1.0 Pengenalan
Aktiviti
kokurikulum sebenarnya telah lama diperkenal dan dilaksanakan dalam sistem
pendidikan di negara ini, iaitu sejak zaman penjajahan British lagi. Antaranya ialah penubuhan pasukan pengakap
yang pertama di Malaysia
mengambil tempat di Singapura pada tahun 1909.
Aktiviti gerakerja kokurikulum ini diberi penekanan oleh Kementerian
Pendidikan Malaysia seperti yang terkandung dalam surat arahan School Course of Studies Regulation 1956 dan Pindaan tahun 1961 (Akta Pendidikan
1961, No.552.) Aktiviti ini dikenali
dengan nama Kegiatan Kumpulan. (Ab. Alim, 2004). Sekarang ini aktiviti kokurikulum telah
diiktiraf sebagai sebahagian daripada proses pendidikan, yakni sebahagian
daripada Kurikulum Kebangsaan yang wajib dilaksanakan di sekolah-sekolah. Untuk itu, aktiviti kokurikulum perlulah
dirancang, diurus dan dilaksanakan secara sistematik, cekap dan berkesan
seperti mana proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
2.0 Definisi
Kokurikulum
Kegiatan
atau gerakerja kokurikulum merupakan aktiviti pendidikan yang dirancang dan
dilaksanakan selepas waktu pelajaran formal di dalam dan di luar bilik darjah
berasas dan lanjutan sesi persekolahan. (Mok Soon Sang, 2011). Selain itu kokurikulum juga boleh diertikan
sebagai apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan
pembelajaran dalam bilik darjah yang memberikan murid peluang untuk menambah,
mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang dipelajari di
bilik darjah. (Peraturan-peraturan Pendidikan (Kurikulum
Kebangsaan),
1997). Sementara Kamus Dewan Edisi
Ketiga (2002) pula mendefinisikan
kokurikulum sebagai kegiatan atau aktiviti selain mata pelajaran yang diajarkan
dalam bilik darjah tetapi yang dianggap sebagai sebahagian daripada kursus pendidikan
pelajar di sekolah . Menurut Md. Aris
Mansor dalam Ab. Alim Abd. Rahim (2004), aktiviti kokurikulum merupakan satu
bidang pembelajaran yang berasaskan kepelbagaian gerakerja terancang dan perlu
dilakukan dalam masa persekolahan.
Menurut Ee Ah Meng (1995) pula, kokurikulum merupakan satu saluran
pembelajaran yang berasaskan gerak kerja tersusun dan terancang. Menurutnya lagi, gerak kerja ini adalah
lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran bilik darjah yang
dijalankan melalui pertubuhan pakaian seragam, persatuan atau kelab dan kelab
permainan atau sukan.
3.0 Matlamat
Aktiviti Kokurikulum
Pelaksanaan aktiviti kokurikulum yang
dilaksanakan di sekolah-sekolah antara lain mempunyai beberapa matalamat. Antaranya ialah untuk memperkembangkan
intelek, sosial, jasmani dan rohani murid secara optimum. Selain itu aktiviti kokurikulum yang
dijalankan juga bermatlamat untuk mengukuh dan memperkaya ilmu dan kemahiran
yang dipelajari dalam bilik darjah, serta memperluas pengalaman murid dalam bidang
tertentu. Melalui kegiatan kokurikulum
juga, murid-murid diharapkan dapat mengisi masa lapang dengan lebih berfaedah,
dan memberi kegembiraan serta pembinaan kesihatan dan kesejahteraan kendirinya.
Melalui gerak kerja kokurikulum juga,
diharap dapat memperkembang dan meningkatkan kemahiran-kemahiran asas dalam
sesuatu permainan, sukan, unit
beruniform, dan aktiviti berpersatuan. Selain itu aktiviti kokurikulum juga
bermatlamat untuk melatih murid supaya mengejar pencapaian yang cemerlang dalam
aktiviti kokurikulum di peringkat negeri, kebangsaan dan antarabangsa. Disiplin murid juga dapat ditingkatkan
melalui aktiviti kokurikulum melalui penyemaian dan pemupukan nilai dan sikap
positif selaras dengan hasrat Rukun Negara.
Selain itu aktiviti kokurikulum juga diharap dapat membentuk iklim
sekolah dengan lebih menarik dan menggembirakan murid di samping dapat mengasah
bakat kepimpinan dalam kalangan murid.
