1.0
PENGENALAN
Sulalat-us-Salatin
atau Sejarah Melayu menceritakan tentang Kesultanan Melayu Melaka, asal usul
Raja Melaka yang dikatakan hasil daripada perkahwinan Iskandar Zulkarnain
dengan puteri berketurunan India, keturunan Raja Melaka sebelum serangan Portugis
pada 1511 dan zaman selepas serangan Portugis iaitu zaman Kesultanan
Johor-Riau.
Oleh yang demikian,
Sejarah Melayu dikarang bertujuan menceritakan mengenai raja-raja Melayu yang
memerintah negeri-negeri Melayu terutama raja-raja Melaka, dan merakamkan
segala adat istiadat Melayu yang menunjukkan satu tatacara
pentadbiran/pemerintahan menurut etika adat Melayu yang bersandarkan ajaran
Islam.
Ramai sarjana
terutamanya ahli penyelidik Barat menganggap Sejarah Melayu atau Sulalatus Salatin sebagai hasil sastera
Melayu yang terpenting dan terbaik antara hasil sastera Melayu lama. A. Teeuw
dalam kata pendahuluan Sejarah Melayu terbitan Abdullah berpendapat:
“…Sejarah Melayu adalah salah satu karangan yang
terpenting dan yang memikat sekali dari kesusasteraan Melayu…”
Sejarah Melayu
dipandang penting oleh para sarjana Barat dan tempatan sebagai satu sumber
tentang sejarah sesuatu bangsa dari Timur. Selain itu, Sejarah Melayu juga
merupakan rujukan bagi mengetahui segala hal yang berkaitan dengan raja-raja
Melayu, sejarah kebudayaan, adat istiadat Melayu, corak kehidupan masyarakat
golongan istana pada zamannya. Mengikut Teuku Iskandar, naskah Sejarah Melayu
yang ada sekarang ini dapat dibahagikan kepada tiga jenis, iaitu:
I.
Naskah Raffles 18, Royal Asiatic Society,
London.
II.
Naskah-naskah edisi Abdullah Munsyi,
edisi W.A. Shellabear dan edisi Dulaurier.
III.
Naskah yang tersimpan di perpustakaan
Royal Asiatic Society of London.
Jika ditinjau dari segi
sejarah dan bahasa, naskah pertama dapat dikatakan sebagai naskah tertua,
kerana bahasanya menyerupai bahasa yang terdapat dalam naskah Hikayat Acheh.
Lihat sebahagian daripada bentuk bahasa dalam Sejarah Melayu;
“…seribu dua puluh esa tahun, pada tahun dal-awal
pada dua belas haribulan Rabiulawal pada hari Ahad pada waktu Doha, pada zaman
kerajaan Paduka Seri Sultan Alauddin Riayat Syah, zillullahi fil’al al am
sedang bernegeri di Pasir Raja, Patani, iaitu datang menjunjung titah Yang
Pertuan di Hilir…”
Sir R.O. Winstedt ialah
seorang sarjana berbangsa Inggeris, telah mengkaji dan menyelidik asal-usul dan
kandungan buku Sejarah Melayu. Beliau telah mengemukakan berbagai pendapat
tentang persoalan yang timbul, seperti siapakah pengarang Sejarah Melayu,
naskah Raffles 18 yang telah disiarkan di dalam Journal of the Royal Asiatic
Society, vol. xvi Dis. 1993 dipercayai sebagai naskah tertua dan asli.
Selanjutnya,
Winstedt berpendapat bahawa naskah pertama Sejarah Melayu telah dikarang di
Melaka oleh anak Melaka dari Istana Sultan Mahmud Shah. Dipercayai juga
pengarangnya hidup semasa Melaka ditakluki oleh Peringgi dan dia terus menulis
sehingga tahun 1535M. Winstedt percaya buku Sejarah Melayu ini telah disusun
semula pada tahun 1612M. Semasa penyusunan semula dilakukan, sudah tentu
terdapat sebuah naskah yang lebih tua yang mengandungi rangka-rangka buku
Sejarah Melayu tersebut. Isi kandungannya juga mula dicatat sejak pemerintahan
Sultan Mahmud Shah atau lebih awal lagi.
Pendapat
ini memang boleh dipercayai kerana ada di kalangan orang-orang besar raja dari
zaman dahulu hingga zaman kemudiannya terdapat seorang antara mereka yang
berusaha mencatatkan riwayat atau hal ehwal yang difikirkan penting dalam zaman
pemerintahan seorang raja yang menjadi tumpuan rakyatnya.
Kandungan
Sejarah Melayu yang disusun pada tahun 1612M didapati terdapat tokok tambah
daripada cerita-cerita lisan yang tersebar turun temurun. Ini dapat dilihat
daripada kandungan permulaan kata pada kedua-dua buah naskah Raffles 18 dan
sebuah naskah yang disusun oleh Shellabear. Berikut petikan yang diambil daripada
naskah Shellabear dan Raffles 18:
“…maka berkata ia kepada fakir, “hamba dengar
ada Hikayat Melayu dibawa oleh orang dari Goa; barang kita perbaiki kiranya
dengan istiadatnya, supaya diketahui oleh segala anak cucu kita. Yang kemudian
daripada kita dan boleh diingatkannya oleh segala mereka itu, dan mudah-mudahan
beroleh faedah daripadanya…”
Berdasarkan petikan di
atas menunjukkan bahawa bahan-bahan kandungan Sejarah Melayu yang disusun pada
tahun 1612M itu telah sedia ada, iaitu Hikayat Melayu yang dibawa orang dari
Goa (Orang Kaya Sogoh). Hikayat dari Goa itulah yang dijadikan sebagai dasar
atau rangka yang ingin diperbaiki itu. Naskah Raffles 18:
“…maka fakir karanglah hikayat ini kama sami’tu min
jaddi wa’abi dan fakir himpunkan daripada segala riwayat orang tuha-tuha dahulu
kala, supaya akan menyukakan duli hadhrati baginda. Maka fakir namai
hikayat ini Sulalatus Salatin, yakni peraturan segala raja-raja…”
Namun, dalam penulisan ini, penulis akan menggunakan
naskah Sejarah Melayu edisi W.G. Shellabear (1896) yang telah ditulis dalam
tulisan rumi pada tahun (1898) yang mengandungi 34 cerita dan diterbitkan oleh
Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd untuk menganalisis penggunaan kata, ayat,
tatabahasa dan bahasa lain yang terdapat di dalam karya tersebut.
Tun Seri Lanang iaitu Bendahara
Paduka Raja negeri Melaka pada masa itu, dipercayai merupakan pengarang Sejarah
Melayu. Tun Seri Lanang adalah dari keturunan Bendahara Melaka dan Johor. Dalam
hal ini Winstedt berpendapat bahawa pengarang Sejarah Melayu yang sebenar
tentunya seorang yang rapat dengan golongan istana yang tahu faham akan segala
peristiwa yang berlaku di sekitar istana. Justeru, beliau menulis sejarah
Melayu ini untuk menunjukkan keistemewaan raja-raja Melayu ketika itu. Selain
itu, pengarangnya juga sudah tentu membaca buku-buku hikayat dan seorang yang
mempunyai kefahaman tentang bahasa Arab, Parsi, Jawa dan sedikit bahasa
Portugis juga Tamil.
Nama Tun Seri Lanang yang sebenarnya
ialah Tun Muhammad, Paduka Raja gelaran pembesar Negara yang diterimanya
daripada Sultan. Jurai keturunan Tun Seri Lanang seperti yang terdapat di dalam
buku Sejarah Melayu edisi Shellabear adalah seperti berikut:
“…Tun Muhammad
namanya, Tun Seri Lanang timang-timangnya, Paduka Raja gelarannya Bendahara,
anak Orang Kaya Paduka Raja, cucu Bendahara Seri Maharaja, cicit Bendahara Tun
Nara Wangsa, piut Bendahara Seri Maharaja, anak Seri Nara Diraja Tun Ali, anak
baginda Mani Purindan, qaddasa illahu Sirrahum, Melayu bangsanya dari Bukit
Siguntang Mahameru, Malakat negerinya, Batu Sawar daru l-salam…”
Namun, mengikut kajian Ismail Hussein, Tun Seri Lanang bukan pengarang
Sejarah Melayu, beliau cuma menyalin dan memperbaiki karangan aslinya yang
dibawa dari Goa kerana terdapat naskah-naskah Sejarah Melayu yang lebih tua
serta membuktikan kebenaran tersebut.
1.1
KANDUNGAN
SEJARAH MELAYU
Teks Sejarah Melayu
terbahagi kepada tiga bahagian iaitu mukadimah, kandungan isi dan penutup.
Dalam naskah edisi Shellabear mengandungi tiga puluh empat (34) cerita atau
bab.
(Rujuk Lampiran 1)
1.2
STRUKTUR
SEJARAH MELAYU
Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Mustafa Mohd
Isa (1999), beliau menyatakan bahawa Sejarah Melayu dapat juga dihuraikan
sejarah negeri Melaka menurut pola penceritaan berdasarkan struktur ceritanya.
Dari cerita 1-10 pengenalan ke arah pembukaan negeri Melaka. Dalam
cerita-cerita itu telah dikisahkan asal usul raja-raja yang akan menjadi raja
Melaka iaitu bermula daripada zuriat Iskandar Zulkarnain hingga Raja Iskandar
Syah raja yang berakhir di Singapura dan raja pertama di Melaka.
Mulai dari cerita yang ke 11 hingga
cerita yang ke 12 berkaitan dengan pembukaan dan perkembangan Melaka. Ceritanya
mengandungi kisah negeri Melaka dibuka dan kisah Nabi Muhamad s.a.w
mengislamkan Raja Kecil Besar yang kemudian bergelar Sultan Muhamad Syah.
Zaman kegemilangan Melaka mulai
cerita 13-26.21 “wasiat Bendahara Paduka Raja”. Dalam zaman kegemilangan ini
Melaka telah bersahabat dengan negeri-negeri Melayu yang menjadi jirannya,
melalui penaklukan atau perkahwinan, bersahabat dengan Siam selepas Siam gagal
menakluki Melaka dan telah bersahabat dengan negeri China selepas raja China
terkena tulah disembah oleh Raja Melaka. Pada zaman keagungan Melaka, ia telah
diperintah oleh tiga orang Sultan iaitu Sultan Mudzaffar Syah, Sultan Mansur
Syah dan Sultan Alauddin Riayat Syah. Manakala Bendaharanya ialah Tun Perak
yang bergelar Bendahara Paduka Raja, Laksamananya ialah Hang Tuah dan
Temenggungnya ialah Seri Maharaja.
Manakala zaman Melaka menuju
keruntuhan pula bermula dari cerita 26.22-33.22. Negeri itu sedang menuju
keruntuhan kerana moral rajanya iaitu Sultan Mahmud amat rendah. Baginda
terlibat dengan berbagai-bagai skandal seks dan melakukan kezaliman dan
kekejaman dengan sewenang-wenangnya. Bendahara Seri Maharaja asyik dengan kekayaannya
dan orang-orang Temenggung melakukan penganiayaan kepada peniaga-peniaga
sebagai helah mendapatkan rasuah. Keruntuhan moral raja dan pembesar-pembesar
Melaka ini memuncak apabila Sultan Mahmud membunuh Bendahara Seri Maharaja,
Seri Nara Diraja, Tun Hasan Temenggung dan Tun Ali suami Tun Fatimah kerana
mendengar fitnah kononnya Bendahara hendak menderhaka. Dengan kematian
Bendahara tersebut, negeri Melaka tidak mempunyai pembesar yang bijaksana yang
dapat menjalankan pentadbiran negeri dengan baik dan cekap.
Melaka dikalahkan oleh Feringgi dari
cerita 33.23-34.3. Melaka berada dalam keadaan yang amat lemah. Sultan Mahmud
sangat menyesal kerana membunuh Bendahara Seri Maharaja yang tidak bersalah. Ia
turun takhta dan melarikan diri tinggal di Ulu Melaka. Melaka pula diperintah
oleh Sultan Ahmad dan Bendahara Tepuk yang hanya gagah makan nasi. Dalam
suasana Melaka yang daif itu, dengan mudah sahaja Feringgi dapat
mengalahkannya. Sejak mengalami kekalahan, Melaka kehilangan kuasa
kesultanannya buat selama-lamanya.
