1.0 Pengenalan
Perbincangan
mengenai pengaruh baka dan persekitaran terhadap pertumbuhan dan perkembangan
manusia menimbulkan kontroversi dalam kalangan penyelidik untuk melakukan
pelbagai kajian. Dalam konteks ini, dapatan kajian berhubung isu baka dan
persekitaran boleh dimanfaatkan sebagai dapatan saintifik yang boleh
diaplikasikan dalam pemerhatian dan penilaian terhadap proses perkembangan
manusia.
Perdebatan
antara dua faktor ini telah menyebabkan wujud pihak yang hanya berpegang kepada
satu faktor sahaja yang mendominasi perkembangan dan pertumbuhan manusia. Baka
(nature) boleh ditakrifkan sebagai faktor biologi dan genetik yang mempengaruhi
perkembangan manusia. Manakala persekitaran (nurture) merupakan pengaruh yang
diperolehi melalui persekitaran dan pengalaman yang mempengaruhi proses
perkembangan individu ( Rice, 1992). Perdebatan tentang isu baka dan
persekitaran berlaku kerana keakuran dan kegagalan untuk membezakan antara
fungsi perkembangan dan perbezaan individu (Mccall, 1981).
Isu perbezaan individu boleh merujuk
kepada kajian yang dijalankan terhadap tahap kecerdasan anak angkat (McCall,
1981). Sekiranya anak angkat mempunyai pendedahan persekitaran yang sama dengan
keluarga angkatnya tetapi mempunyai tahap kecerdasan yang berbeza dengan
keluarga angkatnya, maka ia dipengaruhi oleh faktor baka yang dimilikinya. Contoh, sekiranya
tahap kecerdasan anak angkat sama dengan kecerdasan keluarga kandungnya
berbanding keluarga angkat, maka faktor baka atau biologi mempunyai pengaruh
yang kuat terhadap kecerdasan. Sekiranya tahap kecerdasan anak angkat tersebut
lebih tinggi atau rendah daripada keluarga kandungnya sendiri, berkemungkinan
perkara tersebut dipengaruhi oleh faktor persekitaran (Seifert & Hoffnung,
1997).
Kajian turut dijalankan terhadap
anak kembar seiras dan tidak seiras untuk mengenal pasti faktor yang mempunyai
pengaruh yang kuat dalam proses pertumbuhan dan perkembangan manusia. Dapatan
kajian menunjukkan pasangan kembar seiras mempunyai pengaruh baka yang lebih
kuat berbanding pasangan kembar tidak seiras ( Berk, 2004). Hasil analisis
kolerasi kecerdasan menunjukkan pasangan kembar seiras ialah 0.86 dan pasangan
kembar tak seiras 0.55 ( Scarr, 1977;dalam Berk, 2004). Oleh itu, baka
memainkan peranan yang lebih besar dalam perkembangan individu.
Hasil kajian yang dijalankan oleh
J.M.Horn pada tahun 1983 tentang tahap kecerdasan mendapati anak angkat dan ibu
kandung yang berkongsi faktor genetik hanya mempunyai hasil kolerasi 0.28;
hasil kolerasi hubungan anak angkat dengan ibu dan bapa angkat yang berkongsi
persekitaran masing-masing memiliki 0.15 dan 0.12 sahaja. Analisis berikutnya
menunjukkan anak kandung yang berkongsi pengaruh baka dan persekitaran dengan
ibu kandung, bapa kandung dan adik beradik kandung mempunyai dapatan berikut,
0.21, 0.29 dan 0.33. Secara keseluruhan, kolerasi yang paling tinggi merujuk
kepada hubungan anak kandung dengan bapa kandung dan adik beradik kandung
(Rice, 1992). Kajian ini membuktikan pengaruh baka dan persekitaran lebih kuat
berbanding pengaruh baka atau persekitaran sahaja.
Faktor baka bukan sahaja mempunyai pengaruh
terhadap kecerdasan individu tetapi turut mempengaruhi personaliti dan perangai
seseorang. Kajian yang dijalankan terhadap 348 pasangan kembar seiras dan 44
pasangan yang dipisahkan menunjukkan faktor baka mempunyai pengaruh yang kuat
berbanding persekitaran dalam tret-tret personaliti ( Rice 1992).