4.0 Objektif Kokurikulum
Antara
lain objektif aktiviti kokurikulum adalah untuk melengkapkan kurikulum sekolah,
khasnya program pendidikan jasmani yang diperlukan. Di samping itu, ia juga mempunyai objektif untuk
mempelbagaikan aktiviti kepada murid-murid mengikut kebolehan dan bakat
masing-masing. Aktiviti kokurikulum juga
dapat memberi ruang kepada murid-murid untuk melepaskan tekanan perasaan
setelah bertungkus-lumus di dalam bilik darjah.
Melalui aktiviti kokurikulum juga, murid-murid berpeluang untuk
berinteraksi di antara satu sama lain, serta memupuk semangat toleransi dan
sifat-sifat mulia dalam kalangan mereka.
Murid-murid juga dapat memupuk semangat berpasukan melalui pergaulan
dalam aktiviti-aktiviti kokurikulum.
5.0 Aktiviti Kokurikulum di
Sekolah
Di
peringkat sekolah, terdapat 3 jenis aktiviti kokurikulum iaitu Sukan dan
Permainan, Persatuan dan Kelab, dan Pasukan Pakaian seragam. Pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah
adalah bertujuan untuk mengembangkan potensi, bakat dan kepimpinan murid-murid
dalam bidang jasmani, sosial, kebudayaan dan khidmat masyarakat, di samping membentuk
sahsiah dan sikap yang positif.
Kelab
dan Persatuan boleh dibahagikan kepada 2 kategori iaitu Kelab dan Persatuan
yang berasaskan sesuatu mata pelajaran dan yang berunsurkan hobi. Menurut Laporan Kabinet 1979, matlamat
penubuhan sesebuah kelab / persatuan di sekolah adalah untuk menggalakkan
murid-murid berkenalan sesama sendiri, memberi perkhidmatan kepada masyarakat
di samping membolehkan murid-murid atau pelajar memperolehi kemahiran di dalam
sesuatu lapangan atau hobi. Kelab dan Persatuan berasaskan mata pelajaran
bertujuan menambahkan minat dan kemahiran murid-murid dalam mata pelajaran
itu. Contoh persatuan-persatuan dalam kategori ini ialah
Persatuan Bahasa Malaysia, Persatuan Sains, Persatuan Matematik, Persatuan
Sejarah dan sebagainya. Manakala
Persatuan dan kelab yang berunsur hobi pula bertujuan menarik minat dan memberi
ilmu pengetahuan dalam sesuatu bidang atau hobi yang tertentu. Contoh persatuan dan kelab tersebut ialah
Kelab Senifoto, Kelab dan Persatuan Pertahanan Diri seperti silat dan
taekwondo, Kelab muzik dan kebudayaan, dan lain-lain lagi. .
Di
dalam Laporan Kabinet 1979, adalah dicadangkan agar semua murid sekolah
digalakkan mengambil bahagian sekurang-kurangnya salah satu pasukan pakaian
seragam. (Mok Soon Sang, 2011). Antara pasukan
pakaian seragam yang boleh dianggotai oleh murid-murid sekolah ialah sama ada
yang berbentuk badan sukarela (NGO) atau pun yang lebih terarah kepada
pertubuhan kerajaan. Antara pertubuhan
yang berbentuk badan sukarela atau bukan kerajaan (NGO) ialah Pertubuhan
Pengakap, Pertubuhan Puteri Islam, Pandu Puteri, Pertubuhan Bulan Sabit Merah,
St. John’s Ambulans dan lain-lain.
Sementara pasukan pakaian seragam yang menjurus kepada pertubuhan
kerajaan ialah kadet polis, kadet bersatu Malaysia, kadet bomba, dan lain-lain. Selain itu, Kementerian Pelajaran Malaysia
sendiri menubuhkan dua unit pakaian seragam di bawah kementeriannya iaitu Tunas
Kadet Remaja Sekolah (TKRS) bagi sekolah rendah manakala Kadet Remaja Sekolah
(KRS) pula adalah untuk sekolah menengah.