2.0
ANALISIS
PENGGUNAAN BAHASA DALAM SEJARAH MELAYU
Bahasa ialah satu kaedah yang bersifat naluri untuk
menyampaikan idea, emosi dan kemahuan melalui simbol-simbol yang dilahirkan
dengan sengaja atau sedar (Sapir, 1921). Bahasa juga ialah satu sistem lambang
pertuturan yang arbitrari, digunakan oleh ahli-ahli masyarakat untuk
berkomunikasi (Bloch & Trager, 1942). Manakala Hall menyatakan bahawa
bahasa ialah satu institusi untuk manusia berkomunikasi dan berinteraksi
melalui simbol-simbol lisan pendengaran yang arbitrari mengikut tabita (Hall,
R. A, 1968).
Selain itu, menurut Nik
Safiah Karim (1996) bahasa terdiri daripada kumpulan ayat yang tidak terbilang
jumlahnya. Chomsky mendefinisikan bahasa sebagai suatu set ayat (finit atau infinit) dan setiap satu set
ini mempunyai had panjang dan tersusun dengan satu set unsur yang terhad
(Chomsky, 1957). Daripada definisi-definisi bahasa di atas, kita dapat
membuat kesimpulan bahawa bahasa
mempunyai ciri-ciri seperti :
a)
Bahasa
mempunyai satu sistem
b)
Bahasa
adalah lambang-lambang
c)
Bahasa
adalah bunyi/ujaran
d)
Bahasa
bersifat arbitrari
e)
Bahasa
digunakan oleh anggota untuk berhubung
f)
Bahasa
perlu dipelajari
2.1
BAHASA
MELAYU KLASIK
Bahasa Melayu yang
digunakan dalam Sejarah Melayu ini, dikategorikan sebagai bahasa Melayu klasik
yang pernah digunakan atau dituturkan oleh sekelompok masyarakat pada suatu
ketika dulu. Oleh kerana bahasa mempunyai sifat dan cirinya tersendiri, ia juga
turut berkembang mengikut peredaran zaman dan tahap kemajuan sesebuah
masyarakat. Namun, bahasa Melayu mempunyai sifat terbuka dan telah menerima
banyak perubahan terutama dari segi kosa kata. Ciri-ciri bahasa Melayu klasik
ialah :
1.
Teks
asal ditulis dalam tulisan Jawi
2.
Tidak
menggunakan tanda bacaan, tidak menggunakan perenggan
3.
Banyak
menggunakan struktur ayat pasif
4.
Terdapat
penggunaan kata praklausa atau pembuka ayat yang tidak digunakan lagi dalam
bahasa moden seperti arakian, hatta, kalakian, empunya, persetua dan lain-lain.
5.
Mengandungi
kosa kata bahasa istana
2.2
PENGGUNAAN
KATA DALAM SEJARAH MELAYU
Perkataan merupakan satu unit ujaran yang bebas dan
mengandungi makna, yang terdiri daripada satu gabungan beberapa bentuk bunyi
bahasa. Perkataan mempunyai
beberapa bentuk iaitu kata tunggal, kata terbitan, kata majmuk dan kata ganda.
Penggolongan kata menurut Nik Safiah Karim et
al (1996) terbahagi kepada kata nama, kata kerja, kata adjektif dan kata
tugas.
Leksikon bahasa Melayu penuh dengan berbagai-bagai jenis perkataan, seperti
kata warisan, kata pinjaman atau kata serapan, kata slanga, kata basahan dan
istilah. Menurut Asmah Hj Omar (1991), perbendaharaan kata Melayu asli terdiri
daripada tiga subkategori iaitu kata Melayu Am, kata Melayu dialek dan kata
Melayu usang atau arkaik. Ahmad Ramizu Abdullah (1998) mentakrifkan kata arkaik
dalam bahasa Melayu sebagai “kata-kata Melayu yang jarang ataupun tidak biasa
lagi digunakan pada hari ini. Hal ini bermakna penggunaannya semakin
usang. Namun begitu penggunaannya begitu
ketara dalam teks Sejarah Melayu . Misalnya, kata seperti :
ayapan – makanan dan
minuman
bahara – sejenis timangan
junun – gila
leler – tidak senonoh
natar –warna dasar pada
kain
pacal – hamba
senda – saya
tagar – guruh
wardi – perintah
cepiau – topi
jemah – nanti
waad – janji
azmat – hebat
selasar – serambi
ahmak – bodoh
Tetapi kini, kebanyakan kata ini tidak lagi digunakan
dalam pertuturan atau tulisan bahasa Melayu baku. Ini mungkin disebabkan bahasa
itu sendiri yang mengalami perubahan yang pesat seiring dengan zaman. Namun,
kata arkaik akan terus hidup dalam penggunaan yang terhad oleh golongan istana.
Justeru selagi ada golongan istana, selagi itulah akan terpelihara kota kata
arkaik daripada pupus akibat ditelan zaman.
Penggunaan kata dalam Sejarah Melayu juga mengandungi kata pinjaman
daripada bahasa Sanskrit, Arab, Parsi, Jawa. Hal ini terjadi disebabkan bahasa
Melayu pernah bertembung dengan beberapa budaya agung seperti budaya Arab,
India dan China pada zaman dahulu. Dengan menerima pengaruh luar dan peradaban
asing, bahasa Melayu telah menambahkan perbendaharaan kata Melayu. Contohnya
adalah seperti berikut:
Sanskrit
– adikara, adi, jaksa, rajaduta,
mahaduta, perwara
Arab – ikhwan, munajat,
takwil, wardi, iktikad tuhfat dan zulmat, maulana, sayyid,
makhdum dan kadi.
Parsi
– nobat, lasykar, darwish, sanbal,
Jawa- adipati, kedayan,
pangeran, manira, kula, sandal, sinda, sampean,
Manda
Selain itu bahasa yang digunakan dalam Sejarah Melayu ini merupakan bahasa
tinggi dan kebanyakan cerita adalah berkaitan dengan golongan istana dan
bangsawan. Pengarang banyak menggunakan bahasa istana atau bahasa diraja. Kata
ganti nama diri pertama, kedua dan ketika yang biasa digunakan dalam bahasa
Melayu adalah seperti aku, saya, kami, awak, engkau, kamu. Dalam bahasa Melayu,
penggunaan kata ganti nama diri berkait rapat dengan bentuk panggilan. Walau
bagaimanapun penggunaan kata ganti nama di atas jarang digunakan dalam teks
Sejarah Melayu ini.
Berdasarkan analisis yang dijalankan, teks Sejarah Melayu merupakan teks
yang tinggi nilai bahasanya. Penggunaan bahasa istana banyak digunakan oleh
pengarang. Bahasa istana ialah bahasa yang digunakan dalam komunikasi yang
melibatkan sekurang-kurangnya salah satu pihak terdiri daripada keluarga
diraja. Bahasa istana ialah bahasa yang halus dan digunakan dengan sopan santun
dan adab tertib tanpa mengira keadaan. Penggunaan kata ganti nama diri dalam
bahasa istana terbahagi kepada dua kategori iaitu kata kekeluargaan dan kata
ganti nama diri. Berikut merupakan contoh kata kekeluargaan dan kata ganti nama
diri yang terdapat dalam Sejarah Melayu:
Kata kekeluargaan :
“Syahdan, berapa
lamanya, maka Sultan Malikut Tahir pun geringlah. Maka baginda berwasiat pada anakanda
baginda Sultan Ahmad, katanya,’Hai anakku, dan cahaya mataku, dan buah
hatiku, hendaklah jangan engkau melalui sembah hambamu yang tua-tua pada barang
suatu pekerjaan; hendaklah engkau mesyuarat dengan segala menterimu; dan jangan
segera engkau menggerakkan hati hambamu; dan hendaklah engkau perbanyak sabar
pada segala pekerjaan yang keji; dan jangan engkau peringankan ibadatmu akan
Allah subhanahu wataala; dan jangan engkau ambil hak segala manusia dengan
tiada sebenarnya. Maka Sultan Ahmad pun menangis menengar wasiat ayahanda baginda
itu. Maka baginda pun mangkatlah. Maka ditanamkan orang hampir masjid. Maka
berapa lamanya Sultan Ahmad di atas kerajaan.”(halaman 50)
Kata ganti nama diri:
“ Hatta, maka
baginda pun terus pada sebuah rumah seorang perempuan tua. Maka Maharaja Dewa
Sura pun menyuruh minta nasi pada perempuan tua itu. Maka kata perempuan tua
itu,’ Tuanku, di mana akan hamba beroleh nasi kerana hamba orang
miskin? Biarlah hamba randaukan dahulu sayur mayor, nantilah hamba mencari
anak-anak ikan.”(halaman 79).
2.3
PENGGUNAAN
AYAT DALAM SEJARAH MELAYU
Dalam konteks Sejarah Melayu struktur ayat dalam
teks tersebut berbeza dengan struktur ayat yang digunakan pada masa kini. Penggunaan ayat yang panjang, yang
disambung dengan berbagai-bagai kata hubung atau tanda baca ialah salah satu
ciri laras bahasa Melayu lama. Misalnya:
“Setelah Sultan Mahmud Syah mendengar sembah
bendahara dan segala orang besar-besar itu, maka terlalu sukacita baginda,
seraya meraih leher paduka ananda baginda, dipeluk dicium baginda seraya
bertitah ‘Hai anakku, dan cahaya mataku, engkau kerajaan, hendaklah bendahara
dan sekalian hulubalang; sangat-sangat adil saksama pada hukum atas bala
tenteramu.Jangan engkau dengar-dengaran barang sembah orang yang tiada dengan
sebenarnya; sangat-sangat ampun periksamu akan mereka itu sekalian kerana ia
bernaung kepada keadilan dan kemurahanmu; dan jangan taksir daripada menafahus
dan memeriksai atas rakyatmu, supaya sentosa kerajaan engkau. Maka Sultan Muda
pun terlalu sangat baginda menangis di atas ribaan paduka ayahanda baginda”.
(halaman 219)
Ayat yang panjang
digunakan untuk menceritakan kejadian yang berlaku sebelum pemergian Sultan
Mahmud Syah yang kembali ke rahmatullah. Pengarang menukilkan nasihat-nasihat
dan pesanan terakhir untuk anakandanya supaya dapat memerintah dengan
adil. Penggunaan struktur pasif sering
digunakan dalam teks-teks karya klasik ini termasuklah Sejarah Melayu.
Dalam Sejarah Melayu
terdapat banyak surat kiriman antara raja Melaka dan raja-raja Negara jiran dan
Negara-negara besar yang lain seperti Majapahit, Siam dan China. Pengarang
surat-surat itu ialah Bendahara Melaka. Teknik penyampaian cerita melalui
bentuk surat kiriman yang digunakan oleh pengarang membuktikan bahawa pengarang
merupakan orang yang berkebolehan dan mempunyai ilmu dalam bidang bahasa. Dalam
surat kiriman itu pengarang menggunakan ayat bahasa Melayu dengan baik
berdasarkan gaya penulisan surat kiriman yang beradat dan menarik. Misalnya surat dari Temenggong Seri Udana kepada Sultan
Mahmud Syah :
“Patik pacal yang
tua, dianugerahi nama Temenggong Seri Udana, lagi dijadikan panglima, empunya
sembah ke bawah Duli Yang Dipertuan yang mulia. Barang maklumlah Duli Yang
Dipertuan, inilah banyak bilangannya harta hamba sahaya patik itu yang
disuratkan tiga hari tiga malam, pertama-tama harta patik itu talam tiada
berbibir lagi pasuk satu, dan bokor pecah alas ternang Pahang sumbing satu, dan
pinggan retak China satu, dan mangkuk retak satu, dan piring karang satu, dan
periuk tembaga satu putus bibirnya, dan belanga Keling tembaga satu; dan budak
tiga orang-seorang Si Berkat namanya, berkayuh di haluan, lagi membawa pengudat.
Itulah banyak bilangan harta dan hamba sahaya patik itu. Syahdan, akan patik
ini tiadalah mengadap ke bawah duli Yang Dipertuan lagi insya Allah taala,
jikalau Kota Kara alah, patik itu matilah.(halaman 12)
Isi kandungan surat ini mengandungi sindiran yang tajam. Temenggong Seri
Udana menyindir Sultan Mahmud yang tidak memberikan daerah untuk dia
mendapatkan harta sehingga dia menjadi pembesar yang paling miskin. Sebagai
protes terhadap perbuatan Sultan Mahmud itu, Seri Udana enggan mengadap Sultan.