Menurut
kajian apabila anak-anak sudah meningkat dewasa, pengaruh baka semakin
berkurangan berbanding faktor persekitaran yang memainkan peranan yang lebih
besar dalam proses perkembangan ( Riese, 1990;dalam Rice, 1992). Anak-anak yang
sudah dewasa juga akan mempunyai personaliti tersendiri apabila mereka berjaya
mencari identiti mereka sendiri.
Individu
yang banyak bergantung kepada ibu bapa akan menjadi individu yang sukar
berdikari dan membuat penyesuaian dengan persekitaran baru. Individu terbabit
sukar untuk menerima perkara baru dalam persekitaran baru kerana kurang diberi
pendedahan. Contohnya anak-anak yang tidak pernah tinggal di asrama dan tidak
dilatih untuk berdikari akan mengalami masalah penyesuaian kerana kebanyakan
aktiviti pengurusan diri perlu dilakukan sendiri. Pendedahan kepada
persekitaran yang memtingkan sifat berdikari secara berterusan akan membantu
individu tersebut untuk belajar dan melakukan penyesuaian. Oleh itu, faktor
persekitaran mempunyai pengaruh langsung dalam proses perkembangan individu.
Secara keseluruhan, perdebatan isu
ini bukanlah perkara mudah ( Moshman, Glover & Bruning, 1987) untuk
dirungkai pengaruh mana yang memainkan peranan yang lebih besar dalam proses
pertumbuhan dan perkembangan individu. Contohnya, anak-anak yang berbangsa Melayu
mempunyai kebolehan untuk berbahasa dengan baik kerana pengaruh genetik, tetapi
bagaimana anak-anak tersebut dapat mempelajari sesuatu istilah atau perkataan
dengan cepat bergantung kepada pengalaman yang dipengaruhi persekitaran (
Moshman, Glover & Bruning, 1987).
Walaupun kedua-dua faktor yang
dibincangkan sukar untuk dipisahkan dan dibandingkan sumbangannya, seseorang
pengkaji tidak dianggap bersalah untuk memilih satu pengaruh yang dianggap kuat
dan tidak menafikan sumbangan pengaruh yang lain.
2.0 Isi kandungan
Sebagai
seorang pengkaji, saya berpendapat bahawa faktor persekitaran lebih memainkan
peranan yang besar terhadap pertumbuhan dan perkembangan manusia. Kefahaman
tentang perkembangan manusia bukan hanya dilihat dari segi genetik sahaja
tetapi merangkumi kefahaman yang menyeluruh tentang persekitaran sekeliling
manusia ( Bee, 1994) dibesarkan seperti tahap pendidikan, peranan yang
dimainkan oleh keluarga, ekonomi keluarga, rakan sebaya dan lain-lain. Setiap
individu yang dilahirkan adalah berbeza antara satu sama lain dan tidak
mewarisi keseluruhan bakanya. Sebagai contoh, anak A mempunyai tingkah laku,
tret-tret personaliti, cara pemikiran dan minat yang berbeza dengan anak B.
Umumnya kedua-dua individu ini adalah adik beradik (genetik) tetapi pendedahan
kepada faktor persekitaran menyebabkan mereka berbeza antara satu sama
lain.
Pengaruh Faktor
Persekitaran Terhadap Pertumbuhan dan Perkembangan Manusia
Hasil
analisa yang dilakukan, pengkaji berpendapat bahawa faktor persekitaran
mempunyai pengaruh yang besar dalam proses pertumbuhan dan perkembangan manusia
berbanding faktor baka. Pandangan pengkaji disokong dengan pendapat Watson yang
menyatakan perubahan persekitaran boleh mempengaruhi tingkah laku dan
perkembangan individu ( Bigner, 1983). Perubahan persekitaran yang positif
dapat membantu individu menjadi seorang yang lebih positif dari segi tingkah
laku, emosi dan kognitif. Komponen tingkah laku, emosi dan kognitif yang
positif dapat membentuk konsep kendiri manusia yang unggul dalam proses
perkembangan.
Sebagai
seorang guru, pengkaji mendapati pelajar-pelajar yang mempunyai latar belakang
keluarga yang berpendidikan tinggi boleh cemerlang dalam pelajaran apabila
persekitaran tersebut memberi motivasi positif terhadap perkembangannya. Persekitaran
yang membina boleh mencetus sumber inspirasi yang boleh diikuti dan dijadikan
contoh. Contoh baik yang ditunjukkan oleh ibu bapa dan ahli keluarga secara
berterusan mendorong perubahan tingkah laku.
