filem ini, dia digambarkan sebagai
seorang suami yang romantis, penyayang dan juga bertanggungjawab dimana sanggup
menjadi sukarelawan di Pusat Perlindungan Kanak-kanak dan Remaja. Watak Aidil tidak banyak berubah dari watak
di dalam drama sebelum ini, cuma menerusi filem ini Aidil telah menjadi seorang
ayah kepada dua orang anak kecil yang penuh dengan sifat ketabahan dan
kematangan seiring dengan kemelut hidup yang dihadapinya untuk membesarkan
anak-anaknya seorang diri selepas kematian isterinya Aliya. Watak anak-anak kecil kepada Aidil yang
dilakonkan oleah adik Ilyas Shuhaimi dan Mia Sara juga dilihat mampu
membangkitkan perasaan sayu melalui keletah mereka. Watak-watak lain turut
memberi sumbangan dalam mengisi ruang-ruang kosong dalam filem ini untuk terus
mengusik perasaan penonton serta menimbulkan konflik.
5.0 Penghakiman
Keseluruhan perjalanan tema dan konflik
filem ini agak perlahan dan santai tetapi penuh dengan emosi. Tidak ada babak- babak suspens yang melampau yang mampu membuatkan jantung
berdenyut pantas ataupun babak-babk lucu yang membuatkan kita
tertawa sehingga mengeluarkan airmata. Menonton filem ini kita seolah-olah hanya
perlu tunggu dan lihat. Biarpun agak perlahan, tetapi kita ia mampu membuatkan
kita terus terpaku dan melekat di kerusi untuk terus menonton kerana ingin melihat
kesudahannya.
Karya sentuhan suami isteri ini merupakan
antara dua buah filem Melayu yang mempunyai pencalonan terbanyak bagi kategori
yang dipertandingkan di Festival Filem Malaysia ke 24 (FFM24). Sebuah lagi filem ialah Hikayat Merong
Mahawangsa yang bertemakan epik sejarah.
Kedua-dua filem ini mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Kedua-dua filem ini mempunyai perbezaan yang
jauh ketara sama ada dari sudut tema, watak-watak, mahupun dari sudut
senimatografi dan juga teknik kesan khasnya. Pembikinan skrip untuk filem Nur Kasih The Movie dilihat
agak simple dan mudah difahami berbanding skrip untuk filem Hikayat Merong
Mahawangsa yang menggunakan bahasa
klasik dan campuran bahasa Inggeris dan Cina yang agak berat untuk dihayati.
6.0 Kesimpulan
Kesimpulannya filem ini, merupakan sebuah
tayangan yang menarik yang mengangkat tema kasih sayang, pengorbanan, kesetiaan
dan kemanusiaan sejagat yang baik untuk tontonan semua lapisan dan peringkat
umur. Justeru, untuk filem Nur Kasih ini saya memberikan empat daripada lima
bintang kerana filem ini bagi saya agak menarik untuk tontonan seisi keluarga
dan tidak merugikan untuk pelaburan ke atas tiket
yang dibeli kerana boleh tunggu sampai habis dan
juga tidak tertidur di dalam panggung.
Saya tidak memberikan lima bintang kerana masih ada lopak-lopak yang
nampak agak janggal dalam filem ini contohnya perjalanan plot yang tidak begitu
kemas biarpun meruntun emosi dan juga penggunaan latar tempat dan juga teknik
pencahayaan dan CGI yang kurang menyerlah.
Walaubagaimanapun, ianya masih boleh diterima untuk sebuah filem yang
bergenre drama dan bukannya aksi atau seram.
Rujukan
Filem
Nur Kasih The Movie. 2011. Filmscape Sdn. Bhd., Juita Viden Sdn Bhd.,
Primeworks Sdn. Bhd.
Harun Jaafar. (2011). HBML4203
Kesusasteraan Melayu. Selangor Darul
Ehsan:
Meteor Doc. Sdn. Bhd.
Mohd. Rasdan Ahmad. 20 Nov 2011.
Siapa yang terbaik?. Utusan Malaysia.
Serimah Mohd. Sallehuddin. 06 May 2011.
Nur Kasih The Movie temui penonton
19 Mei. Berita Harian.
Zainuri Misfar. 23 May 2011.
Antara jiwa Nur Kasih
The Movie dengan Kongsi. Berita Harian.
Diakses daripada internet pada 15 Mac 2013:
Diakses daripada internet pada 20 Mac 2013:
Diakses daripada internet pada 25 Mac 2013:
No comments:
Post a Comment