2.4
TATABAHASA
DALAM SEJARAH MELAYU
Tatabahasa atau nahu adalah terjemahan daripada kata
‘grammar’. Perkataan ‘grammar’ berasal daripada bahasa Greek,
yang makna asalnya ialah ‘satu seni bacaan dan penulisan’. Arbak Othman (1981)
menyatakan ciri-ciri bahasa Melayu yang teratur dan kemas dipanggil oleh
ahli-ahli bahasa sebagai sistem yang berperaturan. Peraturan-peraturan sistem
pengucapan inilah dikatakan sebagai tatabahasa. Terdapat beberapa jenis
tatabahasa berdasarkan konsep dan cirinya iaitu tatabahasa sejarawi, tatabahasa
tradisional, tatabahasa struktural atau tatabahasa deskriptif dan tatabahasa
transformasi generatif. Unit-unit bahasa dalam analisis tatabahasa terdiri
daripada perkataan, frasa, klausa dan ayat. Tatabahasa merangkumi aspek
morfologi dan sintaksis.
Sejarah
Melayu boleh dikategorikan sebagai tatabahasa sejarawi kerana penelitian yang
dilakukan dengan melihat perubahan yang berlaku pada sesuatu bahasa daripada
pelbagai aspek seperti struktur, perbendaharaan kata, ejaan di samping membincangkan
sebab dan akibat perubahan-perubahan itu. Dalam konteks Sejarah Melayu struktur
ayat dalam teks tersebut berbeza dengan struktur ayat yang digunakan pada masa
kini.
Morfologi ialah bidang
ilmu bahasa yang mengkaji struktur kata, bentuk kata dan penggolongan kata.
Proses pembentukan kata dalam bahasa Melayu terdapat empat cara pembentukan
kata iaitu pengimbuhan, penggandaan, pemajmukan dan pengakroniman. Proses pengimbuhan merupakan proses utama pembentukan
kata dalam Sejarah Melayu. Ciri sesuatu kata boleh menerima imbuhan per- dan
ber- bukanlah merupakan ciri-ciri bahasa Melayu moden. Pengimbuhan per- dan
ber- dengan makna yang sama jelas memperlihatkan ciri-ciri bahasa Melayu
klasik. Bentuk yang dilihat dalam pengimbuhan ini menunjukkan bahawa bahasa
dalam Sejarah Melayu adalah dalam proses transisi, iaitu daripada bentuk klasik
perlahan-lahan akan berubah kepada bentuk bahasa Melayu moden. Berikut
merupakan contoh imbuhan per- dan ber- yang didapati dalam teks Sejarah Melayu:
Per-
|
Ber-
|
Makna
|
(di)perbuat(kan/lah/nya)
|
berbuat(lah)
|
membuat
|
pertuan(kan)
|
bertuan(kan)
|
memilih seseorang sebagai tuan
|
(di)permain(lah)
|
bermain
|
bermain
|
dipersalin(nya)
|
bersalin
|
menukar pakaian
|
diperhamba(lah)
|
berhamba
|
menjadi hamba
|
dipersembah(kan)
|
bersembah(kan)
|
menunjukkan
|
diperisteri
|
beristeri(kan)
|
menjadikan isteri
|
diperkhabar(kan)
|
berkhabar(kan)
|
memberi khabar
|
Seterusnya penggandaan
dalam teks Sejarah Melayu juga memainkan peranan yang penting dalam penceritaan
peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam masyarakt Melayu. Dua bentuk penggandaan
yang terdapat dalam Sejarah Melayu ialah penggandaan penuh dan penggandaan
berentak. Penggandaan penuh dibahagikan kepada penggandaan penuh berimbuhan dan
kata ganda penuh tak imbuhan. Antaranya yang terdapat dalam teks ialah :
(a) Penggandaan
penuh
- Penggandaan
penuh berimbuhan : bau-bauan,
beramuk-amukan, diberani-beranikan, sebaik-baik, sehari-hari, berseru-seru,
dimasuk-masukkan, berjaga-jaga, menjerit-jerit, berkata-kata,
bertembak-tembakan, beribu-ribu, berkasih-kasihan, bunyi-bunyian, adap-adapan,
berang-menyeberang, berselang-selang, berkata-kata, bersama-sama,
mudah-mudahan.
- Penggandaan
penuh tak imbuhan : raja-raja, muda-muda,
besar-besar, biri-biri, baik-baik, kadang-kadang, dayang-dayang, laki-laki,
kata-kata, kaya-kaya, naga-naga, pegawai-pegawai, wazir-wazir, menteri-menteri,
selaku-selaku, ari-ari,tuan-tuan, patik-patik, indah-indah, barang-barang.
(b) Penggandaan
berentak
Misalnya
: Cerai-berai, sayur-mayur,
gelang-gemilang, rujung-kayang, gegak-gempita
Proses pemajmukan
dalam Sejarah Melayu terdapat dua bentuk iaitu satu ditulis terpisah dan satu
lagi dirapatkan. Antara kata-kata
yang dirapatkan :
Dukacita Sukacita Jurubahasa Orangtua
Hulubalang Bijaksana Singgahsana Orangkaya
Manakala contoh kata-kata majmuk
yang terpisah :
Anak
cucu Dahulu
kala Pecah
belah
Tanah
besar Tuan hamba Tempik
sorak
Oleh yang demikian, dapatlah dikatakan bahawa proses pengimbuhan merupakan
proses utama dalam pembentukan kata Sejarah Melayu edisi Shellebear. Proses ini
diikuti dengan proses pemajmukan dan seterusnya proses penggandaan
Sintaksis pula merupakan ilmu bahasa yang mengkaji proses
pembinaan ayat. Sintaksis juga membawa maksud bidang yang mengkaji hukum atau
rumus tatabahasa yang mendasari kaedah penggabungan dan penyusunan perkataan
atau kelompok perkataan untuk membentuk ayat dalam sesuatu bahasa.
Ayat merupakan unit pengucapan yang paling tinggi letaknya dalam susunan
tatabahasa dan mengandungi makna yang lengkap. Ayat mengandungi unsur klausa, klausa terbentuk daripada
frasa dan frasa terdiri daripada perkataan. (Nik Safiah Karim, 1996). Za’ba
(1953) pula mendefinisikan ayat itu ialah apa-apa susunan perkataan yang cukup
memberi faham, terjadi daripada benda dan cerita dari hal benda itu
Apabila membincangkan jenis ayat dalam Sejarah Melayu, Awang Sariyan
menyatakan bahawa Sejarah Melayu atau Sulalat-us-Salatin mempunyai
kecenderungan menggunakan ayat majmuk lebih banyak daripada ayat mudah dan ayat
transfomasi satu dasar” (Kang Kok Sok, 1995)
Berdasarkan Tatabahasa Dewan Edisi Baharu (1996) ayat majmuk terbahagi
kepada tiga iaitu ayat majmuk gabungan, ayat majmuk pancangan dan ayat majmuk
campuran. Dalam Sejarah Melayu terdapat dua jenis ayat majmuk gabungan iaitu
ayat majmuk gabungan yang hadir secara bersendirian dan ayat majmuk gabungan
yang hadir dalam konteks ayat majmuk campuran. Dalam Sejarah Melayu terdapat
ayat majmuk gabungan iaitu ayat yang terdiri daripada dua ayat atau lebih yang
disambung dengan kata-kata hubung dan,
lalu, serta, lagi dan tetapi. Contoh
ayat:
“Maka puan dan
segala alat kerajaan dan gendang semuanya diarak dahulu ke masjid”
(halaman 60)
“Maka baginda pun
menganugerah Tun Telanai dan Menteri Jana Putra dengan selengkapnya serta
puji baginda akan Menteri Jana Putra itu. (halaman 97)
“Adapun akan Tun
Kudu itu diperisteri Duli Yang Dipertuan terlalu baik rupanya, tetapi
matanya ada juling sedikit” (halaman 70)
“Setelah hari raya
kecil atau besar, maka Bendahara dan segala orang besar-besar masuk berkampung
ke dalam” (halaman 60)
Seterusnya ayat majmuk pancangan ialah binaan yang terdiri daripada satu
ayat utama atau ayat induk dan satu atau beberapa ayat kecil lain yang
dipancangkan dalam ayat induk dan menjadi sebahagian daripada ayat induk itu (Nik Safiah Karim et al. 1996). Dalam
bahasa Melayu terdapat tiga jenis ayat pancangan yang ditentukan oleh struktur
dan fungsi tiap-tiap ayat yang dipancangkan itu iaitu ayat majmuk pancangan
relatif, ayat majmuk pancangan komplemen
dan ayat majmuk pancangan keterangan.
Ayat majmuk pancangan relatif tidak banyak terdapat dalam
Sejarah Melayu. Manakala ayat majmuk pancangan komplemen ditandai kata hubung
bahawa dan untuk. Terdapat satu ayat induk dan ayat kecil yang dinamakan ayat
komplemen. Dalam Sejarah Melayu ayat komplemen merupakan ayat pancangan yang
lebih kerap kehadirannya berbanding ayat majmuk pancangan relatif. Ayat
komplemen FN dan FK digunakan dalam teks Sejarah Melayu. Misalnya ayat
komplemen FK Tak Transitif:
“Maka
Patih Aria Gajah Mada pun bermohonlah keluar”. (halaman 85)
Ayat di atas telah
mengalami pengguguran kata komplemen untuk. Stuktur dasarnya ialah:
“Maka Patih Gajah Mada pun bermohonlah [untuk] Patih Aria
Gajah Mada keluar”. (halaman 85)
Manakala ayat komplemen FN objek
yang berstruktur pasif. Terdapat ayat
komplemen FN objek dalam Sejarah Melayu iaitu ayat komplemen FN objek yang
mengikuti kata kerja transitif secara langsung. Contoh ayat:
(a)
“Maka Maharaja Dewa Sura pun [menyuruh] KK [minta nasi
pada perempuan tua itu.]” A1
(haalman 75)
Struktur dasar ayat
tersebut ialah :
(b)
“Maka Maharaja Dewa Sura pun [menyuruh] KK [supaya[ FN
minta nasi pada perempuan tua itu. ]” A2
Transformasi
pengguguran unsur sama, iaitu FN dalam A2 menghasilkan struktur peralihan yang
berikut :
(c)
“Maka Maharaja Dewa Sura pun [menyuruh] KK FN [supaya [ minta nasi pada perempuan tua itu.
]” A2
Kemudian berlaku transformasi
pengguguran FN objek A1. Kata komplemen supaya
juga digugurkan kerana tanpa
kehadirannya, ayat c tetap gramatis dan utuh maknanya. Dengan ini, terhasillah
struktur permukaan sebagaimana yang ada
pada ayat a. Penggguguran FN objek A1 membolehkan ayat komplemen berfungsi
sebagai objek langsung kepada Kata kerja transitif ayat induk.
Oleh yang demikian, dapatlah
dikatakan bahawa pengarang mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam bahasa
Melayu. Ayat yang gramatis, indah dan mempunyai struktur bahasa yang baik
membuatkan pembaca bersama-sama menghayati peristiwa-peristiwa yang terdapat
dalam Sejarah Melayu.
2.5
PENGARUH BAHASA LAIN DALAM SEJARAH MELAYU
“Sastera di dalam
bahasa Melayu ini amatlah cosmopolitan sifat-nya, iani adalah bayangan daripada
sifat cosmopolitan Selat Melaka itu sendiri …Sastera Melayu lama ini adalah
segala-galanya tetapi bukan Melayu! Sastera Melayu lama, adalah campuran nikmat
berbagai penyesuaian dan pengaruh daripada sastera India, Parsi, Arab dan
Jawa…” (Ismail Hussen, 1974)
Dalam konteks zaman, Sejarah Melayu menjadi salah satu teks klasik yang
mengandungi pengaruh bahasa lain antaranya bahasa Arab, bahasa Parsi, bahasa
Sanskrit, bahasa Siam dan bahasa Jawa. Pengarang Sejarah Melayu memasukkan
banyak kata-kata dan bidalan asing di dalam teks Sejarah Melayu
Apabila diteliti bahasa dalam Sejarah Melayu, kita dapati bahawa pengarang
Sejarah Melayu adalah seorang yang mahir dalam bahasa Arab. Dengan demikian
beliau dapat menggunakan sumber-sumber yang ditulis dalam bahasa Arab daripada
pedagang-pedagang atau mubaligh-mubaligh yang datang dari Arab dan India. Ini
terbukti apabila pengarang dengan mudah membawa petikan-petikan daripada
Al-Quran, hadis dan berbagai-bagai lagi kitab Arab. Pengarang Sejarah Melayu
juga tentunya seorang yang mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam bidang agama
Islam.