Pengkaji
juga mendapati pelajar-pelajar yang mempunyai ibu bapa yang kurang
berpendidikan tinggi turut mampu mencapai kejayaan yang cemerlang dalam
akademik dan sahsiah. Faktor yang mempengaruhi kecemerlangan mereka ialah
sokongan ibu bapa yang mementingkan agenda pendidikan. Ibu bapa mereka sanggup
memperuntukkan sumber kewangan demi pendidikan walaupun terpaksa berhutang.
Pengorbanan murni ibu bapa menjadi sumber motivasi untuk mencapai kejayaan.
Kesusahan keluarga bukan menjadi penghalang kepada kejayaan individu sekiranya
seseorang itu menjadikan kesusahan keluarga sebagai rangsangan untuk melakukan
perubahan.
Kejayaan
Nik Nur Madihah dalam Sijil Pelajaran Malaysia 2008 merupakan contoh dan model
yang boleh menyokong pendapat pengkaji tentang pengaruh persekitaran dalam
proses perkembangan individu. Kemiskinan keluarga tidak menghalang beliau untuk
mencapai kejayaan kerana beliau mempunyai ibu bapa yang sentiasa memberi input
dorongan untuk terus belajar. Walaupun bapa Madihah seorang nelayan tetapi
sikap ayahnya terhadap kepentingan pendidikan telah mempengaruhi sikap Madihah
sendiri untuk terus menuntut ilmu. Pendapat sesetengah pihak tentang kegagalan
dalam pendidikan berpunca daripada kemiskinan keluarga adalah tidak wajar dalam
konteks kejayaan Madihah.
Pelajar-pelajar
yang tidak menerima dorongan dan didikan yang berterusan daripada ibu bapa akan
mengalami kegagalan dalam proses perkembangan mereka. Senario ini berlaku
apabila ibu bapa tidak mementingkan aspek akademik dan pendidikan sahsiah
anak-anak. Ibu bapa hanya menginginkan pencapaian yang baik tetapi tidak ada
usaha berbentuk tindakan ditunjukkan terhadap anak-anak. Kesilapan ini
menyebabkan anak-anak mula membentuk sikap yang menilai pendidikan itu tidak
penting dalam hidup mereka. Secara langsung, anak-anak akan melalui proses
perkembangan yang tidak sihat kerana kurang pengukuhan positif terhadap mereka
di peringkat awal.
Pengaruh
persekitaran bukan hanya dilihat dari segi kecemerlangan akademik sahaja tetapi
turut mempengaruhi aspek pembentukan sahsiah dan akhlak yang mulia. Individu yang
memiliki kecemerlangan akademik sahaja tidak akan menjamin kecemerlangan
peribadi sekiranya tiada perdedahan terhadap persekitaran yang mendidik jiwa.
Contohnya, seorang pelajar yang cemerlang dalam bidang akademik tetapi terjebak
dengan budaya sosial yang tidak sihat kerana beliau kurang pendedahan terhadap
aplikasi ilmu yang dimilikinya.
Terdapat
individu yang kurang cemerlang dari segi akademik tetapi mempunyai sahsiah yang
baik kerana pengaruh persekitaran mendorong beliau berkelakuan demikian. Dalam
situasi ini, ibu bapa yang mendidik anak secara asertif boleh mempengaruhi
pemikiran anak tersebut untuk berfikir tentang rasional dalam setiap tingkah
laku. Persekitaran mendidik yang tidak efektif seperti terlalu memanjakan anak
dan takut untuk menegur tingkah laku yang salah akan menjana pemikiran yang
tidak rasional terhadap penerimaan tingkah laku. Anak-anak tersebut akan
menganggap tingkah laku yang salah sebagai tingkah laku yang betul kerana ibu
bapa mereka tidak pernah menegur tentang kesilapan tersebut. Persoalan yang
boleh ditimbulkan di sini, siapakah yang harus dipersalahkan kerana perkara ini
merupakan senario yang semakin meruncing.
Institusi
keluarga berperanan untuk mendidik individu tentang nilai, bahasa, kemahiran,
kebolehan tertentu, budaya dan sebagainya. Selain itu, individu yang mempunyai
keluarga akan merujuk ahli keluarga yang lain bagi mendapatkan maklumat,
pertolongan dan sokongan (Berk, 2004). Oleh itu, pengaruh keluarga bukan hanya
dilihat dari segi tahap pendidikan akademik anak-anak sahaja.