Sukan
dan permainan merupakan satu saluran penting untuk menanam semangat kesukanan,
memupuk persefahaman serta perpaduan dalam kalangan murid-murid di negara kita. Maka dengan sebab itulah diwujudkan
kelab-kelab permainan di peringkat sekolah dan dilakasanakan pada waktu
aktiviti kokurikulum. Menurut Surat
Pekeliling Ikhtisas Bilangan 16, Tahun 2010:
Pelaksanaan Satu Murid Satu Sukan (1M1S), setiap murid wajib mengambil
bahagian sekurang-kurangnya dalam satu jenis permainan atau sukan. Dasar 1M1S menyokong pelaksanaan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan insan seimbang dari segi
intelek, rohani, emosi dan jasmani. Oleh
itu itu, melalui dasar ini, setiap murid akan melibatkan diri secara aktif
dengan menyertai aktiviti sukan sekolah sepanjang tahun. Ia juga selaras dengan dasar sukan negara
untuk membudayakan sukan di kalangam masyarakat. Antara bidang sukan dan
permainan yang boleh dilaksanakan di peringkat
sekolah ialah bola sepak, bola jaraing,
olahraga, bola tampar, sepak takraw dan lain-lain lagi.
6.0 Strategi
Pelaksanaan Aktiviti Kokurikulum Untuk Menggalakkan Penyertaan Pelajar Dalam
Aktiviti Kokurikulum
Sejak
beberapa tahun kebelakangan ini kita dapati aktiviti kokurikulum sememangnya
telah dilaksanakan di semua sekolah seperti yang dihasratkan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia. Walau bagaimanapun,
terdapat aktiviti-aktiviti yang dilakasanakan oleh guru-guru hanya sekadar
memenuhi arahan dan keperluan pentadbiran sekolah sahaja. Kebanyakan aktiviti yang dijalankan tiada
perancangan, pelaksanaan, pemantauan, dan penilaian yang benar-benar
berkesan. Justeru, pihak sekolah
didapati gagal untuk melahirkan modal insan seperti yang dihasratkan melalui
Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Oleh itu
pelbagai strategi perlu diberi penekanan agar aktiviti kokurikulum tidak lagi
dianggap sebagai aktiviti sampingan yang memenuhi masa senggang
semata-mata. Antara strategi yang dapat
dijalankan adalah seperti berikut:
6.1
Mengubah tanggapan negatif semua pihak
terhadap bidang kokurikulum
Pelbagai
pihak perlu didedahkan tentang kepentingan aktiviti kokurikulum daripada aspek
pembangunan kemanusiaan yang menyeluruh dan tidak lagi menganggap kokurikulum
ini sebagai aktiviti di luar bilik darjah semata-mata.
Pengetua atau guru besar bertanggungjawab memberi kesedaran dan
keyakinan kepada semua pihak (murid, guru, ibu bapa, dan masyarakat setempat)
tentang kepentingan kokurikulum masa kini.
Pihak pentadbir seharusnya menghapuskan segala salah faham tentang
peranan kokurikulum seabagai kegiatan sampingan semata-mata, sebaliknya warga
sekolah perlu diperjelaskan bahawa aktiviti kokurikulum adalah sesuatu yang penting
dan mampu membawa pembangunan kemanusiaan secara menyeluruh. Bidang kokurikulum kini perlu dianggap penting
sebagai suatu disiplin pendidikan yang memberi sumbangan secara langsung kepada
proses pembangunan kemanusiaan. ( Ramlan
Abdul Wahab, 2004 ). Melalui aktiviti
kokurikulum, pelbagai kemahiran dapat diperolehi oleh murid-murid dan para
pelajar yang membolehkan mereka menceburi bidang-bidang kerjaya yang diminati
sama ada melalui bidang unit beruniform, bidang sukan dan permainan mahu pun
bidang kelab dan persatuan. Kegiatan ini
juga dapat menjadi landasan kepada kerjaya para pelajar apabila dewasa dan
boleh menjadi aset negara jika kita dapat melahirkan insan yang berkualiti.
6.2 Mempelbagaikan kelab / persatuan dan aktiviti-aktiviti kokurikulum
Strategi
ini penting agar murid-murid dan para pelajar dapat memilih kelab / persatuan
yang mereka minati. Kelab / persatuan
yang terhad akan menyebabkan para pelajar dan murid-murid tidak dapat memilih
aktiviti yang mereka minati dan seterusnya menimbulkan rasa bosan di kalangan
mereka kerana terpaksa mengikuti aktiviti kerana terpaksa. Mempelbagaikan kelab / persatuan hendaklah
disertai dengan aktiviti yang berbagai-bagai.
Para guru penasihat seharusnya mewujudkan aktiviti-aktiviti yang
menjurus kepada elemen-elemen pembangunan
kemanusiaan. Walau bagaimanapun,
penubuhan kelab yang pelbagai haruslah mengambilkira jumlah keseluruhan murid
dan juga guru.