Mukadimah Sejarah Melayu mengandungi pernyataan berselang seli dalam bahasa
Arab dan bahasa Melayu yang memuji Allah S.W.T dan menegaskan kekuasaan-Nya,
serta menyatakan kisah permulaan penciptaan makhluk. Contoh petikan adalah
seperti berikut:
Bi-‘smillahi’r-rahmani’r-rahim
AL-HAMDU
li’llahi’l-ladzi la ilaha illa huwa, wa kana fi’l-azali wa la shay’a ma’ahu.
Segala puji-pujian bagi Allah Tuhan yang tiada Tuhan hanya Ia, dan adalah Ia
pada azal, tiada sesuatu juapun sertaNya. Wa huwa ‘I-abadiyyu ‘I-sarmadiyyu wa
la shay’a ba’dahu. Thumma khalaqa’l
khala’iqa wa la hajata lahu. Dan
ialah Tuhan yang abadi, lagi sentiasa adanya, dan tiadanya, dan tiada hajat
bagiNya. Wa lamma arada ishara rub-buiyyatihi fa-khalaqa nura habihi; wa min
dzalika ‘l-nuri khalaqa ‘l-anbiya’s wa fara’a rutbatahu. Maka tatkala Ia hendak
menyatakan ketahuannya, maka dijadikanNya nur kekasihNya, dan daripada nur
itulah dijadikan segala anbiak, dan diperangkatnya martabatnya…” (halaman 1)
Maka fakir namai hikayat itu Sulalatu ‘l-Salatin, yakni
peraturan segala raja-raja. Hadzihi duraru ‘l-lakhbar wa ghuraru ‘l-amthal,
inilah mutia segala cetera dan cahaya segala peri umpamaan. Maka barangsiapa
membaca dia jangan dibicarakan dengan sempurna bicara; kerana hikayat ini tahu
kamu akan perkataan sabda Nabi Salla ‘llahu; yakni bicarakan olehmu pada segala
kebesaran Allah, dan jangan kamu fikirkan pada dzat Allah.(halaman 3)
Penggunaan bahasa Arab
mendominasi keseluruhan teks Sejarah Melayu. Syair Arab juga terdapat dalam
cetera yang ketigapuluh tiga apabila Sultan melihat rupa Tun Fatimah, baginda
terpikat akannya. Syair itu berbunyi berikut:
“Ma yarji’u ‘t-tarfu ‘anha ‘inda ru’ yatiha, Hatta yu ‘adu ilaiha ‘t-tarfu musytaqan” (Maksudnya
: Yakni tiada akan berkelip kelopak mata, makin bertambah-tambah dendam jua,
adanya). (halaman 189)
Pengaruh Parsi mula
merebak dalam masyarakat Melayu terutama dalam soal penghidupan, adat istiadat
raja-raja Melayu, bahasa dan juga agama. Keadaan ini terbukti apabila banyak
hasil kesusasteraan disadur dari cerita-cerita parsi. Dalam istiadat raja-raja
Melayu, semenjak Sultan Iskandar Shah hinggalah ke zaman kini, raja-raja Melayu
masih mengekalkan gelaran “Shah” suatu gelaran yang berasal dari Parsi.
Antara perkataan-perkataan Parsi
yang digunakan ialah istana, dewan,
bakhshish, lashkar, shahbandar, nobat (perkataan Parsi nau-bat),
termasuklah juga alat-alat nobat seperti nafiri
dan rebab ialah daripada bahasa
Parsi. Selain itu beberapa perkataan Parsi yang masih kekal sehingga kini
seperti saudagar, nakhoda, kelasi, gandum, anggur, badam dan nama
jenis-jenis senjata seperti chokmar,
khanjar dan samsir.
Aliran gaya karangan Parsi pada
kesusasteraan Melayu juga boleh diperhatikan pada permulaan buku Sejarah Melayu
naskhah Shellabear yang bercorak atau mencontohi aliran bentuk Mathnawi
(Mesnewi), sejenis syair Parsi yang ditujukan bagi memuji-muji Allah dan
rasulnya sebagai mukadimah. Kemudian diikuti dengan menyebut salasilah
keturunan orang besar, lazimnya sultan yang menghuraikan punca mengapa karya
itu dihasilkan, sama ada dorongan permintaan atau kehendak seorang sahabat.
Permulaan kata dalam buku Sejarah Melayu, dimulai dengan pelbagai pujian bagi
Allah dan Rasulnya dalam bahasa Arab dan terjemahannya dalam bahasa Melayu.
Shelleaber menulis demikian:
“…pada suatu masa
bahwa fakir duduk pada suatu majlis dengan orang besar, terlebih mulianya dan
terlebih besar martabatnya daripada yang lain, maka berkata ia kepada fakir, “Hamba dengar ada
hikayat Melayu dibawa oleh orang dari Goa; barang kita perbaiki kiranya dengan
istiadat-nya supaya diketahui oleh segala anak cucu kita yang kemudian daripada
kita, dan boleh diingatkannya oleh segala mereka itu, syahdan adalah beroleh
faedah ia daripadanya.”(halaman 2)
Setelah itu
barulah pengarang memperkenalkan namanya dengan berkata :
“ Setelah fakir
mendengar demikian, jadi beratlah atas anggota faqir alladzi huwa murakkabun ‘ala
‘l-jahli Tun Muhammad namanya, Tun Seri Lanang timang-timangannya, Paduka Raja
gelarannya Bendahara, anak Orang Kaya Paduka Raja…(seterusnya diterangkan susur galur keturunannya
hingga kepada baginda Mani Purindan serta nama negeri asal)(halaman 2)
Kemudian pengarang menerangkan peristiwa yang menguatkan lagi kemahuannya
mengarang buku dengan menyebutkan pula tarikh mengarang, tahun, hari, bahkan
sehingga saat ketikanya:
Demikian katanya: “Tatkala hijratu
‘L-nabiyyi salla ‘llahu ‘alayhi wa sallama, seribu duapuluh satu tahun, kepada
tahun Dal, pada duabelas haribulan Rabbiul-Awwal, kepada hari Khamis, waktu
‘adduha, pada ketika Syamsu, pada zaman kerajaan marhum yang mangkat di Acheh,
Sultan ‘Ala’u ‘d-din Ri’ayah Shah zillu’llahi fi’l-alam, anak Sultani ‘I-ajalli
‘Abd il-Jalil Shah…(seterusnya titisan keturunan baginda sehingga kepada Sultan
Mudzaffar Shah)(halaman 2).
Setelah itu
barulah disebutkan nama orang besar yang ditujukan usahanya itu:
“Sedang baginda
bernegeri di Pasai, dewasa itulah datang Raja Dewa Said kepada hamba Seri Nara
Wangsa yang bernama Tun Bambang, anak Seri Akar Raja Petani, menjunjungkan
titah Yang Dipertuan di Hilir, Sultan ‘Abdullah Ma’ayah Shah, ibni I-Sultani
‘I-ajalla ‘Abdi ‘L-Jalil Syah…”
Demikian bunyi
titah yang maha mulia itu,’Bahwa beta minta perbuatkan hikayat pada Bendahara,
peri peristiwa dan peraturan segala raja-raja Melayu dengan istiadatnya sekali,
supaya diketahui oleh segala anak cucu kita yang kemudian daripada kita,
diingatkannya oleh mereka itu, syahdan beroleh faedahlah ia daripadanya.”
(halaman 2)
Selain bahasa Arab dan bahasa Parsi, pengarang juga menggunakan bahasa Jawa
untuk menceritakan kerajaan Majapahit . Contoh berdasarkan teks adalah seperti
dibawah:
Maka segala anak
periai itupun melawan maka habis mati dibunuh orang, serta mati seorang diberi
orang tahu pada Patih Adam, ‘Pengeran, si anu sampun pejah. Maka sahut Patih
Adam, ‘Dimenei’, ertinya, Biarkanlah.’
Dengan demikian
keempatpuluhnya habis mati dibunuh orang. Maka diberi orang tahu Patih Adam,
sekaliannya, ‘Kabih sampun pejah.’
Maka sahut Patih
Adam, ‘Dimene kang sampun pejah kabih isun putra dalam iki belane sunpadani.
Ertinya, Biarnyalah habis mati semuanya, akan aku anak orang ini pun padalah.’
(halaman159 )
Pengarang juga memasukkan pantun dan nyanyian dalam
bahasa Jawa. Pengarang menggunakan istilah Jawa dalam nama nyanyian dan tarian
Jawa serta alat-alat muzik. Kebolehannya dalam bahasa Jawa diperlihatkan dalam
beberapa ayat yang ditimbulkan untuk mempersendakan wanita-wanita Jawa yang
terpesona dengan ketokohan dan ketampanan Hang Tuah. Contoh pantun Jawa adalah
seperti di bawah:
“Onya suruh tanggapana penglipur; saben dina
katon perandene duka ugi.
Yakni : Ini sirih sambut olehmu, akan penglipur rasa
berahi, sehari-hari dilihat, sungguh demikian pun rindu juga.
Iwer sang rara kabih dene laksamana lumaku-lumaku
penjurit ratu Melayu.
Sabur segala anak dara-dara melihat laksamana berjalan,
hulubalang raja Melaka.”(halaman 88)
Manakala contoh
nyanyian dalam bahasa Jawa adalah seperti berikut:
“Geger wong ing panggung dene Sangka Ningrat teka
penjurit ratu ing Daha.
Ertinya:
Gempar orang di atas panggungan sebab melihat Sangka Ningrat datang itu,
hulubalang ratu Daha.” (halaman 89)
Jadi, daripada
perbincangan yang di atas dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa pengarang
Sejarah Melayu mempunyai kepandaian dalam pelbagai bahasa terutamanya bahasa
Melayu dan bahasa Arab. Ini bertepatan
dengan kata-kata Winstedt (1969) yang mempercayai pengarang Sejarah Melayu
berpengetahuan dalam pelbagai bahasa.
3.0 KESIMPULAN
Daripada
perbincangan yang telah dilakukan ke atas teks Sejarah Melayu ini dapatlah
disimpulkan bahawa bahasa yang diguna amat indah dan memberi kesan yang
mendalam kepada pembaca atas nasihat-nasihat dan cerita-cerita yang boleh
dijadikan teladan. Ini bertepatan dengan pandangan Abdullah Munsyi yang
menyatakan kepentingan Sejarah Melayu bukanlah terletak pada maklumat sejarah
yang terkandung di dalamnya tetapi pada bahasanya yang patut dijadikan contoh
oleh semua orang yang mahu mempelajari bahasa Melayu yang betul dan halus. Tidak hairanlah teks Sejarah Melayu ini telah
dicetak sebanyak tiga kali dan diterbitkan dalam bahasa Inggeris dan Perancis.
Justeru,
Sejarah Melayu dikatakan sebuah karya sastera yang amat termasyhur dalam
kalangan rakyat negara kita. Sejarah
Melayu bukan sahaja berjaya memaparkan sejarah keagungan bangsa Melayu yang
penuh dengan kehebatan dan pencapaian, bahkan berjaya memaparkan penggunaan
bahasa Melayu yang begitu baik dan berkesan.
3.0
REFLEKSI
Pemikiran
reflektif ialah penelitian dan pemahaman yang dilakukan secara aktif,
teliti dan bersungguh terhadap kepercayaan, atau suatu yang didakwa sebagai
pengetahuan (ilmu), berdasarkan asas-asas yang menyokong dakwaan itu serta
terhadap rumusan yang terhasil daripada penelitian tersebut. Terdapat pelbagai
takrifan tentang konsep refleksi seperti yang diberikan oleh tokoh-tokoh
seperti Dewey (1993), Van Manen (1977), Schon (1983) dan Shulman (1987). Fokus
refleksi adalah berkaitan dengan pembelajaran daripada pengalaman, proses yang
dipandukan oleh data yang ada, amalan atau tingkah laku pengajaran, hasil,
akibat, kesan pembelajaran, kepercayaan, pegangan andaian, serta kewajaran dan
kerasionalan.