Contohnya,
Adrin merupakan anak seorang nelayan dan secara langsung beliau terdedah dengan
dunia seorang nelayan dan mampu untuk membantu ayahnya jika bapanya tidak ke
laut. Pengkaji ingin menunjukkan bahawa persekitaran individu tersebut mempengaruhi
beliau untuk melakukan proses penyesuaian terhadap persekitarannya. Sekiranya
Adrin tidak terdedah dengan dunia nelayan, berkemungkinan beliau tidak mampu
untuk membantu bapanya dalam hal-hal berkaitan kemahiran seorang nelayan.
Kaedah
pembelajaran yang diadaptasi melalui peniruan merupakan elemen dalam faktor
persekitaran. Anak-anak yang selalu didedahkan dengan tingkah laku tertentu
akan mudah terikut secara automatik. Sebagai contoh, Dila selalu melihat
ayahnya membaca buku-buku ilmiah pada waktu lapang dan sering duduk bersamanya.
Tingkah laku yang ditunjukkan oleh bapanya menyebabkan Dila turut cenderung
untuk melakukan perkara yang sama. Pembentukan tingkah laku tersebut boleh
dikaitkan dengan teori pembelajaran sosial (social learning theory) yang
menekankan proses pembelajaran melalui persekitaran sosial dan penilaian
kognitif ( Kretchmar, 2008 ).
Sistem
kekeluargaan boleh mempengaruhi perkembangan manusia secara langsung dan tidak
langsung. Pengaruh keluarga secara langsung boleh dilihat melalui bentuk
layanan yang ditunjukkan oleh ibu bapa atau individu lain dalam keluarga. Ibu
bapa yang menggunakan pendekatan yang baik dan layanan yang berhikmah terhadap
anak-anak akan mendidik anak tersebut untuk membentuk sikap dan nilai yang
baik. Manakala, ibu bapa yang menggunakan pendekatan mengherdik dan menengking
sebagai mekanisma komunikasi boleh mempengaruhi anak mereka untuk bersikap
kurang ajar dan tidak mengetahui nilai kesopanan dalam interaksi ( Berk, 2004).
Oleh itu, tingkah laku dan sikap yang dipaparkan oleh ibu bapa dan ahli
keluarga yang lain boleh mempengaruhi proses perkembangan individu.
Pertumbuhan
dan perkembangan manusia juga boleh dikaitkan dengan pengaruh tidak langsung.
Contohnya, ibu bapa yang telah bercerai akan menyebabkan anak-anak mereka
mengalami masalah emosi (Berk, 2004) yang boleh mengganggu kehidupan
mereka. Campurtangan pihak lain seperti
datuk dan nenek turut menyumbang kesan kepada proses perkembangan individu.
Contohnya, anak-anak yang ditinggalkan kepada datuk dan nenek akan lebih
menyayangi datuk dan nenek mereka berbanding ibu bapa sendiri. Situasi ini akan
menyebabkan anak-anak tersebut mudah mempelajari dan mengadaptasi persekitaran
dan budaya yang diamalkan oleh datuk dan nenek mereka. Kesannya anak-anak
tersebut sukar untuk menerima teguran ibu bapa sendiri dan lebih suka untuk
tinggal dengan datuk dan nenek berbanding ibu bapa kandung.
Ibu
bapa yang mempunyai pengetahuan tentang kepentingan pemantauan proses
perkembangan dan pertumbuhan anak-anak tidak akan melepaskan tanggungjawab
mereka kepada pihak lain secara keseluruhan. Tindakan sedemikian membantu ibu
bapa untuk mencipta dan mencorak persekitaran yang lebih produktif untuk
perkembangan anak-anak sebagai manusia yang unggul. Anak-anak juga akan menjadi
lebih akrab dan rapat dengan ibu bapa dan memperolehi sumber kasih sayang yang
mencukupi.