6.3. Memastikan kemeriahan dalam
setiap aktiviti
Sesungguhnya
suasana yang meriah akan menjadi penarik kepada murid-murid dan para pelajar
untuk mengikuti aktiviti kokurikulum.
Suasana yang meriah akan menjadi perangsang kepada para pelajar untuk
bersungguh-sungguh bagi mempertingkatkan prestasi diri. Pelbagai cara dapat dilakukan untuk
mewujudkan kemeriahan ketika menjalankan aktiviti kokurikulum. Salah satu cara untuk menjadikan aktiviti
kokurikulum mendapat tarikan para pelajar ialah dengan menganjurkan pelbagai
pertandingan. Pertandingan-pertandingan
tersebut boleh dijalankan melalui unit beruniform, kelab / persatuan, dan juga
melalui kelab permainan. Melalui
pertandingan yang dianjurkan ini kita akan mendapati para pelajar akan dapat
bersaing sesama mereka
dan di sinilah kita dapat terapkan elemen-elemen
perpaduan, kerjasama, kepimpinan dan sebagainya.
Selain
itu pihak sekolah juga wajarlah mengiktiraf para pelajar melalui acara
penganugerahan seperti majlis kecemerlangan kokurikulum atau pun memperuntukan
hadiah kokurikulum melalui Hari Anugerah Cemerlang. Pengiktirafan yang diberi ini akan
menyebabkan para pelajar bersungguh-sungguh ketika menjalani aktiviti
kokurikulum.
Di samping itu, pihak sekolah juga
wajarlah menimbulkan kemeriahan melalui program-program seperti sukan tahaunan,
hari kokurikulum, dan lain-lain lagi.
Melalui program ini guru-guru dan murid-murid haruslah
bersungguh-sungguh memainkan peranan agar program ini tidak seperti melepaskan
batuk di tangga sahaja. Ibu bapa melalui
Persatuan Ibu Bapa dan Guru-guru juga boleh membantu untuk menjayakan aktiviti
kokurikulum tersebut.
6.4 Menjalankan aktiviti
sepanjang tahun
Dalam
usaha memastikan program kokurikulum dapat dijalankan sepanjang tahun, maka
pihak sekolah perlu terlebih dahulu merancang pada awal tahun terutamanya
menghasilkan takwim lebih awal. Ini akan
dapat memberi peluang kepada guru-guru penasihat merangka program mereka
sendiri sepanjang tahun. Selain itu pihak
sekolah haruslah memastikan ketiga-tiga bidang iaitu unit beruniform, kelab dan
persatuan dan sukan permainan dapat dijalankan sepanjang tahun dan tidak
tertumpu hanya kepada satu bidang sahaja.
Kini dasar 1M1S yang diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran
menampakkan usaha ke arah itu apabila penggunaan padang harus digunakan
semaksimum mungkin dalam setahun.
Sekiranya aktiviti-aktiviti dapat dirancang dengan baik sepanjang tahun,
maka para pelajar akan berminat untuk hadir menjalankan aktiviti kokurikulum.
6.5 Aktiviti
kokurikulum diambil kira sebagai markah ke IPTA
dan Asrama Penuh
Ramai
di kalangan masyarakat beranggapan bahawa pencapaian akademik sangat penting
sehingga mengabaikan peranan kokurikulum.
Ada juga ibu bapa yang melarang anak-anak mereka menceburi kokurikulum
dengan alasan bimbang prestasi akademik merudum. Oleh itu, bagi memastikan ibu bapa dan
masyarakat membuang tanggapan tersebut, maka pihak kerajaan telah mewajibkan 10
peratus markah dikira untuk memasuki Universiti. Pihak kerajaan juga sepatutnya memberi
penekanan markah kokurikulum di peringkat sekolah rendah terutama ketika
memohon untuk melanjutkan pelajaran ke asrama penuh. Jika ini dilakukan, maka ibu bapa akan
menggalakkan anak-anak mereka untuk menceburi aktiviti kokurikulum dengan lebih
aktif.