Refleksi bermula dengan bisikan hati dan rasa. Pada mulanya, apabila
mendengar akan tajuk tugasan ini penulis berbisik di dalam hati, mampukah untuk
melaksanakan tugas ini dalam tempoh masa yang ditetapkan. Ini adalah kerana
penulis merasakan bahawa tentu agak sukar untuk melakukannya kerana Sejarah Melayu
merupakan sebuah karya agung dan warisan cendekia Melayu yang penting. Justeru,
tentu memerlukan masa yang agak lama untuk memahami bahasa yang digunakan dalam
teks Sejarah Melayu tersebut dan menganalisisnya. Namun, apabila penulis mendengar dan melihat
kegigihan dan kesungguhan pensyarah memperjuangkan sastera terutama Sejarah
Melayu, penulis kembali bersemangat untuk menyiapkan tugasan dengan baik dan
dapat memenuhi kehendak pensyarah.
Seterusnya, penulis mula merancang strategi untuk melakukan tugasan.
Pencarian teks utama iaitu Sejarah Melayu edisi Shellabear terbitan Fajar Bakti
bermula. Proses mencari buku dilakukan di Perbadanan Perpustakaan Awam Kedah.
Setelah mendapat teks utama Sejarah Melayu, penulis mencari bahan-bahan yang
boleh dijadikan rujukan untuk memantapkan penulisan ini. Artikel-artikel dan
kajian –kajian mengenai Sejarah Melayu dan bahasa Melayu dibaca dan dianalisis
sebaik mungkin. Penulis menganalisis secara aktif, terarah dan bermatlamat.
Dalam proses ini penulis menitikberatkan penerokaan domain afektif, spiritual
dan pemikiran dalam tindakan untuk mencari kebenaran terhadap ilmu yang
dipelajari.
Proses mencari kebenaran terhadap
ilmu yang dipelajari adalah sesuatu yang sukar. Menurut pandangan penulis, ilmu
merupakan sesuatu yang penting kepada insan yang bernama manusia. Dengan ilmu
seseorang itu akan selamat dalam mengharungi kehidupannya samada di dunia
mahupun di akhirat. Ilmu mengeluarkan seseorang itu daripada kegelapan kepada
cahaya. Di dalam Islam Baginda S.A.W sendiri telah menyebut secara jelas bahawa
kepentingan pembelajaran kepada seseorang itu bukan sekadar sepanjang hayat
malah sehingga ke akhirat dan disediakan syurga kepada penuntut ilmu. Sabda
Rasulullah S.A.W:
Sesiapa yang menempuh sesuatu jalan untuk
menuntut ilmu, Allah akan
Permudahkan kepadanya
jalan menuju ke syurga.
(Riwayat al-Tarmizi, 2007: 9 : 243)
Untuk menyakinkan diri penulis dalam melakukan sesuatu
yang di luar bidang, bukanlah sesuatu yang mudah. Ia mesti bermula dari awal
kehidupan. Ilmu pengetahuan yang ditimba dan pengalaman-pengalaman hidup yang
dilalui banyak membantu proses kehidupan penulis dalam membentuk keyakinan
diri. Keyakinan diri kerana berilmu juga menjadikan seseorang itu boleh dibawa
ketengah ketepi. Dalam peribahasa berbunyi, benih yang baik itu, hanyut ke laut
menjadi pulau, tercampak ke darat menjadi bukit. Ertinya boleh hidup di mana-mana dan ia diperlukan dalam
kehidupan orang lain.
Apabila melakukan tugasan ini, penulis merasakan keterbukaan minda dan
fikiran yang agak ketara kerana sering memikirkan strategi terbaik untuk
menganalisis teks Sejarah Melayu. Dalam hal ini, kesungguhan dan kesabaran amat
diperlukan untuk memahami setiap perkataan dan ayat yang tertera. Ternyata
setiap cerita dari 1-34 mempunyai keistimewaan yang tersendiri dan penulis
dapat memahami dengan baik walaupun
penulis mengambil masa yang agak lama untuk memahami teks ini. Tanggungjawab
yang dipikul sebagai seorang pelajar untuk menyiapkan tugasan yang telah
diamanahkan memberi motivasi yang tinggi kepada penulis.
Hasil daripada refleksi yang didapati oleh penulis ialah kewujudan
kefahaman baru berkaitan isi kandungan Sejarah Melayu yang mengandungi banyak
maklumat tentang perdagangan, sosiobudaya dan sistem politik Kerajaan Melaka
yang ditulis menurut kaca mata orang tempatan serta juga orang istana. Penulis
juga menyedari kepentingan mengkaji
Sejarah Melayu kerana ia merupakan satu sumber yang kaya untuk menggali
pengetahuan kebudayaan masyarakat Melayu. Berdasarkan pandangan sarjana, Mohd
Taib Osman, Sejarah Melayu boleh dianggap sebagai dokumen kebudayaan.
Segala perasaan dan keinsafan menyelubungi penulis kerana pada pandangan
penulis kebanyakan masyarakat kini semakin meminggirkan sastera terutama dalam
mengkaji Sejarah Melayu secara kritis dalam pelbagai aspek. Justeru, secara
tidak langsung ini telah mengubah persepsi penulis bahawa sastera amat perlu
dititik beratkan terutama di kalangan pelajar-pelajar. Terdapat banyak nasihat
dan nilai-nilai moral yang boleh diikuti oleh generasi muda terkandung dalam
Sejarah Melayu. Sesungguhnya, proses menyiapkan tugasan ini member seribu satu
makna kepada penulis. Banyak ilmu yang diperolehi dan dipelajari dari permulaan
sehinggalah selesainya tugasan ini. Pengalaman sebagai pelajar dalam menyiapkan
tugasan Sejarah Melayu ini, adalah kenangan yang terindah dalam hidup penulis.
Disediakan oleh,
……………………………..
(HAMIDAH BINTI AHMAD)
651113-02-5896
RUJUKAN
A. Aziz Deraman. 2001. Bahasa Asas Pembinaan Tamadun
Bangsa. Kuala Lumpur: DBP dan Persatuan Linguistik Malaysia (PLM).
Abdullah Hassan. 1991. Linguistik Am
untuk Guru Bahasa Malaysia. Kuala Lumpur: Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Asmah Haji Omar. 1991. Bahasa Melayu Abad ke-16: Satu Analisis
Berdasarkan Teks Melayu Aqaid
al-Nasafi. Kualau Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Asmah Haji Omar. 1992. Aspek Bahasa dan Kajiannya. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Arbak Othman. 1983. Permulaan
Ilmu Linguistik. Kuala Lumpur: Sarjana Enterprise.
Ahmad Mahmood Musanif. 1992. Pemahaman dan Penghayatan Sejarah Melayu.
Selangor: Masa Enterprise.
Selangor: Masa Enterprise.
Ali Ahmad. 1987. Karya-Karya
Sastera Bercorak Sejarah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Arbai'yah Mohd Noor.2002. Ilmu Sejarah dan Pensejarahan.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Kang Kok Sok. 1995. Gaya
Bahasa Sejarah Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Lyons, John. 1992. Bahasa
dan Linguistik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. (Penterjemah: Ramli
Salleh dan Toh Kim Hoi).
Mangantar Simajuntak. 1982. Aspek Bahasa dan Pengajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Mustafa Mohd Isa. 1999. Kajian Teks Melayu Klasik Terpilih. USM: Utusan Publication &
Distributors Sdn Bhd.
Muhammad Yusuf
Hashim. 1992. Pensejarahan Melayu: Kajian
Tentang Tradisi Sejarah Melayu Nusantara. Kuala Lumpur : DBP.
Munir Ali. 1990.
Kajian Kesusasteraan Melayu Klasik.
Petaling Jaya: Flo Enterprise.
Mohd. Taib Osman. 1965. Kesusasteraan
Melayu Lama. Kuala Lumpur: Penerbitan Federal Berhad.
Noresah Baharom et al. (Ed.). 2005. Kamus Dewan
(edisi ke-5). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Nik Safiah Karim et al. (1996). Tatabahasa Dewan. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Parke, F. 1994. Linguistik
untuk Bukan Ahli Linguistik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
(Penterjemah : Raja Rahawani Raja Mamat).
Shellabear, W.G.
1991. Sejarah Melayu. Petaling Jaya:
Fajar Bakti.
Saussure, F.
1993. Pengantar Linguistik Umum. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka. (Penterjemah: Ajid Che Akob).
Winstedt, A.
1969. A History of Classical Malay
Literature. …..
Zalila Sharif
dan Jamilah Hj Ahmad. 1993. Kesusasteraan Melayu Tradisional. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zulkifley Hamid.
1996. Bahasa: Konsep, Fungsi dan
Penguasaannya oleh Penutur. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
LAMPIRAN
LAMPIRAN 1
KANDUNGAN
SEJARAH MELAYU
Cerita
1
1.1
Raja Iskandar
Zulkarnain mengalahkan Raja Kida Hindi.
1.2
Raja Kida Hindi
masuk Islam syariat Nabi Ibrahim.
1.3
Puteri Syahrul
Bariyah berkahwin dengan Raja Iskandar
1.4
Nabi
Khidzir menikahkan mereka.
1.5
Raja
Iskandar meneruskan penaklukan.
1.6
Puteri Syahrul
Bariyah mendapat anak Raja Aristun Syah.
1.7
Keturunan Raja
Aristun Syah hingga Raja Suran.
1.8
Raja Suran menakluk
Gangga Negara dan Ganggayu.
1.9
Helah
Raja China mengelak daripada serangan Raja Suran.
1.10
Raja Suran masuk
dalam laut, sampai ke negeri Dika.
1.11
Orang negeri Dika
ialah kaum Bersam rajanya Aftabul Ard
1.12
Raja
Suran berkahwin dengan Putri Mahtabul Bahri.
1.13
Mereka
mendapat tiga orang putera.
Cerita
2
2.1
Negeri
Palembang diperintah oleh Demang Lebar Daun
2.2
Wan
Empuk dan Wan Malini berhuma di Bukit Siguntang
2.3
Putera-putera Raja
Suran dalam laut ialah Nila Pahlawan, Kerisnya Pendita dan Nila Utama
2.4
Raja Aftabul ‘Ard
hantar ketiga-tiga cucunya itu ke dunia
2.5
Anak raja tiga
orang itu naik lembu putih
2.6
Mereka sampai ke
dunia, ke Bukit Siguntang
2.7
Bat
(asal muntah lembu) kahwinkan Wan Empuk dan Wan Malini
2.8
Dengan
Nila Pahlawan dan Kerisyna Pendita
2.9
Nila
Utama (Sang Sapurba) kahwin dengan Wan Sendari
2.10
Wa’ad di antara
Sang Sapurba dan Demang Lebar Daun.
2.11
Sang Sapurba jadi
raja Palembang, Demang Lebar Daun jadi Mangkubumi
2.12
Kanak-kanak
perempuan daripada buih dinamakan Putri Tanjung Buih
2.13
Sang
Sapurba mendapat empat anak yang lelaki bernama
2.14
Sang
Maniaka dan Sang Nila Utama
2.15
Perhubungan di
antara negeri China dan Palembang
2.16
Perhubungan di antara
Majapahit dan Palembang
2.17
Sang
Sapurba melawat Bentan
2.18
Sang
Nila Utama berkahwin dengan Wan Seri Beni (Bentan)
2.19
Sang Nilai Utama
jadi raja Bentan, ia tinggal dengan Demang Lebar Daun (neneknya)
2.20
Sang
Sapurba membunuh ular saktimuna dan menjadi raja Minangkabau.