Perlaksanaan
peraturan perlu dipraktikkan untuk membentuk disiplin serta mengelakkan tingkah
laku yang tidak bermoral. Amalan sebegini dapat memperbaiki masalah tingkah
laku sosial yang semakin menular dalam masyarakat. Masalah sosial yang berlaku
sekarang mempunyai perkaitan dengan peraturan yang tidak dipraktikkan dan hanya
dijadikan teori sahaja. Berdasarkan pepatah, sesuatu ilmu yang dipelajari tanpa
diamalkan tidak berguna dan sia-sia sahaja. Menurut Bee ( 1994 ), ibu bapa yang
dibesarkan dengan sistem disiplin yang lemah mempunyai kecenderungan untuk
melakukan perkara yang sama terhadap anak-anak mereka. Ibu bapa yang mempunyai
kemahiran mendidik dan pengurusan anak-anak juga tidak terkecuali mengalami
masalah mendidik apabila mengalami tekanan di dalam hidup (Bee, 1994). Faktor
tekanan boleh menjejaskan persekitaran dan mempengaruhi proses perkembangan
individu.
Elemen
yang turut menyumbang kepada peranan faktor persekitaran terhadap proses
perkembangan individu ialah status socioekonomi. Status socioekonomi keluarga
merangkumi tiga perkara berikut iaitu (1) tahap pendidikan, (2) pekerjaan dan
kemahiran yang dimiliki (3) pendapatan ( Berk, 2004 ). Golongan yang rendah status socioekonomi akan
membentuk sikap rendah diri dan tidak dapat melaksanakan kuasa dengan baik
kerana jenis pekerjaan yang dilakukan. Individu yang tinggi status socioekonomi
mempunyai tahap keyakinan yang lebih tinggi dan dapat melaksanakan kuasa
mereka. Ibu bapa yang rendah status socioekonomi lebih menekankan ciri-ciri
luaran dalam mendidik anak seperti ketaatan, kepatuhan dan kebersihan, manakala
ibu bapa yang tinggi status socioekonomi lebih menekankan tret-tret psikologi
seperti kegembiraan, perasaan ingin tahu, mempunyai matlamat diri, kematangan
sosial dan kognitif dalam mendidik (Berk, 2004). Oleh itu, anak-anak daripada
dua keluarga ini mempunyai pendedahan dan persekitaran yang berbeza dalam
proses perkembangan mereka.
Tahap
pendidikan turut mempengaruhi perbezaan status socioekonomi dalam interaksi
keluarga (Berk, 2004). Ibu bapa yang mempunyai status socioekonomi yang tinggi
mempunyai peluang yang luas dalam membina persekitaran dan merangsang
perkembangan individu. Pendapatan keluarga yang baik dapat mengurangkan tekanan
dalam proses perkembangan. Keluarga yang mempunyai pendapatan yang tidak tetap
dan sering bermasalah akan mengalami tekanan yang besar. Realitinya dapat
dilihat dalam masyarakat kita apabila keluarga yang mempunyai pendapatan yang
rendah akan mengalami masalah untuk menyekolahkan anak-anak. Alasan kekangan
kewangan menyebabkan mereka memberhentikan anak-anak daripada meneruskan
pengajian. Tindakan sedemikian mencerminkan sikap kurang kesedaran tentang
kepentingan pendidikan dalam perkembangan anak-anak. Anak-anak akan mewarisi
kemiskinan ibu bapa mereka sekiranya tidak diberi peluang untuk bersekolah
walaupun mempunyai peluang berbuat demikian. Situasi ini boleh berlarutan dan memberi kesan kepada generasi
lain dalam keluarga.
Sikap
ibu bapa yang hanya menyerahkan segala tugas mendidik kepada guru di sekolah semata-semata turut
menyumbang kesan terhadap perkembangan anak-anak sebagai individu. Secara umum,
guru mendidik anak-anak sebagai pelajar di sekolah tetapi hakikat sebenar
pendidik dimiliki oleh ibu bapa itu sendiri. Tindakan ibu bapa yang sering
menyalahkan guru kerana gagal mendidik anak mereka adalah tidak wajar kerana
tanggungjawab mendidik bermula di rumah.
Setiap
ibu bapa perlu mempunyai kefahaman bahawa sikap dan tingkah laku negatif
anak-anak mempunyai kaitan dengan mereka sendiri. Ibu bapa semestinya melakukan
analisa dan penilaian tentang kesilapan atau kecacatan dalam mendidik.