6.6 Pemantauan berterusan oleh
pihak pentabir
Bagi menggalakkan aktiviti kokurikulum
mendapat sambutan menggalakkan daripada para pelajar, maka pemantauan yang
berkesan patut dijalankan di peringkat sekolah. Para pentadbir boleh membuat pemantauan bukan
sahaja terhadap para pelajar, malah juga kepada guru-guru penasihat. Pihak pentadbir diharap dapat mencari satu
cara untuk menggalakkan kehadiran para pelajar sekiranya didapati kehadiran
kurang menggalakkan. Pemantauan yang
dijalankan juga menggambarkan keperihatinan pihak sekolah dalam usaha
menggalakkan penyertaan murid untuk menghadiri aktiviti kokurikulum.
6.7 Memberi
kesedaran kepada ibu bapa dan masyarakat
Ibu
bapa dan masyarakat luar juga boleh memainkan peranan penting untuk
menggalakkan para pelajar menyertai
aktiviti kokurikulum di sekolah-sekolah.
Namun, terdapat di kalangan ibu bapa dan masyarakat yang masih
menganggap kegiatan kokurikulum sebagai membuang masa, menambah perbelanjaan
keluarga dan ada juga yang menganggap kegiatan kokurikulum tidak penting. Sepatutnya ibu bapa dan masyarakat terutama
melalui Persatuan Ibu Bapa dan Guru-guru harus memberi galakan kepada para
pelajar menyertai aktiviti kokurikulum.
Ibu bapa dan masyarakat perlu memberi nasihat kepada anak-anak mereka
bahawa dalam usaha membentuk masyarakat pelajar yang mempunyai perwatakan
peribadi yang tinggi, kokurikulum memainkan peranan yang penting untuk
melahirkan pelajar yang mempunyai ciri-ciri manusia yang berakhlak tinggi.
Selain
itu, ibu bapa serta masyarakat perlu mewujudkan kerjasama yang baik dengan
pihak sekolah dan bersama-sama memberi dorongan kepada anak-anak untuk
menceburi aktiviti kokurikulum. Mereka
sepatutnya membantu pihak sekolah memberi dorongan kepada para pelajar dalam
aktiviti pembangunan pelajar sama ada dalam bentuk wang ringgit mahu pun
kemudahan-kemudahan lain untuk aktiviti-aktiviti kokurikulum yang dijalankan
oleh pihak sekolah.
7.0 Penutup
Kokurikulum di sekolah telah menjadi sebahagian daripada sistem pendidikan di Malaysia
ketika ini. Ianya telah menjadi satu kegiatan yang diwajibkan kepada setiap pelajar di semua
sekolah menengah dan sekolah rendah. Aktiviti kokurikulum dianggap penting sebagai alat untuk memenuhi hasrat unggul dasar pendidikan kebangsaan, iaitu perpaduan di kalangan pelajar-pelajar yang terdiri dari berbilang kaum. Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979) telah
menyatakan bahawa semua pelajar hendaklah digalakkan
supaya mengambil bahagian yang lebih aktif dalam aktiviti kokurikulum. Setiap
pelajar perlu menyertai satu badan beruniform, satu sukan atau permainan dan satu kelab atau persatuan di
sekolah.
Pengelolaan kokurikulum secara teratur dan sistematik
akan membawa keberkesanan dalam mencapai tujuan dan matlamat bagi memenuhi aspirasi pendidikan
negara dan secara tidak langsung
ia akan mendorong minat
pelajar menyertai
bidang ko kurikulum. Penglibatan pelajar secara menyeluruh dan
komitmen yang tinggi terhadap
aktiviti yang dijalankan membolehkan pelajar menimba pengalaman. Ini mendorong
mereka
menghadapi dunia sebenar apabila mereka bergaul dengan masyarakat.
Rujukan
Ab. Halim Abdul Rahim. 2004. Kursus perguruan lepas ijazah:
pengurusan gerak kerja kokurikulum.
Kuala Lumpur : Fajar Bakti Sdn.
Bhd.
Ee Ah Meng. 1995. Pendidikan sebagai suatu proses asas pendidikan 1. Kuala Lumpur: Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Kamus Dewan. (Edisi Ketiga). 2002. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2007). Buku
panduan pengurusan gerakerja kokurikulum sekolah menengah, Bhg. Sekolah-sekolah.
Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Mok Soon Sang.
2011. Pengurusan kokurikulum. Selangor
Darul Ehsan: Penerbitan Multimedia Sdn.
Bhd.
Ramlan Abdul Wahab. 2004. Panduan pengurusan kokurikulum di sekolah. Kuala
Lumpur: Banter Sdn. Bhd.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2007). Buku
panduan pengurusan gerakerja kokurikulum sekolah menengah, Bhg. Sekolah-sekolah.
Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
No comments:
Post a Comment