Cerita
3
3.1 Sang Nila Utama bermain-main ke Tanjung
Bemban
3.2 Dari atas
satu batu ia melihat Temasik
3.3 Dalam
pelayaran ke Temasik, kena rebut, mahkota dibuang ke laut baru selamat
3.4 Di Temasik
mereka melihat Singa
3.5 Sang Nila
Utama namakan Temasik itu Singapura
3.6 Sang Nila Utama jadi raja Singapura
bergelar Seri Tri Buana
Cerita
4
1.1
Sri
Teri Buana kahwinkan anakandanya
1.2
Raja
Kecil Besar dengan Putri Nila Pancadi dari Benua Keling
1.3
Raja Kecil Muda
berkahwin dengan cucu Demang Lebar Daun
1.4
Sri
Teri Buana mangkat
1.5
Raja
Kecil Besar jadi raja Singapura bergelar Paduka Seri Pikrama Wira
1.6
Raja Kecil Muda
jadi Bendahara bergelar Tun Perpatih Permuka Berjajar
1.7
Bermula
adat kerajaan Singapura
Cerita
5
5.1 Majapahit menghantar bingkisan
“subang” ke Singapura
5.2 Raja Singapura menyuruh
Pawang Bentan mencukur rambut seorang budak dengan beliung
5.3 Berlaku peperangan di antara
Majapahit dan Singapura
5.4 Singapura menang
5.5 Seri Pikrama Wira mangkat
gantinya Seri Rana Wira Kerma
5.6 Tun Perpatih Permuka Berjajar
mati gantinya Tun Perpatih Tulus
Cerita 6
6.1 Di Salung,
Badang beroleh gagah kerana makan muntah hantu
6.2 Badang
dijemput oleh raja Singapura dijadikan Raden
6.3 Badang
memungut ulam
6.4 Badang
menyurung pelang raja Singapura
6.5 Badang
mengalahkan Nadi Bijaya Pikrama pahlawan Keling
6.6 Badang menang lawan tindih paha dengan
Benderang dari Perlak.
6.7 Badang
mati, raja Keling kirimkan nisan untuk kuburnya.
Cerita 7
7.1 Hikayat
Raja Pasai
7.2 Merah Silu
menahan lukah dapat gelang-gelang
7.3 Direbus
jadi emas dan perak
7.4 Merah Caga
abang Merah Silu dari tempat
7.5 Merah Silu
tinggal di Rmba Jerun
7.6 Merah Silu
buka negeri Semudra (semut besar)
7.7 Rasullullah
bersabda suruh sahabat-sahabat Islamkan Samudra
7.8 Syarif Mekah hantar Syekh Ismail ke
Semudra
7.9 Syekh Ismail belayar ke Semudra, singgah
di Muktabar
7.10 Mengambil
rajanya menyamar sebagai fakir Muhamad
7.11 Syekh
Ismail Islamkan Lamiri dan Haru
7.12 Fakir
Muhamad Islamkan Merah Silu
7.13 Merah Silu
bermimpi berjumpa Rasullullah
7.14 Merah Silu
dapat membaca Al-Quran
7.15 Syekh Ismail melantik Merah
Silu menjadi raja Samudera bergelar Sultan Malikus Saleh
7.16 Seri Kaya
bergelar Sidi Ali Ghiyathuddin
7.17 Bawa Kaya
bergelar Sidi Ali Hisamuddin
7.18 Syekh Ismail balik ke Mekah,
Fakir Muhamad tinggal di Semudra mengajar agama Islam
7.19 Sultan
Malikus Saleh berkahwin dengan Puteri Genggang Perlak
7.20 Dapat dua
putera: Sultan Malikut Tahir dan Sultan Malikul Mansur
7.21 Sultan
Malikus Saleh membuka negeri Pasai
7.22 Sultan
Malikut Tahir jadi raja Pasai
7.23 Sultan
Malikus Saleh gering, ia membuat wasiat
7.24 Sultan
Malikul Mansur jadi raja Semudra
Cerita 8
8.1 Awi Dicu
menawan raja Semudra (Malikut-Tahir)
8.2 Raja
Syahrun Nuwi menjadikan raja Semudra gembala ayam
8.3 Sidi Ali
Ghiyathuddin mengambil balik rajanya dengan helah
Cerita 9
9.1 Sultan
Malikul Mansur Semudra hendak pergi ke Pasai
9.2 Sidi Ali
Hisamuddin melarang tetapi tidak dipedulikan
9.3 Ia mengambil seorang dayang-dayang
abangnya (Malikut Tahir)
9.4 Malikut
Tahir buat majlis (kerjakan) anakanda Sultan Ahmad
9.5 Sultan
Malikul Mansur ditangkap
9.6 Sidi Ali
Hisamuddin dibunuh
9.7 Tiga tahun
kemudian Sultan Malikul Mansur dibunuh
9.8 Ia jemput
Sultan Malikul Mansur balik ke Samudra
9.9 Dalam
perjalanan pulang Sultan Malikul Mansur mati di Padang Maya (atas
Kubur
Sidi Ali Hishamuddin)
9.10 Sultan
Malikul Tahir menyesal, ia turun takhta
9.11 Pasai
diperintah oleh Sultan Ahmad
9.12 Sultan
Malikul Tahir sakit. Ia member wasiat kepada Sultan Ahmad.
Cerita 10 : Alamat akan binasa Negeri Singapura
10.1 Tun Jana
Khatib amal ilmu Khayallillah Tauhid Duabelas Alam
10.2 Bila raja
perempuan melihatnya, ia memandang pohon pinang, belah dua pohon
Pinang
itu
10.3 Raja
Singapura, Paduka Seri Maharaja marah
10.4 Tun Jana
Khatib dihukum bunuh
10.5 Todak
menyerang Singapura
10.6 Rakyat berkubu betis, ramai yang mati
10.7 Seorang budak mencadangkan batang pisang
sebagai kubu
10.8 Todak dapat dibunuh
10.9 Paduka Seri Maharaja membunuh budak itu
kerana ia cerdik
10.10 Paduka Seri
Maharaja mangkat gantinya Raja Iskandar Syah
10.11 Raja
Iskandar Syah bunuh/sula gundiknya anak Sang Rajuna Tapa
10.12 Sang Rajuna
Tapa belot, ia minta Majapahit serang Singapura
10.13 Majapahit
mengalahkan Singapura
10.14 Raja
Iskandar lari ke Seletar dan terus ke Muar
10.15 Sang Rajuna
Tapa jadi batu
10.16 Askar
Majapahit pulang ke Majapahit
Cerita 11
11.1 Raja
Iskandar sampai ke Muar, Peristiwa “Biawak Busuk”
11.2 Raja
Iskandar berpindah ke “Kota Buruk”
11.3 Raja
Iskandar sampai ke Bertam
11.4 Raja
Iskandar membuka negeri Melaka (Di Singapura Raja Iskandar 32 tahun di
Melaka 3
tahun, ia mangkat)
11.5 Raja Besar
Muda jadi raja Melaka, ia adakan adat istiadat balai
11.6 Raja Kecil
Besar jadi raja Melaka, ia diislamkan oleh Rasullullah melalui mimpi
11.7 Sayid Abdul
Aziz dari Judah mengislamkan Melaka
11.8 Raja Kecil
Besar bergelar Sultan Muhammad Syah
11.9 Sultan
Muhammad Syah mengadakan adat istiadat raja
11.10 Luas
Melaka;ke Barat hingga Beruas Ujung Karang,ke Timur hingga
Terengganu
11.11 Saudagar-saudagar
Arab menamakan Malakat (Perhimpunan Segala Dagang)
Cerita 12
12.1 Mani
Purindan anak raja negeri Pahuli di Benua Keling datang ke Melaka
12.2 Mani
Purindan berkahwin dengan Tun Rana Sandari anak Seri Nara Diraja
12.3 Dapat anak
dinamakan Tun Ali dan Tun Wati
12.4 Tun Wati
kahwin dengan Sultan Muhammad Syah dapat Raja Kasim
12.5 Sultan
Muhammad Syah kahwin anak Raja Rekan dapat Raja Ibrahim
12.6 Raja
Ibrahim jadi Raja Muda, Raja Kasim jadi nelayan
12.7 Sultan
Muhammad Syah mangkat
12.8 Raja
Ibrahim bergelar Sultan Abu Syahid
12.9 Ia kecil,
jawatan Sultan dipangku oleh Raja Rekan
12.10 Pembesar
Melaka marah pada Raja Rekan
12.11 Maulana
Jalaluddin menolong Raja Kasim rebut kuasa
12.12 Pemberontakan
Kasim
12.13 Raja Rekan
dibunuh, sebelum dibunuh, ia membunuh Sultan Abu Syahid
12.14 Raja Kasim
jadi raja Melaka bergelar Sultan Muzaffar Syah
12.15 Ia membuat
undang-undang Melaka
12.16 Seri Wak
Raja jadi Bendahara tetapi Seri Nara diraja yang disayangi Sultan
12.17 Seri Wak
Raja mati makan racun kerana malu
12.18 Seri Nara
Diraja jadi Bendahara
12.19 Anak
Bendahara Seri Wak Raja ialah Tun Kudu dan Tun Perak
12.20 Tun Kudu
jadi isteri Sultan Muzaffar Shah
12.21 Tun Perak
jadi Penghulu Kelang
Cerita 13
13.1 Sultan
Melaka tidak mahu menyembah Siam
13.2 Siam
menyerang Melaka dari darat, Panglimanya Awi Cakri
13.3 Tun Perak
bawa askar Kelang dengan anak isterinya
13.4 Siam tewas
kerana tipuhelah Tun Perak
13.5 Tun Perak
dinaikkan pangkat Bentara
13.6 Seorang
Kelang mengadu ia dianiaya oleh Tun Perak
13.7 Tun Perak
dinaikkan pangkat Perdana Menteri
13.8 Tun Perak
bergelar Paduka Raja
13.9 Wujud dua
kumpulan; Paduka Raja dan Seri Nara Diraja
13.10 Sultan
menyelesaikan sengketa itu dengan cara:
Isterinya
Tun Kudu (adik Paduka Raja) dikahwinkan dengan Seri Nara Diraja
13.11 Tun Perak
jadi Bendahara bergelar Paduka Raja
13.12 Siam
menyerang Melaka melalui jalan laut
13.13 Bendahara
Paduka raja mengalahkan Siam dengan “punting api”
13.14 Sidi Arab
membunuh Cau Pandan dengan “panah hikmat”
13.15 Sultan
Muzaffar Syah memerintah selama 42 tahun, ia mangkat
13.16 Gantinya
Raja Abdullah bergelar Sultan Mansur Syah (27tahun)
13.17 Melaka
dibawah pemerintahan Sultan Mansur Syah
13.18 Bendahara
Paduka Raja menakhluk Pahang
13.19 Seri Bija
Diraja menawan raja Pahang Maharaja Dewa Sura
13.20 Seri Bija
Diraja jadi Penghulu Pahang
13.21 Sultan
Mansur menyuruh anak tuan-tuan belajar berbagai ilmu
13.22 Utusan
Melaka ke Siam, ketuanya Tun Telanai
13.23 Bendahara
Paduka Raja mengarang surat untuk raja Siam
13.24 Di Siam, orang Melaka membantu Siam dalam
peperangan
13.25 Siam bersahabat dengan Melaka
Cerita
14
14.1 Di Majapahit, Puteri Wi Kesuma berkahwin
dengan Kimas Jiwa.