Sekiranya mereka dapat menyedari kesilapan dan melakukan pembetulan, anak-anak
mereka akan turut sama melakukan perubahan. Anak-anak yang sudah meningkat
dewasa sukar untuk mengubah tingkah laku negatif sekiranya ibu bapa mereka
tidak mendidik sejak dari kecil lagi. Contohnya, anak-anak yang malas hendak
menunaikan solat sukar untuk mengubah tingkah laku kerana ibu bapa mereka tidak
pernah memberi penegasan kepada perlaksanaan solat semasa kecil. Dalam konteks
ini, persekitaran yang dilalui oleh anak-anak turut mencerminkan sejauh mana
kefahaman mereka tentang kepentingan menunaikan solat, tuntutan kewajipan dan
sebagainya. Pepatah yang menyatakan “ Melentur Buluh Biarlah dari Rebungnya”
mempunyai perkaitan dengan pengaruh persekitaran dalam pertumbuhan dan
perkembangan individu.
Pendedahan
kepada persekitaran yang mementingkan sikap individualistik turut mempengaruhi
perkembangan individu. Individu yang dididik secara sedemikian lebih suka untuk
hidup bersendirian, tidak suka untuk bergaul dan melibatkan diri dalam aktiviti
kemasyarakatan. Persekitaran yang mementingkan amalan secara berkelompok
membantu individu membentuk sikap dan tingkah laku positif. Masyarakat
kolektivistik mendefinasikan diri mereka sebagai sebahagian daripada kelompok
dan mementingkan matlamat kelompok berbanding matlamat individu. Masyarakat
individualistik menganggap diri mereka tidak berkaitan dengan kelompok
masyarakat dan lebih mementingkan matlamat dan keperluan peribadi ( Triandis,
1995;dalam Berk, 2004 ). Berdasarkan budaya Malaysia, kehidupan secara
kolektivistik dianggap mulia dan amat digalakkan. Perkembangan dan pemodenan
yang berlaku telah menyebabkan individu hari ini lebih mementingkan hidup
secara individualistik. Mereka lebih suka untuk fokus kepada kerjaya, kehidupan
yang selesa dengan memiliki aspek material tanpa melihat kepentingan
bermasyarakat. Sikap sebegini berlaku disebabkan keluarga yang tidak
mementingkan semangat kebersamaan di dalam aktiviti yang dijalankan. Terdapat
ibu bapa yang tidak suka melibatkan diri dengan aktiviti anak-anak dan lebih
suka membiarkan anak-anak tersebut melakukannya sendiri. Akibatnya, anak-anak
membentuk sikap mementingkan diri dan tidak suka untuk berkongsi dengan pihak
lain.
Secara
ideal setiap keluarga mempunyai komponen peranan, peraturan dan kuasa.
Ketiga-tiga komponen ini perlu dipraktikkan dan dilaksanakan dengan baik supaya
persekitaran positif dapat dibina. Ibu bapa yang mengetahui peranan, peraturan
dan kuasa yang perlu dilaksanakan tidak akan mengalami masalah besar untuk
mendidik anak. Peranan dan kuasa yang sepatutnya dilaksanakan oleh seorang anak
tidak sepatutnya dicerobohi oleh ibu bapa. Pencerobohan hak anak-anak
menyebabkan mereka tidak mempunyai ruang untuk membuat keputusan, tiada
kebebasan dan terkongkong. Persekitaran sedemikian menyebabkan perkembangan
individu yang unggul akan menghadapi masalah.
Melalui
tugasan ini, pengkaji banyak memberi penekanan kepada peranan keluarga sebagai
salah satu komponen faktor persekitaran yang mempengaruhi pertumbuhan dan
perkembangan manusia. Penekanan tersebut diketengahkan kerana pengkaji
berpendapat banyak perkara yang berkaitan perkembangan manusia bermula di rumah
iaitu institusi kekeluargaan. Keluarga yang bermasalah atau tidak bermasalah
mempunyai pengaruh terhadap perkembangan. Punca utama masalah sosial hari ini
ialah disebabkan oleh sistem dan struktur keluarga yang tidak berfungsi dengan
baik. Pada hari ini, terdapat anak-anak kepada pasangan yang berpendidikan
agama terlibat dengan tingkah laku negatif kerana kurangnya penegasan dan lemah
kemahiran mendidik. Persekitaran yang kondusif dan konstruktif dapat membantu
menjana pemikiran, jati diri, sikap, tingkah laku dan personaliti unggul.
Faktor baka bukan penentu utama kepada perkembangan kerana setiap individu
lebih banyak terdedah dengan proses sosialisasi.