Dapat Raden Galuh Cendera Kirana
14.2 Sultan
Mansur kahwin dengan Galuh Cendera Kirana di Majapahit
14.3 Bendahara
Paduka Raja mentadbir Melaka
14.4 Hang Tuah
dan sahabat-sahabatnya pergi ke Majapahit
14.5 Hang Tuah membunuh Jawa demam dengan golok
sunda
14.6 Tun Bija
Sura “menghalau” anjing ratu Majapahit
14.7 Hang Jebat
dan Hang Kasturi mencerubuh Balai Larangan Ratu Majapahit
14.8 Hang Tuah
sangat dikagumi oleh orang Jawa
14.9 Tun Bija
Sura bermain “sapu-sapu ringin”
14.10 Tun Bija
Sura mencuri keris
14.11 Bentara
Majapahit hadiah Inderagiri dan Siantan kepada Sultan Mansur
14.12 Sultan
Mansur pulang ke Melaka
14.13 Bendahara
menyambut Sultan di Pulau Sebat
14.14 Kuda Sultan
Mansur jatuh dalam pelindungan (jamban)
14.15 Hang Tuah turun ambil
14.16 Hang Tuah difitnah berkehendak dengan seorang
dayang-dayang raja
14.17 Hang Tuah dihukum bunuh oleh Sultan Mansur
Syah
14.18 Seri Nara Diraja sembunyi Hang Tuah di sebuah
dusun
Cerita
15
15.1 Raja China mengutus surat ke Melaka
bingkisannya “jarum”
15.2 Raja Melaka
menjawab surat itu bingkisannya “sagu rending”
15.3 Tun
Perpatih Putih makan kangkong dapat melihat wajah raja China
15.4 Sultan
Mansur Syah berkahwin dengan Hang Li Po
15.5 Sultan
Mansur Syah berkirim sembah kepada raja China
15.6 Akibatnya
raja China kena tulah – penyakit gatal-gatal
15.7 Raja China
minum dan basuh muka air basuh kaki raja Melaka
15.8 Penyakit
raja China sembuh
15.9 Negeri
China dan Melaka bersahabat
Cerita 16
16.1 Hang
Kasturi derhaka kerana Sultan membunuh Hang Tuah
16.2 Hang Tuah
“kembali” membunuhnya
16.3 Bendahara
membuat istana
16.4 Istana itu
terbakar
16.5 Bendahara
buat istana baru
16.6 Seri Nara
Diraja beri wasiat kepada Bendahara Paduka Raja
16.7 Bendahara
Paduka Raja lihat tanda kebesaran pada Tun Mutahir
16.8 Paduka Raja
menunaikan wasiat (amanah) Seri Nara Diraja
16.9 Tun Mutahir
jadi Temenggung bergelar Seri Maharaja
Cerita 17
17.1 Melaka menakluk
Kampar
17.2 Melaka
menakluk Siak
Cerita 18
18.1 Raja
Muhammad membunuh Tun Besar dalam peristiwa “sepak raga”
18.2 Bendahara
Paduka Raja tidak mahu Raja Muhammad menjadi raja Melaka
18.3 Raja
Muhammad jadi raja Pahang
18.4 Tun Bahara
dari Pasai sangat handal bermain catur
Cerita 19
19.1 Semerluki
anak Keraing Mancokok, Mengkasar berahikan ibu tirinya
19.2 Ayahnya
suruh ia keluar merompak ujung Tanah
19.3 Semerluki
bertemu Laksamana (Hang Tuah) Melaka
19.4 Semerluki
bertemu Orang Kaya Raja Kenayan Pasai
19.5 Akhirnya
Semerluki balik ke Mengkasar
Cerita 20
20.1 Maulana Abu
Isyak mengarang kitab Darul-Mazlum
20.2 Maulana Abu
Bakar datang ke Melaka membawa kitab itu
20.3 Sultan
Mansur dan pembesar-pembesar berguru daripadanya
20.4 Kitab
Darul-Mazlum dihantar ke Pasai
20.5 Makhdum
Patakan terjemahkan kitab itu
20.6 Kadi Yusof
melihat cahaya di kepala Maulana Abu Bakar
20.7 Kadi Yusof
berguru daripada Maulana Abu Bakar
20.8 Sultan
Mansur Syah hantar utusan ke Pasai bertanya masalah “Penghuni
Syurga”
20.9 dan Neraka,
adakah kekal?”
20.10 Makhdum Muda
menjawab bersandar firman Allah
20.11 Raja Pasai
nasihatnya “mungkin ini satu masalah”
20.12 Makhdun Muda
menjawab secara sulit
20.13 Surat dan
jawapan sulit itu dibawa balik ke Melaka
Cerita 21
20.1 Raja Cempa
dapat anak lelaki daripada mayang pinang
20.2 Dinamakan
Pau Gelang dikahwinkan dengan puteranya Pau Bia
20.3 Keturunan
mereka ialah Pau Gama
20.4 Pau Gama
mengadap Raja Majapahit
20.5 Ia
berkahwin dengan Raden Galuh Ajang
20.6 Dapat anak
Raja Jaknaka
20.7 Campa
dikalahkan oleh Kuci
20.8 Anak raja
Campa Syah Indera Burma lari ke Melaka
20.9 Daripada
keturunannya, orang Campa di Melaka
Cerita 22
22.1 Kisah
Sultan Zainul Abidin Pasai
22.2 Adiknya
merebut takhta, ia lari ke Melaka
22.3 Bendahara,
Seri Bija Diraja dan Laksamana (Hang Tuah) menyerang Pasai
22.4 Sultan
Zainal Abidin ditabal semula
22.5 Tetapi ia
tidak mahu menyembah raja Melaka
22.6 Adiknya
menyerang semula. Ia minta tolong Bendahara
22.7 Bendahara
marah, tidak mahu menolongnya lagi
22.8 Laksamana
“perjahat” Bendahara kepada Sultan
22.9 Bendahara
memuji Laksamana kepada Sultan
22.10 Laksamana
minta maaf, meniarap & kali di kaki Bendahara
Cerita 23
23.1 Sultan
Mansur Syah gering. Ia berwasiat
23.2 Raja
Hussain ganti raja Melaka bergelar Sultan Alauddin Riayat Syah
23.3 Sultan
Alauddin perkasa “nyiur duduk umbi dipanah berbayang ke sebelah”
23.4 Kisah
Sultan Alauddin menyamar dan membunuh pencuri
23.5 Sultan
menjalankan hukuman mencuri potong tangan
Cerita 24
24.1 Raja Haru
menghantar surat ke Pasai
24.2 Perkataan salam dibaca sembah
24.3 Raja
Pahlawan mengamuk ramai yang dibunuh tetapi ia terbunuh
24.4 Haru
merosakkan jajahan Melaka
24.5 Seri Bija
Diraja mengalahkan Haru
24.6 Melaka dan
Haru berdamai
Cerita 25
25.1 Raja Maluku
handal main sepak raga
25.2 Telanai
Terangganu mengadap ke Melaka
25.3 Sultan
Muhammad Pahang suruh Seri Akar Raja membunuh Telanai Trengganu
25.4 Sultan
Muhammad Pahang hendak menyerang Melaka
25.5 Sultan
Alaudin hendak melanggar Pahang
25.6 Bendahara
Paduka Raja nasihat, tidak jadi langgar
25.7 Laksamana
(Hang Tuah) dititahkan ke Pahang
25.8 Di Pahang,
Laksamana membunuh keluarga Seri Akar Raja
25.9 Sultan
Pahang batalkan hasratnya melanggar Melaka
Cerita 26
26.1 Sultan
Ibrahim Siak suruh Tun Jana Pakibul bunuh orang salah
26.2 Sultan
Alauddin tahu, suruh laksamana pergi Siak
26.3 Laksamana
marah Sultan dan Tun Jana Pakibul
26.4 Hukuman
bunuh hanya dengan perintah raja Melaka sahaja
26.5 Sultan Alauddin gering, ia member wasiat
26.6 Gantinya Raja Mahmud bergelar Sultan Mahmud
Syah
26.7 Ibu Sultan Mahmud Syah ialah Tun Senaja
anak Seri Nara Diraja
26.8 Raja Zainul, adiknya berlain ibu
26.9 Temenggung Seri Maharaja menyuruh membunuh
orang salah
26.10 Bendahara
Paduka Raja member amaran kepadanya
26.11 Sultan
Mahmud marah pada Seri Bija Diraja Singapura
26.12 Sultan
Mahmud sakit perut
26.13 Bendahara
Paduka Raja suap makanan
26.14 Laksamana
basuh najis
26.15 Nendanya
Raja Tua, hendak membunuh Sultan Mahmud
26.16 Raja Tua
mahu Raja Munawar jadi raja Melaka
26.17 Bendahara larang,
jika Raja Tua datang, ia hendak amuk
26.18 Sultan
Mahmud sembuh, beri usungan kepada Bendahara dan Laksaman
26.19 Bijak
Bendahara daripada Laksamana Hang Tuah
26.20 Bendahara
Paduka Raja sakit
26.21 Wasiat
Bendahara Paduka Raja
26.22 Gantinya
Bendahara putih, ia suka membazir
26.23 Sultan
Mahmud berkahwin dengan anak Sultan Muhammad Pahang
26.24 Dapat tiga
anak. Yang tua Raja Ahmad
26.25 Jahat Sultan
Mahmud 1: Bermain dengan Tun Biajid (anak Hang Tuah)
26.26 Tun Biajid
derhaka. Ia tidak mahu menyembah Sultan Mahmud
26.27 Jahat Sultan
Mahmud 2: Bermain dengan Tun Dewi
26.28 Tun Isap
membunuh Tun Ali Sandang yang bersama-sama dengan Tun Dewi
26.29 Seri Dewa
Raja membunuh Tun Isap
26.30 Seri Dewa
Raja derhaka. Ia tidak patuh kehendak Sultan Mahmud
26.31 Seri Dewa
Raja tidak hormat pada Sultan
26.32 Sultan kasih
kepada 4 orang
26.33 Jahat Sultan
Mahmud 3: Bunuh Seri Bija Diraja Singapura
26.34 Sultan
Mahmud mengaji ilmu maklumat daripada Maulana Yusuf
26.35 Maulana
Yusuf tidak hormat pada Sultan Mahmud
26.36 Sultan
Mahmud perintah Paduka Tuan menakluk Manjung
26.37 Sultan
Mahmud perintah Paduka Tuan menakluk Kelantan
Cerita 27
27.1 Bendahara
putih mati
27.2 Sembilan
orang calun Bendahara. Berbaris di hadapan Sultan
Mahmud
27.3 Bonda
Sultan minta Sultan pilih Temenggong Seri Maharaja
27.4 Sultan
pilih Tun Mutahir bergelar Bendahara Seri Maharaja
27.5 Anaknya Tun
Husain jadi Temenggong
27.6 Negeri
Melaka sangat makmur
27.7 Peristiwa
Patih Adam dan Tun Manda “Jawa tunjuk samsing di Melaka”
27.8 Bonda
Sultan Ahmad, isteri Sultan Mahmud mangkat
27.9 Jahat
Sultan Mahmud 4: Meminang Puteri Gunung Ledang
27.10 Laksamana-Sang
Setia dan Tun Mamat jadi utusan
27.11 Tun Mamat bertemu Dang Raya Rani
27.12 Tun Mamat
bertemu perempuan tua bongkok tiga
27.13 Mas kahwin
Puteri Gunung Ledang
27.14 Sultan
Mahmud batalkan peminangan itu
27.15 ia tak
sanggup memberti darahnya dan darah anaknya
Cerita 28
28.1 Sultan
Mahmud perintah Hang nadim membeli kain di Benua Keling
28.2 Hang Nadim naik kapal Hang Isap. Hang Isap
berkelahi dengan Wali Allah
28.3 Masa pulang
kapal Hang Isap karam kerana sumpah wali Allah
28.4 Hang Nadim
selamat. Sultan murka pada Hang Nadim
28.5 Laksamana
Hang Tuah mati. Disimpan di Tanjung Keling
28.6 Gantinya
Laksamana Khoja Hasan (menantu Hang Tuah)
Cerita 29
29.1 Sultan
Muhammad Pahang mangkat
29.2 Gantinya
Sultan Abdul jamil
29.3 Ia
ditunangkan dengan Tun Teja Ratna Benggala anak Bendahara
29.4 Utusan
Melaka Seri Dewa Raja menabalkan Sultan Pahang
29.5 Seri Dewa
Raja ceritakan kecantikan Tun Teja kepada Sultan Muhammad
29.6 Jahat
Sultan Mahmud: Tawarkan hadiah kepada siapa dapat mengambil T.Teja
29.7 Hang Nadim ingin mengambil hati Sultan
Mahmud
29.8 Hang Nadim pergi ke Pahang. Ia berkawan
baik dengan nakhoda Syed Ahmad
29.9 Hang Nadim
menculik Tun Teja dengan pertolongan Pelulut
29.10 Hang Nadim
mengalahkan angkatan Pahang di laut
29.11 Tun Teja
berkahwin dengan Sultan Mahmud
29.12 Sultan Abdul Jamil hendak melanggar Melaka
dengan gajah I Kepenyang
29.13 Sultan
Mahmud tahu hal itu
29.14 Jahat Sultan
Mahmud 5: Ia hantar Laksamana Khoja Hasan curi I Kepenyang
29.15 Khoja Hasan
mengambil I Kepenyang
29.16 Peperangan
di laut, Pahang tewas
29.17 Sultan Abdul
Jamil sangat kecewa
29.18 Ia turun
takhta dan diam di Lubuk Pelang
29.19 Sultan Abdul
Jamil “bersyekh”. Ia digelar Marhum Syek
Cerita 30
30.1 Raja
Zainal, adik Sultan Mahmud, sangat segak
30.2 Ramai
perempuan gila kepadanya. Sultan Mahmud marah
30.3 Jahat
Sultan Mahmud 6: Ia menyuruh Hang Berkat membunuh Raja Zainal
30.4 Raja Zainal
dibunuh oleh Hang Berkat
30.5 Hang Berkat
digelar Sang Sura
30.6 Sang guna
bermukah dengan isteri Sang Sura
30.7 Sang Sura
hendak membunuh Sang Guna
30.8 Sultan
Mahmud larang
30.9 Sang Sura
marah (derhaka) pada Sultan Mahmud
30.10 Sang Guna
dikurung dalam rumah oleh Sultan Mahmud
Cerita 31
31.1 Raja Legur
(Siam) menyerang Pahang
31.2 Bendahara
Seri Maharaja Melaka bantu Pahang
31.3 Pahang
menang
31.4 Tun
Perpatih Hitam biadap di hadapan Bendahara
31.5 Laksamana
Khoja Hasan membunuh Tun Perpatih Hitam
31.6 (Catatan)
keluarga Laksamana Hang Tuah
Cerita 32
32.1 Pembukaan
rasmi
32.2 Cau Seri
Bangsa masuk Islam
32.3 Melaka
menabalkan raja Patani bergelar sultan Ahmad Syah
32.4 Raja Kedah
dinobatkan di Melaka
32.5 Negeri
Melaka sangat makmur
32.6 Datang
sebuah kapal Feringgi dari Goa berniaga di Melaka
32.7 Kapitannya
menyarung rantai emas ke leher Bendahara
32.8 Alfonso d’
Albuquerque perintah menyerang Melaka
32.9 Gonzalo
Periera dan askar-askar Feringgi tewas
32.10 Menurut
kapitan Mur “selagi ada Bendahara Melaka tidak kalah”
32.11 Maulana
Sadar Jahan mengajar Sultan dan pembesar-pembesar
32.12 Seri Rama
mabuk
32.13 Maulana
Sadar Jahan bertengkar dengan Seri Rama fasal:
“Arak
itu ibu segala najis/Ahmak itu ibu segala najis”
32.14 Maulana
Sadar Jahan bertengkar dengan Tun Mai Ulat Bulu fasal:
Orang Melayu
sukar menyebut bahasa Arab
Orang Arab sukar menyebut bahasa
Melayu
32.15 Sultan
Mahmud hantar Tun Muhammad ke Pasai Tanya masalah agama
32.16 Tun Hasan
menjawab (secara sulit) kepada Tun Muhammad
32.17 Sultan
Mahmud setuju dengan jawapan Tun Hassan Pasai itu.
Cerita 33
33.1 Tun Fatimah
anak Bendahara sangat cantik
33.2 Bendahara
kahwinkan dengan Tun Ali anak Seri Nara Diraja
33.3 Raja
Dibaruh nasihat Bendahara berikan Tun Fatimah kepada Sultan Mahmud
33.4 Bendahara
enggan
33.5 Semasa
bersanding Sultan lihat Tun Fatimah
33.6 Sultan
jatuh hati pada Tun Fatimah
33.7 Jahat
Sultan Mahmud 7: Ia marah kepada Bendahara (berdendam)
33.8 Tun Fatimah
dan Tun Ali dapat anak Tun Terang
33.9 Kekayaan
Bendahara Seri Maharaja
33.10 Tun Hasan
maki Ali Manu Nayan
33.11 Orang-orang
Tun Hasan “makan rasuah”
33.12 Nina Sura
Dewana berdakwa dengan Raja Mendeliar
33.13 Nina Sura
Dewana beri rasuah kepada Bendahara
33.14 Kitul tahu.
Ia ada hutang pada Raja Mendeliar
33.15 Kitul fitnah
pada Raja Mendeliar:
Bendahara
bermuafakat dengan Nina Sura Dewana hendak membunuhnya
33.16 Raja
Mendeliar halal hutang kitul
33.17 Raja
Mendeliar beri rasuah kepada Laksamana Khoja Hasan
Katanya
Bendahara hendak derhaka
33.18 Laksamana
Khoja Hasan fitnah Bendahara kepada Sultan
33.19 Sultan
Mahmud percaya kerana dia memang dendam pada Bendahara
33.20 Tun Hasan Temenggung hendak melawan (derhaka)
33.21 Bendahara
melarang
33.22 Jahat Sultan Mahmud 8: ia membunuh Bendahara Seri
Maharaja, Seri Nara
Diraja,
Tuan Hasan dan Tun Ali
33.23 Sultan
Mahmud kahwin dengan Tun Fatimah
33.24 Pusaka
Bendahara dibawa ke istana
33.25 Sultan
Mahmud baru tahu segala-galanya fitnah
33.26 Sultan
Mahmud sangat menyesal
33.27 Sultan hokum
bunuh Kitul dan Raja Mendeliar
33.28 Laksamana
Khoja Hasan dibuang negeri
33.29 Paduka Tuan
anak Bendahara Paduka Raja jadi Bendahara
33.30 Ia terlalu
tua tetapi “gagah makan nasi”
33.31 Ia tidak
mahu jadi Bendahara tetapi dilantik juga oleh Sultan
33.32 Anaknya Tun
Biajid sasar
33.33 Tun Fatimah
tidak suka pada Sultan Ahmad
33.34 Sultan
Mahmud sangat menyesal membunuh Bendahara
33.35 Ia turun
takhta. Melaka diperintah oleh Sultan Ahmad
33.36 Sultan
Mahmud diam di Kayu Ara bersama Sang Sura
33.37 Tun Fatimah
mengandung-digugurkan
33.38 Sultan
Mahmud berjanji kalau lelaki akan dijadikan raja Melaka
33.39 Tetapi dua
orang anak tun Fatimah perempuan
33.40 Sultan Ahmad
mengaji tasawuf daripada Maulana Sadar Jahan
Cerita 34
34.1 Alfonso
d’albuquerque menyerang Melaka
34.2 Askar
Melaka membaca Hikayat Muhammad Hanafiah& Hikayat Amir Hamzah
34.3 Melaka alah
34.4 Sultan
Ahmad undur ke Muar dan ke Paguh
34.5 Feringgi
mengalahkan Paguh, Sultan Ahmad lari ke Kopak
34.6 Sultan
Mahmud lari ke Batu Hampar, Pahang dan Bentan
34.7 Sultan
Ahmad benci orang-orang besar
34.8 Jahat Sultan
Mahmud 9: bunuh Sultan Ahmad (anaknya)
34.9 Laksamana
Khoja Hasan mati dengan sesalan
34.10 Hang Nadim
ganti jawatan Laksamana
34.11 Tun Fatimah
melahirkan putera bergelar Sultan Alauddin Riayat Syah
34.12 Orang-orang
muda kawan Sultan Ahmad kembali menyembah Sultan Mahmud
34.13 Jahat Sultan
Mahmud:Ia membunuh Tun Ali Hati kerana tidak mahu menyembah
34.14 Raja
Abdullah Kampar berunding dengan Feringgi minta negeri Melaka
34.15 Feringgi
menangkap Raja Abdullah dihantar ke Goa
III
34.16 Feringgi
menyerang Kota Kara, Kopak (Bentan)
34.17 Temenggung Seri Udana miskin. Ia menyindir Sultan
Mahmud
34.18 Ia terus ke
Kota Kara tanpa mengadap Sultan Mahmud
34.19 Seri Udana
mati terbunuh
34.20 Kota Kara
alah, Kopak pun alah
34.21 Sultan
Mahmud bersama-sama dua laksa orang lari ke hutan
34.22 Seri Wak
Raja curi nasi untuk Sultan Mahmud
34.23 Seri Nara
Diraja hendak derhaka jika Sultan enggan makan nasi curi itu
34.24 Sultan
Mahmud bersemayam di Kampar
34.25 Tun Fatimah
(raja perempuan) mangkat
34.26 Sultan
Mansur Syah Pahang
34.27 Raja Ahmad
dikahwinkan dengan Raja Puspa Dewi
IV
34.28 Sultan Mahmud gering. Ia member wasiat
34.29 Sultan
Mahmud mangkat
34.30 Sultan
Alaudin Riayat Syah ganti raja Kampar
34.31 Ia belayar
ke Pahang
34.32 Dari Pahang
ia pergi membuka negeri di Johor
34.33 Sultan
Alauddin Riayat Syah bersemayam di Johor
34.34 Ia mangkat
bergelar Marhum Johor Lama
34.35 Sultan
Muzaffir Syah ganti memerintah Johor
34.36 Ia pindah
dari Johor ke negeri Seluyud
34.37 Sultan
Muzaffir kahwin dengan janda Raja Umar dapat anak Raja Abdullah
34.38 Raja Umar
dan Raja Fatimah dapat anak Raja Abdul Jalil
34.39 Sultan Muzaffir Syah mangkat digelar Marhum
Seluyud
34.40 Sultan Abdul
Jalil ganti raja
34.41 Bendahara
memangku “seolah Bendahara jadi raja”
34.42 Sultan Abdul
Jalil dan Raja Abdullah sama besar
34.43 Umur
Sembilan tahun Sultan Abdul Jalil mangkat. Ia berwasiat gantinya Raja
Abdullah
34.44 Bondanya
Raja Fatimah membantah. Ia mahu suaminya Raja Umar jadi raja
34.45 Raja Umar
ditabalkan bergelar Sultan Ala Jalla Abdul Jalil Syah
34.46 Bendahara
mati diganti oleh Tun Seri Lanang
34.47 Tun Seri
Lanang bergelar Bendahara Paduka Raja
34.48 Sultan Ala
Jalla Abdul Jalil berpindah ke Batu Sawar
34.49 Batu Sawar tak sesuai kerana banyak
jembalang, rakyat banyak mati
34.50 Sultan Ala
Jalla Abdul Jalil berpindah ke Makam Tauhid
34.51 Feringgi
menyerang negeri Makam Tauhid tetapi alah
34.52 Sultan Ala
Jalla Abdul Jalil mangkat
34.53 Gantinya
Raja Mansur bergelar Sultan Alauddin Riayat Syah
34.54 Tetapi ia
asyik bermain-main sahaja
34.55 Bendahara
Paduka Raja berikan tugas raja kepada Raja Abdullah
34.56 Raja
Abdullah m,enjalankan tugas raja
34.57 Feringgi dan Acheh serang makam Tauhid tetapi
tidak alah
34.58 Sultan
Alauddin pindah dari makam Tauhid ke Pasar Raja
34.59 Tugas raja
dijalankan juga oleh Raja Abdullah dan Bendahara
34.60 Penutup
Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.
ReplyDeleteDetail Kontak Penuh:
Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
: {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}
TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
Email: {anggaannisa1979@gmail.com}
Assalamualaikum wr wb. Saya Sangat berterimah kasih kepada Kyai Anom Jagat berkat semua bantuan yg diberikan saya sdh buka usaha dan memiliki beberapa Restoran ternama di Surabaya mengatakan ”Saya dulu seperti orang gila, bahkan hendak bunuh diri, usaha saya ditipu sahabat karib dan membawa lari semua uang saya. Saya pun harus menanggung hutang supplier dari usaha kontraktor yang dibawa lari teman saya. Kesana kemari minta bantuan gak ada yang nolong. Bahkan saya sudah keliling Indonesia untuk mendapatkan atau mencari pinjaman dan dana gaib, tapi untung di ujung keputus asa’an saya bertemu dgn Kyai Anom Jagat yang dikenalkan oleh adik ipar saya, akhirnya bliau menawarkan bantuan Dana Gaib tanpa tumbal/resiko diawal ataupun akhir dan dari golongan putih.setelah persyaratanya dilengkapi dan ritual selesai, MENGEJUTKAN !!!, saya mendapatkan dana gaib sebesar 700jt dihadapan saya. ATAU Anda Mau sperti sya silakan anda tlp Kyai Anom Jagat Di No 0852-4466-8151
ReplyDelete