3.0 Kesimpulan
Sebagai kesimpulan,
pengaruh faktor baka dan persekitaran terhadap pertumbuhan dan perkembangan
manusia sememangnya sukar untuk dibuat pilihan yang manakah paling dominan (
Bigner, 1983 ). Kedua-dua faktor ini mempunyai pengaruh
dan sumbangan yang tersendiri terhadap perkembangan manusia. Pengaruh faktor
baka atau persekitaran sahaja tidak dapat membentuk manusia yang unggul secara
keseluruhannya. Kedua-dua faktor ini saling berinteraksi antara satu sama lain
dan saling melengkapi.
Individu yang dilahirkan mewarisi
genetik ibu bapanya dan akan dididik untuk menjadi individu berguna. Pada
peringkat awal, peranan tersebut terletak kepada ibu bapa untuk mencorakkan
anak-anak samada baik atau tidak. Kemahiran keibubapaan membantu untuk
menyatukan unsur keunikan personaliti yang diwarisi dan persekitaran sosial
yang dilalui. Penerimaan tentang pengaruh baka perlu dilihat dari perspektif
yang mendalam iaitu sebelum berlakunya proses persenyawaan lagi. Pasangan suami
isteri perlu menjaga tingkah laku dan mengubah tingkah laku yang negatif
sebelum mengambil keputusan untuk mempunyai zuriat. Segala bentuk perbuatan
yang dilakukan akan disimpan sebagai maklumat di dalam DNA pasangan. Anak-anak
yang dilahirkan turut mewarisi maklumatyang dimiliki ibu bapa mereka. Contohnya,
seorang bapa yang bersifat panas baran mempunyai kecenderungan yang tinggi
untuk memiliki anak yang turut mempunyai sifat yang sama.
Ibu
yang hamil mempunyai pengaruh yang besar terhadap anak yang dikandung kerana
berlaku proses komunikasi secara langsung melalui plasenta. Kandungan yang
sihat bergantung kepada tahap kawalan emosi ibu itu sendiri. Wanita hamil yang
berperwatakan baik akan melahirkan anak yang sihat dan cerdas. Tahap kecerdasan
ibu bapa yang tinggi turut diwarisi oleh anak-anak itu sendiri. Personaliti
anak-anak pada peringkat awal adalah tidak stabil dan mudah untuk berubah.
Pendedahan kepada persekitaran akan mendorong individu melakukan penyesuaian
dan adaptasi terhadap tret-tret personaliti mereka.
Berdasarkan
hasil kajian yang mengaplikasikan konsep interaksi ( baka dan persekitaran)
telah menyenaraikan tiga faktor berikut yang mempengaruhi perkembangan: (1)
perbezaan individu dari segi kebolehan, personaliti dan bentuk tingkah laku
hasil interaksi faktor baka dan persekitaran, (2) kematangan dan limitasi
genetik; proses pembelajaran tidak akan berlaku sekiranya terdapat limitasi
genetik (3) kemampuan seseorang untuk memberi maklum balas terhadap rangsangan
bergantung kepada kesediaannya untuk belajar ( Hurlock, 1980;dalam Bigner,
1983). Merujuk kepada dapatan tersebut, kedua-dua faktor ini memainkan peranan
yang saling berinteraksi terhadap proses pertumbuhan dan perkembangan manusia.
4.0 Rujukan
Bee, H.
(1994). Lifespan development. New
York: HarperCollins Publishers.
Berk,
L.E. (2004). Development through the life
span (3rd ed.). USA: Pearson Education,Inc.
Bigner, J. J. (1983). Human development a life-span approach.
New York: MacMillan Publishing Co., Inc.
Kretchmar,
J. (2008). Social learning theory. Research
Starters Academic Topic Overview,
1-7.
McCall,
R.B. (1981). Nature-nurture and the two realms of development: A proposed
integration with respect to mental development. Child Development, 52(1),1-12.
Moshman,D., Glover, J. A., & Bruming, R. H. (1987).
Developmental psychology. USA:
HarperCollins Publishers.
Rice,
F.P. (1992). Human development a life
span approach. New York: MacMillan Publishing Company
Seifert,K.L.,
& Hoffnung, R.J. (1997). Child and
adolescent development (4th ed.). Boston: Houghton Mifflin Company.
mohon berikan maklumat penulis supaya kajian ini dapat saya jadikan rujukan dalam membuat tugasan saya
ReplyDelete